artikel

Niet alleen Jumbo sleutelt aan gemaksformule

Achtergrond Premium

Niet alleen Jumbo sleutelt aan gemaksformule

Jumbo opende in Groningen onlangs zijn eerste gemakswinkel. Meerdere partijen proberen deze markt open te breken. Lekkerland heeft een geheel eigen aanpak: een praktijklab waar klanten kunnen kopen. Wat goed verkoopt, wordt doorontwikkeld. 

De gemaksklant is niet makkelijk te kraken. Lekkerland probeert hem te pakken als hij tankt. ‘Vooral op niet-snelweglocaties zoeken veel tankshopondernemers naar oplossingen en vernieuwingen om aantrekkelijk te blijven voor de veranderende consument’, aldus het bedrijf, dat met een aantal ondernemers samenwerkt aan zogenaamde lab stores. ‘Het uitgangspunt hierbij is de ontwikkeling en het testen van een shopvisie met een unieke combinatie van gemak, gastvrijheid, beleving en een uitgekiend assortiment aan food, tabak, non-food en services.’ In de eerste vestiging in Katwijk wordt onder andere geëxperimenteerd met assortimenten, winkelaankleding, personeelsinzet, prijs-niveaus, promoties en marketingcommunicatie. Ook is er veel aandacht voor de eetmomenten door de dag en consumptie onderweg, op locatie of gemak voor thuis. Lekkerland heeft plannen voor maximaal zes locaties in Nederland, ‘waardoor tevens regionale verschillen en omgevingsfactoren kunnen worden verwerkt’.

Lekkerland: ‘De eerste shop die voor dit specifieke doel wordt ingezet, is van Shell-franchisenemer Harold de Jong in Katwijk. Om deze lab store aantrekkelijk te maken voor de gast, en een basis te hebben voor duidelijke communicatie, is deze winkel ‘Eet&Gerei’ genoemd.’ Eet&Gerei is volgens Lekkerland géén nieuwe Lekkerland- formule, maar een methode om te leren welke kennis toepasbaar is bij andere ondernemers en zal bijdragen aan het resultaat. ‘De lab store is bewust nooit af. We stellen de gast centraal, spelen voortdurend in op zijn wensen en analyseren zorgvuldig het resultaat. Het doel is het vinden van oplossingen die ondernemers helpen om doordacht en met vertrouwen te investeren in de toekomst van hun shop.’

Foto's

Reageer op dit artikel