artikel

Twee broertjes uit Heemstede die food een knal geven

Achtergrond

Twee broertjes uit Heemstede die food een knal geven

Frans Muller (1961) en zijn broer Michiel (1964) duiken in respectievelijk 2013 en 2015 op in de Nederlandse foodsector. Zij gooien een stevige steen in de vijver.

Frans maakt na jaren flirten de fusie tussen Ahold en Delhaize mede mogelijk. Michiel pioniert hartstochtelijk in online webboodschappen. Frans is de bestuurder, Michiel de ondernemer, aldus buitenstaanders. Lang zullen ze overigens niet vertoeven in de Nederlandse food. Frans is vertrokken naar de VS. Michiel gaat weldra uitstappen, zoals bij Tango en Route Mobiel.

Michiel die pakt een onderwerp op, herverpakt het, poetst het op en laat het los. Hij is de ondernemer. Frans is de bestuurder. Maar vergis je niet in hem, hij is erg gedreven, scherp en geëngageerd. Zo omschrijven buitenstaanders de broers Muller, verschillend met een harde bloedlijn. Michiel heeft de foodbranche gekieteld door samen met zijn partners – onder anderen Bas Verheijen (ex-C1000) – Picnic los te laten op de Nederlandse markt. Frans heeft toch maar mooi Delhaize in de schoot van Ahold geworpen.

‘Het is totaal langs ons heen gegaan dat we daar allebei mee bezig waren. Ik wist niet dat hij bij Delhaize in gesprek was. En hij wist niet wat ik aan het doen was.’

Michiel Muller in NRC over broer Frans die bij Delhaize aantrad Het is eigenlijk toeval dat beide broers een connectie krijgen met de Nederlandse levensmiddelenhandel. Michiel stapt in 2015 met Picnic in e-commerce. Frans werd in de expatwereld in Singapore weggeplukt bij KLM Cargo en startte zijn foodcarrière bij Metro.

‘Frans zat eens bij een meeting met het private-labelteam van Metro. Het ging over de nieuwe strategie. Men was wat ongemakkelijk, omdat hij lid van de ‘board’ was en ‘afdaalde’. Pas op het eind vroeg hij waarom iedereen tijdens de meeting met een merk-balpen schreef op een merk-blocnote. Hij trok zelfs het kastje in de pantry open en vond het A-merk Procter-wasmiddel. Hij ging helemaal los.’

Een insider spreekt lovend over het engagement en de directheid van Frans Muller die dingen wil veranderen.

Frans moet zich bij zijn komst naar Delhaize waarmaken. Maar scoort meteen al goed in het eerste jaar. Hij snapt de financiële markten. Frans Muller is een echte bestuurder.

fransmuller

Frans Muller.

‘Als spilfiguur in de fusiegesprekken heeft hij aan grote waardecreatie gedaan voor zijn aandeelhouders. Dat wordt door de jury belangrijker geacht dan de kritiek op het verlies van de Belgische autonomie of identiteit bij Delhaize. Voor strategie en leiderschap krijgt Muller respectievelijk 8 en 9 punten.’

De Belgische krant De Standaard is lovend over ‘bestuurder’ Frans

Frans, de topbestuurder, is daarmee een tegenpool van broer Michiel, de ondernemer. Michiel gedijt niet in een grote organisatie. Frans zal zelfs een rol op het tweede plan accepteren als dat de organisatie verder helpt. Vandaar ook het vertrek naar Ahold Delhaize Amerika:

‘Naarmate bedrijven groter worden, sluipt de ambtenarij erin. Ze richten zich vooral op lagere kosten, geen gekke dingen doen. Ze keren naar binnen. Wat mij opvalt: als je bij een groot bedrijf werkt, is 90 procent van je e-mails intern. Als je ondernemer bent, is het 90 procent extern. Dat alleen al zorgt dat je veel meer hoort.’

Michiel Muller in NRC over zijn pioniersdrang.

Michiel Muller (rechts) Foto: Ton Kastermans

Michiel Muller (rechts) Foto: Ton Kastermans

Michiel is volgens insiders inderdaad de pionier die ‘dingen oppakt, transformeert, verkoopt en verdergaat’. Hij is ook een enorm netwerker. Zijn cv op LinkedIn staat boordevol ‘advisory’-functies. Bij Frans ontbreken ze. Indirect heeft Frans zich wel eens uitgelaten over het businessmodel van boer Michiel bij Picnic.

‘Een bevolking die vergrijst en waarin digitale communicatie vaak ten koste gaat van persoonlijk contact, heeft behoefte aan een ontmoetingsplek, waar mensen ook geïnspireerd kunnen raken door nieuwe en verse producten. En uiteraard moet zo’n winkel qua processen en aanbod duurzaam zijn. Dat spreekt voor zich. (…) Online voeding verkopen is complex en de laatste mijl naar de consument is heel duur. Dan moet je ofwel klanten vinden die de kosten willen betalen, of je moet bereid zijn om een lagere marge te accepteren.’

Frans Muller over e-commerce tegen RetailDetail

Door de fusie met Ahold (Frans) en de lancering van luis in de pels Picnic (Michiel), hebben de broers in korte tijd hun stempel gedrukt op de foodmarkt. Jumbo rolt versneld uit in Picnic-marktgebied. AH zoekt naar synergieën in inkoop en assortimenten met Delhaize. Maar zo snel als ze kwamen, zo snel is Frans alweer vertrokken naar de VS. En Michiel? Hij zit nu één jaar en drie maanden bij Picnic. Tango, zijn eerste kunstje, flikte hij in twee jaar en tien maanden. Route Mobiel wist hem één jaar en tien maanden te boeien. Picnic bestaat nu één jaar en drie maanden. Alles wat Michiel doet en zegt, heeft maar één doel: aantonen dat Picnic waarde heeft en groeit. ‘Over drie jaar willen we in veertig of vijftig steden zitten’, aldus Muller tegenover Communicatieonline.nl. Het is echter aannemelijk dat hij er sneller uitstapt. Pionieren heeft nu eenmaal een uiterste houdbaarheidsdatum.

Reageer op dit artikel