artikel

Hoe Aldi en Lidl hun non-food presenteren

Achtergrond Premium

Hoe Aldi en Lidl hun non-food presenteren

Non-food is sinds jaar en dag een belangrijke assortimentsgroep in de winkels van Aldi en Lidl. Vergelijkingssite Yenom keek in opdracht van Foodmagazine hoe beide discounters te werk gaan bij het presenteren van aanbiedingen binnen deze productgroep.

Lidl Nederland schuift al minstens 4 jaar niet met zijn non-foodaanbiedingen, zo blijkt uit de inventarisatie van Yenom. ‘Wanneer er dit jaar in week 21 een bepaald stuk gereedschap in de aanbieding is, bijvoorbeeld een schuurmachine, dan is dat ook het geval in week 21 in de 3 jaar daarvoor’, zegt Pascal Arts van de vergelijkingssite tegen Foodmagazine. In de steekproef is gekeken naar 52 verschillende non-food-aanbiedingen van de prijsvechter.

Lidl biedt de meeste producten al zes jaar aan

Kijkt Yenom in plaats van 4 jaar naar de afgelopen 6 jaar (2011-2016), dan blijkt uit een steekproef dat Lidl de meeste producten al 6 jaar aanbiedt. 7 van de 52 artikelen worden al 5 jaar ingezet, 12 producten keren maximaal 4 jaar terug. Slechts één product is duurder geworden. Van ruim 20 artikelen is de prijs gedaald, soms meer dan eens. De meeste producten hebben altijd dezelfde prijs. Een aantal prijzen is gekoppeld aan het seizoen. Zo is de fietspomp in het begin van het jaar goedkoper dan in de zomer.

aldinonfood - kopie

Non-food bij Aldi. Foto: Foodmagazine

Aldi is flexibeler met non-food dan Lidl

Aldi is volgens de mensen van Yenom een stuk flexibeler. In de afgelopen 6 jaar verschilt het assortiment non-foodaanbiedingen vaker in vergelijking met de concurrent. Yenom keek naar 30 producten van de discounter in de periode 2011-2016. Het aantal bekeken producten is volgens Yenom lager dan bij Lidl, omdat Aldi nu eenmaal minder non-food verkoopt. Uit het onderzoek blijkt dat 10 artikelen de volledige looptijd van 6 jaar worden aangeboden. Bij 10 andere producten is de periode ‘slechts’ 2 tot 3 jaar. De overige 10 worden 4 of 5 jaar verkocht.

Prijzen bij Aldi zijn minder voorspelbaar

Volgens Yenom is het prijsbeleid bij Aldi een stuk moeilijker in te schatten dan bij Lidl. Slechts een heel klein deel heeft elk jaar dezelfde prijs. Voor veel producten gebruikt de discounter als het ware een U-constructie. Ter verduidelijking; de prijs is in 2011-2012 vaak een stuk hoger dan in 2013-2014, maar bereikt in 2015-2016 weer hetzelfde niveau als in de 2 eerstgenoemde jaren.

lidlnonfood2 - kopie

Non-food bij Lidl. Foto: Foodmagazine.

Vergelijking van tienduizenden aanbiedingen

Lidl herhaalt zijn non food-aanbiedingen dus vaker dan Aldi. Wat volgens Yenom opvalt, is dat bij Lidl de aanbiedingsprijzen in 2013 en 2014 in de meeste gevallen hoger uitvallen dan in de 2 jaar daarna. Yenom heeft voor dit onderzoek tienduizenden aanbiedingen van de discounters onder de loep genomen.

Reageer op dit artikel