artikel

Lidl heeft effect op koopstromen Hengelo

Achtergrond Premium

Lidl heeft effect op koopstromen Hengelo

Lidl opende begin augustus zijn tweede filiaal in Hengelo en daar zat de consument in de Overijsselse plaats blijkbaar met smart op te wachten. Het regionale dagblad Tubantia publiceerde op zijn website een video van het openingsritueel en op de beelden is te zien dat er zelfs klanten nog vóór de parkeerplaats aansluiten in een ellenlange rij. Waarom deze enorme toeloop? ‘De consument in Hengelo is nu eenmaal prijsbewust.’

Met de opening van de vestiging aan de Enschedesestraat, heeft Lidl nu twee zaken in Hengelo. Aan de andere kant van het spoor heeft de discounter nóg een winkel. Twee filialen van dezelfde formule vrijwel naast elkaar, een apart gezicht. Lange tijd was er ook sprake van de komst van een Lidl in het project Lange Wemen in de Overijsselse stad, maar de opening van die winkel lijkt van de baan. Dat discounters gewild zijn in Hengelo, is niet vreemd. Uit cijfers van Distrifood Dynamics blijkt dat het gemiddelde besteedbaar inkomen €2500 onder het landelijk gemiddelde ligt. Inmiddels heeft Hengelo de beschikking over 25 winkels van bekende supermarktketens. Naast de twee Lidl’s, kan de discountklant ook naar vijf filialen van Aldi. En er is een vestiging van A-merkendiscounter Nettorama.

Past niet binnen de structuur

Mooi voor de consument, maar volgens Jumbo-ondernemer Tijn Leussink was het winkellandschap in Hengelo in het verleden een stuk beter ingericht. ‘We hadden vijf goede winkelcentra, verdeeld over de stad, met ieder twee tot drie supermarkten. De klanten trokken naar het winkelcentrum dat deel uitmaakte van hun wijk. De laatste jaren is het beeld echter veranderd met de komst van discounters op locaties die niet passen in de structuur’, zegt de eigenaar van de Jumbo aan de Willem de Merodestraat. Op het succes van de discounters heeft Leussink tot dusver altijd een antwoord gehad. ‘De consument in Hengelo is prijsbewust. Ik kan me nog herinneren dat de Nettorama in het begin invloed had op onze omzet, maar uiteindelijk wint kwaliteit toch.’

Ook de komst van de tweede Lidl boezemt de Jumbo-man geen angst in. ‘Het is in het begin natuurlijk heel erg druk in die winkel. Komt ook door acties als een minuut gratis winkelen. Ik ben onlangs in de Lidl geweest en het is er nu een stuk rustiger, komt ook door de vakantie. Het is dus de vraag hoe de verhoudingen na de vakantie liggen.’ Leussink verwacht dat de nieuwe Lidl het beter gaat doen dan de eerste vestiging van de discounter. ‘De nieuwe zit aan de grote weg en is een stuk beter bereikbaar. De andere Lidl is wat meer verstopt in een wijk.’

Haaksbergen helpt Hengelo

Op het moment dat Foodmagazine Tijn Leussink spreekt, is hij volop bezig met de voorbereidingen van de heropening van zijn Jumbo in Haaksbergen (30 augustus, red.). Een winkel die indirect ook invloed kan hebben op het winkelbeeld in Hengelo. ‘De Jumbo in Hengelo heeft een groot horecaterras en in Haaksbergen gaan we een aantal horeca-elementen testen. Die ervaringen kunnen we op termijn weer gebruiken in Hengelo. Horeca is een element waar een discounter niet de beschikking over heeft en waar je je mee kunt onderscheiden.’

Reageer op dit artikel