artikel

Formuleprofiel: Plus die prima past bij marktgebied

Achtergrond Premium

Formuleprofiel: Plus die prima past bij marktgebied

De Plus van André van Reijen in Veldhoven opereert in een sterk concurrentiële omgeving. Met name Albert Heijn is goed vertegenwoordigd in de tegen Eindhoven aanleunende Brabantse gemeente. Plus doet nadrukkelijk mee in de strijd om het marktleiderschap in Veldhoven. Dat is knap voor een winkel die met 1300 m2 zeker niet de grootste is. Geheim? ‘Geen geheim, deze Plus past prima bij dit marktgebied.’

Vier vestigingen van Albert Heijn, een Aldi, een Lidl, een Emté, een grote Jumbo, een Ekoplaza en een Spar. En dan heb je ook nog de AH, Jumbo en de Lidl in de aanpalende nieuwe wijk Meerhoven in Eindhoven. De concurrentie van Plus Van Reijen in Veldhoven is talrijk. Maar de ondernemer en zijn vrouw Joyce doen vrolijk mee in de strijd om het marktleiderschap in de 45.000 inwoners tellende gemeente. ‘We hebben niet de meeste meters, we hebben niet het grootse assortiment, en we zijn niet de goedkoopste, hoewel de formule de laatste jaren wat dat betreft een stuk scherper aan de wind zeilt. Ja, dat helpt wel, hoewel ik er direct aan wil toevoegen dat we moeten oppassen dat we niet doorslaan. Of we ook marktleider zijn? Dat weet ik niet, het zal erom spannen. Ik denk dat er een paar supermarkten zijn die wekelijks in de buurt van de €270.000, €275.000 draaien. En daar horen wij wel bij.’

Beste supermarkt van Nederland

In aanzien hoort de Plus van het ondernemersechtpaar sowieso tot de top, en niet alleen in Veldhoven. Drie jaar geleden werd deze Plus uitgeroepen tot de allerbeste supermarkt van Nederland. Een titel die flink heeft bijgedragen aan de hoge omzet die Van Reijen scoort. Dankzij de uitverkiezing tot Beste Supermarkt van het Jaar hebben we structureel 5 procent erbij gekregen.’
Er zit geen geheim in het succes van Plus Van Reijen verstopt, zegt de ondernemer. ‘Formule en marktgebied passen uitstekend bij elkaar. Wij zitten in een  marktgebied met veel gezinnen met kinderen en een licht vergrijzende bevolking die de periode van zware hypotheeklasten achter zich hebben gelaten. En er wonen hier veel, wat ik voor het gemak maar even ‘kwaliteitskopers’ noem. Mensen die graag goede en lekkere dingen willen kopen en daar geld voor over hebben. De Plus-formule en dat klantenprofiel matchen prima.’
Veldhoven is ook een echte forenzengemeente. Ligt daar geen toekomst voor online? Van Reijen behoort niet tot de ondernemers die daar een groot gat in de markt zien. ‘Ik zie hier wel van die blauwe en gele autootjes rijden. Ik schat dat ze wekelijks bij vijftig van de vijfduizend voordeuren in de wijk komen. Dan stop ik voorlopig nog graag bij die andere 4950 voordeuren een folder in de bus. De lasten van online zijn volgens mij een stuk groter dan de lusten. Aan orderpicken in de winkel om de boodschappen vervolgens thuis te bezorgen, begin ik niet. Ik wil geen conflict in mijn winkel. Pick-uppoints? Mijn winkel is een pick-uppoint van 1300 vierkante meter.’
Van Reijen heeft overigens wel een site. Daar kunnen klanten van alles bestellen voor een barbecue of een ‘Veldhovens Feestje’. ‘Dat werkt prima. Maar boodschappen moeten ze nog maar even in de winkel komen doen.’

Download Locatierapport-Veldhoven

Meer informatie over formules, supermarkten en marktgebieden

Distrifood Dynamics is een onlinedatabase van ruim 5000 supermarkten in Nederland. Naast een actueel winkelbestand geeft de databank inzicht in consumentenprofielen en -bestedingen, verzorgingsgebieden, trends en bouw- en verbouwplannen van supermarkten. Voor meer informatie, stuur een mail naar distrifooddynamics@vakmedianet.nl

Bekijk het promofilmpje van Distrifood Dynamics

Reageer op dit artikel