artikel

Profiel: Coop duikt centrum Amersfoort in

Achtergrond

Profiel: Coop duikt centrum Amersfoort in

Coop heeft in Amersfoort een oud-AH filiaal overgenomen. AH heeft het filiaal opmerkelijk genoeg ‘opgegeven’. Coop opende er een  standaard-Coop, maar wel met een ‘keuken’ uit de gemaksformule Coop Vandaag. Dat laatste is nodig, want enig onderscheidend vermogen in een marktgebied met een grote Dirk, AH en Plus is geen overbodige luxe.

Albert Heijn dacht de omzet van het filiaal aan de Hellestraat wel te kunnen overhevelen naar het Eemplein. Daar staat dan ook een kanon van een winkel op 2600 vierkante meter. Een eindje verderop staat ook nog een Dirk van maar liefst 4000 vierkante meter. Met de opening in Amersfoort begeeft Coop zich dan ook in het hol van de leeuw. Het marktgebied kent namelijk wel heel sterke tegenspelers.

En juist dat laatste doet Coop door in de vestiging een keuken van Coop Vandaag te duwen met een speciaal ‘drankeneiland’ met warme koffie, Chocomel en jus d’orange. Het assortiment wisselt drie keer per dag van ontbijt naar lunch en diner. Dat zegt ook heel veel over het marktgebied. Want met deze ‘maaltijdwinkel’ trekt Coop in dit marktgebied niet alleen de omwonenden. Coop Vandaag immers vestigt zich graag in gebieden met een mix van wonen, winkelen en werken.

Coop Amersfoort kent afwijkend profiel klant

Jarenlang gold Amersfoort als dé doorsneegemeente van Nederland. Maar het centrum kent natuurlijk een afwijkend profiel, zoals in iedere stad. In Amerfsoort heeft deze winkel bijvoorbeeld te maken met een dagopvang voor daklozen naast een shoppend gezin. Het toevoegen van een ‘keuken’ uit de Coop Vandaag-formule zegt ook nog niks over het succes. Coop heeft op dit moment twee Coop Vandaag-vestigingen die onderling nogal verschillen van aard.

De vestiging aan de Oostzeedijk in Rotterdam verkoopt rond de 250 lunches op een dag. Bij de andere vestiging, aan de Zwart Jansstraat, is meer concurrentie van lunchaanbieders in de directe omgeving, maar daar melden studenten zich ’s ochtends vroeg als klant, als ze na een nacht doorhalen een kop koffie drinken voor ze alsnog naar bed gaan.

Deze winkel moet een mix zijn van supermarkt en Coop Vandaag-klant. Marge toevoegen met koffie en een ‘warme’ keuken lijkt makkelijk, maar in de exploitatie liggen ook nog wel uitdagingen. De uren die de afdeling maakt zijn fors: de winkel is bijvoorbeeld van 08.00 tot 22.00 uur open en de afdeling is dan bemand. De kosten worden wat gedempt door het brood bij deze warme keuken te betrekken.

Reageer op dit artikel