artikel

‘Bij Ekoplaza koop je wat je denkt te kopen’

Achtergrond Premium

‘Bij Ekoplaza koop je wat je denkt te kopen’

Het gaat goed met de verkoop van biologisch in Nederland. De omzet ‘boomt’. Ekoplaza, naar eigen zeggen de enige biologische supermarktketen in ons land, profiteert daar ook van.

Dat gaat echter niet meer zo uitbundig als in de jaren 2005-2010. Directeur Erik Does zit daar niet zo mee. Hij is niet gefixeerd op omzetgroei of aantal winkels. ‘Wij zijn de enige keten waar je producten koopt, die je denkt te kopen.’

Groeitempo Ekoplaza werd verlaagd

In het voorjaar van 2013 keek Ekoplaza-directeur Erik Does optimistisch naar de toekomst. De in 2005 opgerichte keten telde begin 2013 62 vestigingen en was goed voor een omzet van €92 miljoen. Does verwachtte snel te kunnen doorstoten naar zeventig winkels. Hij had zijn vizier daarbij nadrukkelijk gericht op A-locaties in de centra van grotere steden. Die zaken kwamen er ook, onder meer in Utrecht en Nijmegen, maar het tempo van de groei is toch gedaald. Ekoplaza telt nu 74 winkels. De omzet van de keten bedraagt €120 miljoen. De dubbelcijferige groei die vanaf 2005 werd gerealiseerd, wordt niet meer gehaald. ‘Ik ben nu tevreden als we tussen de 5 en 10 procent uitkomen’, zegt Does. De snelle uitbreiding van het winkelnet heeft niet meer die prioriteit van een paar jaar geleden. ‘Wij moeten ervoor zorgen dat klanten voor gezond eten op alle mogelijke manieren bij Ekoplaza terechtkunnen en hoeveel winkels daar dan bij horen, vind ik niet zo interessant’, zegt Does nu. De concurrentie van supers? ‘Wij moeten ervoor zorgen dat we het kwaliteitsverschil goed over de bühne krijgen. Supers proberen bij biologisch zo goedkoop mogelijk producten te verkopen.’

Ekoplaza utrecht

Ekoplaza Utrecht. Foto: Herbert Wiggerman

Profiteert Ekoplaza van toenemende aandacht voor gezond, eerlijk en duurzaam geproduceerd voedsel?

‘Ik denk zeker dat je die aandacht van consumenten voor gezond en biologisch in de ontwikkelingen bij Ekoplaza terugziet. De groep bewuste consumenten groeit en het besef dat wij de enige keten zijn die daarmee op een authentiek wijze omgaat, groeit mee. Natuurlijk verkopen supermarkten ook steeds meer biologische producten, maar bij hen krijg je toch vaak het idee dat biologisch een kunstje is dat ze er even bij doen. Pas geleden zag ik een keten, de naam doet er niet toe, die met Cornetto’s adverteerde tijdens de ‘duurzame weken’.  Dan vraag ik me werkelijk af waar ze nou mee bezig zijn. Ik durf de stelling wel aan dat Ekoplaza de enige keten is die producten verkoopt die consumenten ook denken te kopen. Geen allerhande toevoegingen, maar veel ‘single ingredient’-producten. Ja, eigenlijk is dat een droevige constatering. Omzetgroei? De dubbele cijfers die we tot een paar jaar geleden  jaarlijks realiseerden, halen we tegenwoordig niet meer. Ik ben al heel tevreden als we nu tussen de 5 en 10 procent uitkomen.’

Hoe ziet de marsroute voor Ekoplaza eruit: omzetgroei via uitbreiding van het winkelnet of via hogere verkopen per vestiging?

‘Op die vraag ga ik geen antwoord geven. Wij liggen tegenwoordig behoorlijk onder het vergrootglas en ik ga anderen niet wijzer maken. Maar ik ben optimistisch over onze toekomst. Ik zie Ekoplaza ook als representant van een tegenbeweging en ik zie overal om me heen dat die beweging sterker wordt. Dan hoef je niet eens meteen aan levensmiddelen te denken. Ik zie de Brexit ook als een  tegenbeweging of daad van verzet. Mensen hebben genoeg van grote instituties en bedrijven die menen dat zij het allemaal vanuit hun ivoren torens wel even kunnen regelen. Ze willen terug naar kleinere, overzichtelijke en eerlijke structuren. De verkiezing van Trump is ook een daad van verzet tegen de gevestigde orde. Voor het klimaat en het milieu is die man een ramp, maar ik hoop wel dat hij dat TTIP-verdrag opblaast. Het is toch te gek dat multinationals over de hoofden van overheden heen, proberen hun gelijk te halen?!’

Ekoplaza utrecht

Foto: Herbert Wiggerman

Wat is de grootste bedreiging voor de groei van Ekoplaza?

‘Mijn grootste zorg is, dat wij onze meerwaarde niet goed genoeg over de bühne krijgen. Onvoldoende in staat zijn om onderscheid te creëren. Er zijn inmiddels genoeg consumenten die het verschil tussen onze producten en die van de concurrentie waarderen. Maar er is ook een grote groep die we nog moeten overtuigen. Je ziet ondertussen dat supermarkten ook proberen te profiteren van de toenemende aandacht voor biologisch eten. Ze doen dat echter weer op zijn ‘supermarkts’, met een zo goedkoop mogelijk product. Wij moeten er dus voor zorgen dat het kwaliteitsverschil voldoende groot blijft. Daarnaast moeten wij ervoor zorgen dat we onze manier van bedrijfsvoering goed uit de verf laten komen. Beter vertellen wie wij zijn, wat we doen en waarom we het zo doen. Wij gaan niet voor winstmaximalisatie; wij gaan wel voor winstoptimalisatie. Dat is iets heel anders. Geen kortetermijnbelang, geen aandeelhouderswaarde voorop, maar fatsoenlijke en eerlijke handelsrelaties.’

Waar liggen de grootste kansen voor de groei van Ekoplaza?

‘Dat we erin slagen om ons verhaal wel goed duidelijk te maken. En dat geldt dus niet alleen voor het assortiment dat we in huis hebben, maar ook voor de bedrijfsvoering. Vergis je niet: er is een groeiende groep consumenten die steeds meer aversie krijgt tegen de macht van overheden en bedrijven. Als je kijkt naar de ontwikkelingen en de verdeling van de welvaart, zie je dat er zo langzamerhand echt een probleem is. De rijkdom gaat naar angstig weinig mensen en dat besef dringt steeds beter door. Daarnaast krijgen consumenten in de gaten dat de reguliere wijze waarop voedsel wordt geproduceerd, duur is. Ik was niet zo lang geleden op een congres waar werd gemeld dat het Frankrijk €500 miljard kost om zijn bodemwater te reinigen.  En één ding staat vast: dat gaan niet de personen of bedrijven betalen die dat allemaal hebben veroorzaakt. Dat moet de belastingbetaler ophoesten. Ons assortiment moet kloppen, onze prijsstelling moet kloppen, we moeten het online voor elkaar hebben, allemaal waar, maar als je praat over kansen voor Ekoplaza, liggen die met name in het besef dat we duurzamer moeten produceren.’

Ekoplaza utrecht

Foto: Herbert Wiggerman

Waar moet Ekoplaza over vijf jaar staan?

‘Dan moeten wij in staat zijn om klanten een ultieme ‘customer journey’ aan te bieden. Als we daarin slagen, ben ik dik tevreden. Nee, dat is niet het ontlopen van een antwoord, maar wij zijn hier gewoon niet zo bezig met aantallen winkels, omzetstijgingen en klantenaantallen over vijf jaar. Natuurlijk zijn dat belangrijke gegevens, maar ze zijn niet voortdurend maatgevend. Ons beleid is niet gericht op elk jaar zoveel winkels of zoveel procent omzetgroei erbij. Het is wel zo, dat het openen van nieuwe vestigingen nu minder prioriteit heeft dan een paar jaar geleden. Zoals we ook wat aan het terugkomen zijn van de wens om grotere vestigingen te openen. De praktijk heeft uitgewezen dat de meerwaarde van extra ruimte soms onvoldoende is. We experimenteren volop. In onze nieuwe vestiging in de Zadelstraat in Utrecht testen we een stadswinkel op een kleinere oppervlakte. Daar hebben we wat meer maaltijden, salades en ander ‘to go-achtig’ assortiment. Het motto van zo’n conceptstore:  ‘Faal snel en leer snel’. Uiteindelijk gaat het erom dat klanten die gezond willen eten, bij Ekoplaza terechtkunnen. Op alle manieren. We lanceren binnenkort een app, waarmee ook online kan worden besteld.’

Reageer op dit artikel