artikel

Blurring: super met horeca is pas het begin

Achtergrond Premium

Blurring: super met horeca is pas het begin

De lancering van een pop-uprestaurant bij Plus Judith en Guido van Dijck in Venray is een eerste stap op weg naar meer. Als het aan conceptontwikkelaar Ambaum BrandMakers ligt volgen er in rap tempo ook andere mengvormen van supermarkt met horeca en zelfs fitness.

De branches food en horeca groeien naar elkaar toe. Op verschillende plekken in het land en op verschillende manieren worden mengvormen getest. Soms succesvol, soms minder. Enkele
weken geleden opende Plus Guido en Judith van Dijck een pop-uprestaurant op de winkelvloer van de Plus in Venray. Chef-kok Jan Cremers van restaurant Hoeve De Boogaard bereidde er gerechten en gedurende vier avonden lag er kwaliteit op de borden van de twaalf gasten.

Maurice Ambaum bedacht de pilot bij Plus

Maurice Ambaum van Ambaum BrandMakers is de bedenker van deze vorm van blurring en laat het hier niet bij. ‘We hebben de formule voor de Plus-supermarkt in Venray opgezet als pilot’, legt Maurice Ambaum uit namens de Limburgse merkenbouwer. Wanneer het project succesvol verloopt, gaan Ambaum en Van Dijck in gesprek met Plus Retail om te praten over een uitrol. Voor de supermarkt moet de winst volgens Ambaum zitten in enerzijds imago en anderzijds in de verkoop van kant-en-klare boxen, waarin alle ingrediënten en recepten zitten van de maaltijden die de kok in de super bereidt.

© Fotopersburo Bert Jansen TEL: +31(0)6-53703449 Onderwerp : opening Plus Guido van Dick opdr 1806 (foto Bert Jansen) Fotograaf : Bert Jansen Datum : 07-06-2016 Categorie : @2@ Trefwoorden : vakmedianet opdr 1806

Het pop-up-restaurant bij Plus Van Dijck in Venray, mogelijk een pilot voor uitrol binnen plus. Foto: Bert Jansen

Kok in de winkel kookt met boodschappen van klanten

Ambaum BrandMakers ontwikkelt concepten met als doel de leefstijl van mensen te verbeteren. In september 2014 is Maurice Ambaum met een aantal collega’s naar New York afgereisd om daar trends en nieuwe ontwikkelingen te bekijken. Maurice Ambaum: ‘We hebben daar een heel mooi voorbeeld gezien van hoe een supermarkt en restaurant elkaar écht kunnen versterken. Mensen deden hun boodschappen in de supermarkt en liepen vervolgens naar de kok die de aangekochte producten ter plekke tot een gerecht maakte. In het restaurant werd de maaltijd daarna genuttigd.’

Supermarkt wint met imago en kant-en-klare boxen

Ambaum vroeg de klanten wat hen in deze formule het meest aansprak. ‘Dat bleek de combinatie van
gezond eten en gemak te zijn. Op basis van wat we in New York hebben gezien, is een enigszins vergelijkende formule op maat gemaakt voor in eerste instantie de Plus-supermarkt in Venray, als pilot. Voor de supermarkt moet de winst zitten in enerzijds imago, er wordt immers uitsluitend gewerkt met gezonde maaltijdingrediënten en Plus helpt daarmee de leefstijl te verbeteren. Anderzijds is daar de verkoop van kant-en-klare boxen, waarin alle ingrediënten en recepten zitten van de maaltijden die de kok ter plekke bereidt in de supermarkt. Dus wil je niet eten in de supermarkt zelf, dan kun je wel een box meenemen en het thuis zelf bereiden’, zegt Ambaum. ‘Waarbij de nadruk ligt op gezondheid en
gemak. Het restaurant is dus geen doel op zich, maar een middel om mensen te helpen bij een gezondere leefstijl.’

Ambaum Foodmagazine Maurice mauriceambaum 001

Maurice Ambaum ziet het restaurant in de supermarkt slechts als de eerste stap in blurring. Hij werkt nu aan een concept waar restaurant, supermarkt en fitness worden samengebracht. Foto: Ambaum BrandMakers

Volgende stap: mix van restaurant, fitness en supermarkt

De pilot heeft dus een iets ander karakter dan wat Ambaum in New York zag, maar dat dit soort mengvormen succesvol kunnen zijn is voor hem al lang geen vraag meer. En hij wil ook een stap verder. ‘De werelden van voeding, bewegen en gemak wil ik bij elkaar brengen. We zijn nu bezig om een concept te ontwikkelen dat een combinatie is van restaurant, fitnesscentrum en supermarkt. Je kunt er sporten, na het sporten een maaltijd nuttigen die volledig is afgestemd op het type training dat je hebt gedaan of de maaltijd in een box meenemen en thuis zelf klaarmaken. De supermarkt is de leverancier van de ingrediënten en boxen. We bekijken ook of er een formule mogelijk is waarbij supermarkt, restaurant en fitnesscentrum fysiek met elkaar verbonden zijn, zodat werken aan een gezonde leefstijl op drie manieren terugkomt.’

Nieuw concept samen met Fit!Vak

Dit laatste is misschien nog een brug te ver, maar feit is dat Ambaum Brandmakers samen met Fit!vak, de branchevereniging van erkende fitnesscentra in Nederland, een nieuw concept heeft ontwikkeld dat in juli wordt gepresenteerd. ‘Ik kan daar nu nog niet veel over melden, maar wel dat voeding en gemak ook hier een belangrijke rol spelen.’

© Fotopersburo Bert Jansen TEL: +31(0)6-53703449 Onderwerp : Guido van Dijck opdr 1748 (foto Bert Jansen) Fotograaf : Bert Jansen Datum : 23-05-2016 Categorie : @2@ Trefwoorden : vakmedianet opdr 1748

Guido van Dijck profiteert op verschillende manieren van de tijdelijke activiteit in zijn winkel. ‘Op deze manier leren tv-kijkers hoe de gerechten worden bereid en kunne ze de gebruikte ingrediënten in een maaltijdbox ophalen bij Plus.’

Plus Van Dijck filmt het bereiden van de maaltijden

Terug naar de pilot van Guido en Judith van Dijck. Ambaum BrandMakers maakt tijdens de avonden dat het restaurant geopend is tv-opnames van het bereiden van de maaltijden, die worden uitgezonden door de regionale zender Peel en Maas TV. ‘Op deze manier leren tv-kijkers hoe de gerechten worden bereid en kunnen ze de gebruikte ingrediënten in een maaltijdbox ophalen bij Plus’, aldus Ambaum. Hij is nog wel kritisch op de entourage. ‘De eters in de supermarkt moeten zich niet bekeken voelen. Goed eten is van belang, maar de beleving dat ze in een restaurant zitten ook.’

Van Dijck maakt veel reclame via Facebook en in de winkel

Dus behalve dat er in de winkel de nodige reuring is, kan ook de regio meekijken wat er gebeurt bij Plus Guido en Judith van Dijck. ‘De activiteiten op de winkelvloer en de tv-uitzendingen zorgen voor nieuwsgierigheid en bekijks in de supermarkt’, zegt Guido van Dijck. Hij biedt zijn klanten gedurende vier avonden in juni een maaltijd aan voor €12,50 per persoon. ‘In de winkel en op onze Facebookpagina maak ik er veel reclame voor en het is duidelijk dat het leeft.’ De focus ligt volgens Van Dijck op gezond eten, zoals Plus dat in de jongste slogan ‘Goed eten, daar houden wij van’ ook voorstaat. ‘Denk aan een gerecht als vegetarische Thaise curry, een visgerecht met kabeljauw of een kip-mangosalade.’

© Fotopersburo Bert Jansen TEL: +31(0)6-53703449 Onderwerp : Plus Guido van Dick opdr 1806 (foto Bert Jansen) Fotograaf : Bert Jansen Datum : 07-06-2016 Categorie : @2@ Trefwoorden : vakmedianet opdr 1806

Plus is enthousiast over de proef met het restaurant. Er worden gesprekken gevoerd over uitrol. Foto: Bert Jansen

Als het structureel wordt gaat Van Dijck praten over vergunningen

Guido van Dijck, die geen vergunning heeft aangevraagd voor het pop-uprestaurant en er vanuitgaat dat zo’n horecagelegenheid in zijn supermarkt voor enkele weken wel is toegestaan, hoopt dat het project een structureel vervolg kan krijgen. ‘En dan ga ik uiteraard met de gemeente praten. We willen anno 2016 meer zijn dan een basic supermarkt en als dit concept een aantal keren per jaar kan terugkeren zou dat mooi zijn.’ Van Dijck maakt van de ingrediënten die voor de maaltijden worden gebruikt een aanbiedingspakket voor vier personen, de maaltijdbox waar Ambaum over sprak. ‘Hiermee stimuleer ik mijn klanten gezond te eten en het voorbeeld van de kok te volgen’, aldus Van Dijck.

Plus is enthousiast over het lokale initiatief

Het restaurant in de supermarkt kent een mobiele keuken, afscheidingswandjes, vier tafels neer en tapijt op de vloer, zodat klanten de intimiteit van een restaurant ervaren binnen de muren van de supermarkt. Ambaum is tevreden over de eerste avonden in juni, maar heeft zijn zinnen duidelijk gezet op een grotere uitrol. ‘De werelden van gezonde voeding, gemak en bewegen moeten naar elkaar toegroeien. Daarin zie ik grote kansen liggen. De pilot in Venray is een eerste stap in de goede richting.’ Of de pilot in Venray ook echt tot navolging komt in andere vestigingen is nog even de vraag. Plus toont zich in ieder geval enthousiast over het lokale initiatief. Woordvoerder Jennita den Boer vindt het pop-uprestaurant een prachtig initiatief. ‘Heel goed dat deze ondernemer de heersende trends handen en voeten geeft. Als Plus-organisatie houden we deze mengvorm met horeca ook goed in de gaten. Onze afdeling formule-ontwikkeling beslist over dit soort ingrijpende veranderingen op de winkelvloer.’ 

 

 

Reageer op dit artikel