artikel

Concurrenten blij met Lidl

Achtergrond

Hoe is het om Lidl als buurman te hebben? Drie ondernemers van servicesupermarkten beschrijven hun ervaringen met de discounter. Ze zijn ingenomen met het Duitse supermarktbedrijf en laten weten te
profiteren van deze buurman.

Concurrenten  blij met Lidl
Hendrik Ido Ambacht / Jumbo ondernemer Marcel van Daalhuizen

 

Giel Smits, Plus-ondernemer in Culemborg:

‘Mede dankzij Lidl ijzersterk winkelcentrum’

‘Wij hebben 13 jaar geleden Lidl zelf benaderd om naar het winkelcentrum te komen. De projectontwikkelaar wilde namelijk pas met de bouw van het nieuwe winkelcentrum beginnen als vrijwel alle meters verhuurd zouden zijn. We zijn toen een overeenkomst van 2400 m2 aangegaan. Dat was natuurlijk veel te veel voor een Plus, we hadden 1400 m2 nodig, maar op die manier konden we vaart in onze plannen houden. We zijn vervolgens zelf op zoek gegaan naar een huurder. Dat is Lidl geworden.

Voorafgaand aan die deal met Lidl, hebben we in de wijk een enquête gehouden. We wilden weten aan welke winkels er behoefte was. Er kwam een ‘Aldi-achtige winkel’ uit naar voren. Wij zijn toen met Lidl om de tafel gaan zitten en waren er snel uit. Ze wilden naar Culemborg komen op voorwaarde dat ze een winkel van 1000 m2 zouden krijgen en voldoende parkeerplaatsen. Aan beide voorwaarden konden we voldoen. Ik wilde liever een Lidl dan een Aldi als buurman. Op dat moment was Lidl nog niet zo’n sterke speler als het nu is. En als ze dan toch kwamen, wilde ik ze het liefst als naaste buurman en niet op een afstand van een kilometer of zo. Mijn gedachte daarbij was dat Lidl ook klanten van buiten onze eigen wijk zou trekken, omdat ze nog niet zoveel vestigingspunten hadden. Die gedachte is helemaal bewaarheid. Ik heb nooit een seconde spijt gehad van het besluit om ze als naaste buurman te vragen. Mede dankzij Lidl hebben wij een ijzersterk winkelcentrum.

Foto: Herbert Wiggerman

Of wij agf-omzet hebben ingeleverd nadat Lidl van agf een speerpunt had gemaakt? Ons agf-aandeel heeft wel jaren onder het gemiddelde bij Plus gelegen, maar nadat ik twee jaar geleden met de verbouwing agf-meters heb toegevoegd, is het omzetaandeel van die versgroep omhoog gegaan. In brood hadden wij een hoger aandeel dan een gemiddelde Plus, omdat wij ook producten van de lokale bakker verkopen. Toen Lidl met bake-off begon, viel ons aandeel even terug, maar dat heeft niet meer dan een half jaar geduurd. Ik heb niet overwogen om bij brood en bake-off mee te gaan met de prijzen van Lidl. Zo groot is het aandeel van bake-off nou ook weer niet en bovendien werkt zoiets uiteindelijk tegen je.

Ik had destijds niet gedacht dat Lidl zo groot zou worden als het nu is. Ze hebben natuurlijk wel geprofiteerd van het verdwijnen van C1000. Een deel van die klanten heeft gekozen voor het lage prijsniveau bij Lidl. Ik denk niet dat ze in hetzelfde tempo zullen blijven groeien. Ze hebben inmiddels zoveel winkels dat er overlap gaat plaatsvinden. De regionale functie die de winkels hadden belemmert de groei van het aantal vestigingspunten.’

Marcel van Daalhuizen, Jumbo-ondernemer
in Hendrik-Ido-Ambacht:

‘Rijk en arm doen boodschappen bij Lidl’

‘Toen ik hier 13 jaar geleden als Super de Boer-ondernemer van start ging, zat Lidl hier al. Ik weet nog wel dat mijn voorganger zich destijds zorgen maakte over de komst van Lidl. Hij zat in een nieuw winkelcentrum in een winkel met een stroeflopende omzet en vervolgens kreeg hij ook nog Lidl op zijn dak. Daar was hij niet gelukkig mee. Het grappige is dat zijn omzet omhoog ging nadat Lidl tegenover hem kwam.

Lidl is in de afgelopen jaren natuurlijk een sterkere speler geworden, maar ik weet niet of ik daar nou last van heb gehad. Ik heb in ieder geval geen omzet ingeleverd. Misschien heb ik er juist wel van geprofiteerd. Lidl heeft er in de loop der jaren nieuwe klanten bijgekregen. Tien, vijftien jaar geleden wilden veel mensen niet bij Lidl worden gezien. Die tijd is voorbij, tegenwoordig doen rijk en arm boodschappen bij Lidl. Een deel van die mensen komt bij mij om te kopen wat ze bij Lidl niet kunnen krijgen. Inderdaad ja, combinatieklanten. Ook leuk is dat het personeel van Lidl voor de middagpauze regelmatig bij mij boodschappen komt doen. Beleg voor op het brood en soms ook wel broodjes.

Sterke punten van Lidl? Ze scoren natuurlijk enorm goed met hun eigen merken. En ze hebben met agf een uitstekend imago opgebouwd. Dat gun ik ze best, maar terecht is het niet. Als mijn agf-afdeling er zo bij zou liggen als bij Lidl, zouden de klachten niet van de lucht zijn. Als je na zessen in de winkel komt, zie je grote gaten in het assortiment. Blijkbaar accepteren consumenten dat wel van Lidl, maar niet van een servicesupermarkt. Als ik drie manco’s heb, krijg ik dat al te horen.

Foto: Roel Dijkstra

Zwakke punten van Lidl? Ik vind de winkels rommelig en het assortiment is natuurlijk, ondanks alles, heel beperkt. Maar het gaat er niet om wat ik ervan vind, maar wat de consument ervan vindt. En die is blijkbaar heel tevreden, want anders word je in 20 jaar niet zo groot.’

Simon Lodder, AH-franchiser in Spijkenisse:

‘Liever Lidl dan Aldi als buurman’

Albert Heijn-ondernemer Simon Lodder in Spijkenisse heeft al sinds 2001 Lidl als buurman. Daar hij is hij best tevreden mee. ‘Ik denk dat wij elkaar uitstekend aanvullen.’
Als er iemand heeft zitten wachten op de heropening van de Lidl in winkelcentrum Sterrenhof in Spijkenisse, dan is het wel AH-ondernemer Simon Lodder. Lidl heropende de zaak begin juli, na een verbouwing die meer dan een jaar (!) in beslag nam. De oude winkel – één van de 50 voormalige Basismarkten die Lidl in 2001/2002 van Laurus overnam – ging tegen de vlakte, waarna een compleet nieuwe vestiging werd gebouwd. Die is met 1100 m2 twee keer groter dan de oude winkel en past dus helemaal binnen de normen die Lidl tegenwoordig voor nieuwe of vernieuwde filialen hanteert. Dat betekent ook: geen kolommen meer in de winkel en de bake-off-afdeling achterin de hoek: dat voorkomt opstoppingen op drukke momenten opstoppingen in het begin van de winkel. Met de opening van de vernieuwde winkel in Sterrenhof heeft Lidl de deuren van de kleinste vestiging in Spijkenisse gesloten.

 

Foto: Roel Dijkstra

De tijdelijke sluiting van Lidl kostte Lodder naar eigen zeggen aanvankelijk zo’n €20.000 omzet per week. ‘Dat kwam doordat we veel combinatieklanten hadden. Mensen die zowel bij mij als bij Lidl boodschappen deden. Toen Lidl dichtging, kwamen die klanten niet meer. Dat scheelde toch zo’n 1500 transacties per week.’ Nu de nieuwe Lidl is geopend, ziet de AH-ondernemer zijn eigen indexen weer oplopen. En anders dan gevreesd, heeft de versomzet van Lodder in de eerste weken na de heropening van Lidl nauwelijks te lijden gehad, ondanks het feit dat het agf-aanbod en het bake-off-assortiment van de ‘buurman’ ten opzichte van de oude situatie aanmerkelijk is verbeterd. ‘Een paar duizend euro in agf en een paar honderd euro bij bake-off. Dat valt alleszins mee.’

Of hij liever Aldi dan Lidl als buurman heeft? ‘Lidl’, klinkt het gedecideerd, ‘en dat is omdat de aantrekkingskracht van Lidl groter is. Lidl heeft dankzij een uitgekiend assortiment en reclames die zijn afgestemd op de gewone man een uitstekend imago. En Lidl is prima meegegaan met de tijd. Kijk naar het agf-assortiment en de bake-off-aanpak. Ik vraag mij af of Lidl nog ‘nieuwe’ versafdelingen gaat optuigen. Ze krijgen in de gaten dat vers derving oplevert en dus duur kan zijn.’

De combinatie Albert Heijn-Lidl werkt in winkelcentrum Sterrenhof prima. ‘We vullen elkaar aan. Lidl heeft een beperkt assortiment, wij een uitgebreid. Zij een beter prijsimago? Ik hoor met enige regelmaat in de winkel ook wel eens zeggen dat Lidl toch niet zo goedkoop eens als wordt gedacht. Maar het echte verschil kunnen wij maken met de bewegingsruimte die we als zelfstandig ondernemer hebben. Spaar-acties organiseren, lokale activiteiten of verenigingen sponsoren of klanten verrassen met pallethandel.’ Lodder maakt zich het meeste zorgen over het aantal parkeerplaatsen. ‘We delen nu samen met Lidl zo’n 300 parkeerplaatsen, maar ik vrees dat dat op de drukke momenten in de week niet genoeg is. Dan gaan mensen misschien toch naar een supermarkt waar ze wel zonder moeite de auto kwijt kunnen’. 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels