artikel

Van dino naar dynamiet met ‘zesde zintuig’ smartphone

Achtergrond Premium

Van dino naar dynamiet met ‘zesde zintuig’ smartphone

Er is een wereld te winnen door activaties op de winkelvloer te digitaliseren, betoogt Wilco de Bie van online sales- en loyaltybedrijf Magneds. Volgens hem blijft foodretail te vaak steken in oude gewoonten. ‘Maar het is do or die.’

‘Wie zijn die consumenten die door je winkel lopen? Wat is hun koopgedrag? Wie zijn je meest winstgevende en/of loyaalste bezoekers? Hoe kom je voor, tijdens en na het winkelbezoek met hen in contact? Hoe maak je jezelf meer futureproof? Lastige vragen of niet belangrijk, omdat de kassa nog rinkelt?

Bouwen aan digitale klantrelatie

Disrupters zoals Uber, Spotify, Netflix, Airbnb, maar ook Picnic en Amazon, hebben een paar cruciale zaken gemeen. Ze beschikken over data en hebben de relatie met de klant. Daarnaast heeft technologie ervoor gezorgd dat onze behoeftes steeds sneller en directer kunnen worden vervuld, zogeheten instant gratification. Op termijn zijn dit de belangrijkste ingrediënten om relevant te blijven in de markt. Geen tijd te verliezen dus: begin met het bouwen van de (digitale) klantrelatie!

Consument staat met smartphone op en gaat ermee naar bed

Die winkelende consument, waarvan we niet weten wie het is en hoe hij zich gedraagt, is inmiddels vergroeid met zijn zesde zintuig, zijn smartphone. Hij staat ermee op en gaat
ermee naar bed. Er is geen enkel kanaal waarmee je dichter bij de consument kunt komen. Onze mobiele verslaving is een mooie kans voor foodretail, en het is verbazingwekkend hoe weinig ervan wordt gebruikgemaakt. Mobiel heeft namelijk ook de gave dat het bestaande offline en online kanalen kan verbinden en nieuwe kan creëren. Kortom: een ideaal kanaal voor het opbouwen van een een-op-eenrelatie. Het is dan ook de hoogste tijd om een mobiele positie te veroveren. Maar waar begin je?

Digitaliseer activaties op de winkelvloer

Start simpel, namelijk bij de digitalisering van reeds bekende en vertrouwde activaties op de winkelvloer. Neem bijvoorbeeld de terugkerende spaaracties met fysieke spaarkaarten en zegels. Effectief, maar anno 2017 bijna prehistorisch en niet zonder gebreken: zegeltjes gaan verloren in de keukenla of portemonnee, en als retailer heb je geen idee welke consumenten deelnemen. Omzet knallen op korte termijn, maar daarna…?

Data in the pocket

Er is een wereld te winnen wanneer je deze ‘dino’ digitaliseert. De consument spaart eenvoudig met zijn smartphone en heeft direct inzicht in zijn voortgang. Intussen weet jij als retailer, zonder kassa-integratie, precies welke consumenten deelnemen (data in the pocket!) én heb je de mogelijkheid om de consument digitaal te stimuleren en motiveren. Denk hierbij aan een pushbericht om de consument eraan te herinneren dat hij nog maar twee zegels nodig heeft om zijn spaardoel te kunnen verzilveren, een e-mail als de laatste week ingaat, zodat hij nog een sprintje kan trekken, of een actie om afgehaakte spaarders opnieuw te activeren.

Wilco de Bie

Een schat aan consumentendata

Deze digitalisering is een mooie eerste stap, maar het zijn nog steeds losstaande acties. Een sales- en loyaltyprogramma kan de lijm zijn tussen al dit soort acties, waarmee een schat aan consumentendata wordt gecreëerd. Daarmee kan de offline consument online worden geïdentificeerd, en eenmaal online kun je hem eenvoudig belonen, verrassen en betrekken bij jouw activiteiten. Je doelgroep bestaat uit verschillende mensen die je met verschillende beloningsmechanismes op verschillende momenten moet prikkelen om gewenst gedrag te stimuleren. Een succesvol sales- en loyaliteitsprogramma bevat daarom zowel instant gratification als uitgestelde beloningen en biedt op basis van data gepersonaliseerde informatie, aanbiedingen en acties waarvoor de consument daadwerkelijk warmloopt. Met als resultaat: meer sales, meer inzicht en kostenefficiënter communiceren. Van dino naar dynamiet!

Do or die voor de foodretail

Een simpele en logische stap, toch blijft foodretail vaak steken in oude gewoonten terwijl de huidige positie in markt niet vanzelfsprekend is. Bovenstaande kan juist een springplank creëren naar het realiseren van je e-commerce-ambities. En ja, voor verandering is lef nodig, maar het is ‘do or die’.’

Wilco de Bie

Wilco de Bie is directeur sales- en loyaltyprogramma’s bij Magneds. Magneds bedenkt, ontwikkelt en beheert online sales- en loyaltyoplossingen voor FMCG-merken en retailers waaronder FrieslandCampina (Eurosparen), Heineken (Biertegoed), Bakker Bart, Texaco en Avia. De specialisten van Magneds brengen offline verkopen in kaart en consumenten in beweging met als beoogd resultaat meer sales, meer inzicht en minder kosten.

Reageer op dit artikel