artikel

Formuleprofiel: Dekamarkt World of Food

Achtergrond Premium

Formuleprofiel: Dekamarkt World of Food

Ruim twee jaar na de opening van de eerste World of Food in Beverwijk krijgt de grootste formule van Detailresult een vervolg. In Apeldoorn opent 27 oktober de tweede vestiging; een maand later krijgt Doetinchem ‘een winkel waar je overal van gaat proeven en ruiken’.

‘Ik wil niet arrogant klinken, maar wat wij hier hebben, is echt iets unieks. Anderen kunnen nu wel jatten van Beverwijk, maar Dekamarkt World of Food is niet te kopiëren.’ In de euforie die nu eenmaal hoort bij de lancering van een nieuwe winkelformule, kende begin juni 2014 ook het enthousiasme van René van Klooster, destijds algemeen directeur van Detailresult, nauwelijks grenzen. De uitgelatenheid van de directeur was begrijpelijk. Het relatief kleine Detailresult had op 4100 m2 op het Marlo-trerrein in Beverwijk een supermarkt neergezet die maar weinigen voor mogelijk hadden gehouden. World of Food was een supermarkt die zich kon meten met de Jumbo Foodmarkt in Breda en dat was toch de winkel die op dat moment werd beschouwd als dé nieuwe standaard in de Nederlandse supermarktbranche.

Hoe de World of Food-formule in elkaar zit

World of Food had allerlei noviteiten. En het was een winkel waarin de nadruk lag op vers en ambachtelijkheid. Zo keerde de slager terug om de biefstuk weer ter plekke te snijden. Er werd wok en sushi bereid en er werden verse smoothies gemaakt. Bij binnenkomst was er een restaurant en er waren die voor de formule zo kenmerkende ronde afdelingen (paviljoens) voor de versgroepen maar ook voor wijn en chocolade en koopjes. Elk paviljoen had zijn eigen kleur. Het was een idee dat het projectteam had opgedaan bij supermarkten in Zuid-Afrika.  In de winkel zaten ook visuele foefjes. Zo waren er in de hoeken van het pand bij de assortimentsgroepen (onder meer bij zuivel) halve cirkels geplaatst om de diepte uit het pand te halen.

Downloads:

Locatierapport over de nieuwe vestiging van Dekamarkt World of Food in Doetinchem
Klik hier voor de download (pdf) >>>

Locatierapport over Deka World of Food in Beverwijk 
Klik hier voor de download (pdf) >>>

Voldoet World of Food aan de verwachtingen van de directie?

Het is altijd de vraag of World of Food heeft gebracht wat de directie zich ervan had voorgesteld. Twee jaar na dato lijkt de glans enigszins van de formule te zijn verdwenen. Op een paar afdelingen , bijvoorbeeld kaas en pizza, liggen bijvoorbeeld veel voorverpakte producten. De zuigkracht van de vestiging in Beverwijk is echter onverminderd groot. En de verwachting die de directie in juni 2014 uitsprak, een omzetstijging van 25 procent, lijkt te zijn waargemaakt. Met een omzet van circa €475.000 (gemiddeld over 2015) in World of Food met afstand de grootse Deka van Nederland.  

Plannen voor de toekomst

Bij de opening in Beverwijk zei Van Klooster al dat er ruimte zou zijn voor meer Worlds of Food in Nederland. Dat gaat nu gebeuren. De Deka aan de Vlijtseweg in Apeldoorn wordt de volgende.  Daarna volgen Doetinchem en Amersfoort (Vathorst). Het wordt interessant te zien of Deka dan opnieuw met verrassende noviteiten voor de formule komt.

Meer informatie over formules, supermarkten en marktgebieden

Distrifood Dynamics is een onlinedatabase van ruim 5000 supermarkten in Nederland. Naast een actueel winkelbestand geeft de databank inzicht in consumentenprofielen en -bestedingen, verzorgingsgebieden, trends en bouw- en verbouwplannen van supermarkten. Voor meer informatie, stuur een mail naar distrifooddynamics@vakmedianet.nl

Bekijk het promofilmpje van Distrifood Dynamics

Reageer op dit artikel