artikel

Vierde industriële revolutie vereist keuzes van retail

Achtergrond

Vierde industriële revolutie vereist keuzes van retail

De foodretail staat aan de vooravond van een serie ingrijpende veranderingen. Gedreven door de vierde industriële revolutie is het zaak voor retailers belangrijke keuzes te maken, betoogt IT-gigant Atos die te hulp schiet met zijn Retail Lab.

Nooit eerder volgden de ontwikkelingen in foodretail elkaar zo snel op als momenteel het geval is. Nooit ook waren de verwachtingen van consumenten zo hoog als nu. Of zoals IT-dienstverlener Atos, actief voor onder meer Albert Heijn, Carrefour, Auchan, Heineken en Marks & Spencer, het omschrijft: ‘Consumenten verwachten dat zij probleemloos van het ene naar het andere kanaal kunnen overstappen.’

Wegblijven uit het midden

Volgens Danny Groenenboom, digital retail transformation leader bij het bedrijf, is het zaak voor retailers de consument hierin tegemoet te komen. ‘Retailers moeten inspelen op nieuwe klantbehoeften en shopping-trends, willen zij in de toekomst bestaansrecht hebben.’ Belangrijk daarbij is volgens hem om weg te blijven uit het midden. Zit je niet in de segmenten premium, value for money of nice, dan ben je als retailer ten dode opgeschreven.’

De vierde industriële revolutie

Om de branche hiermee te helpen, heeft Atos op zijn Nederlandse hoofdkantoor in Amstelveen het zogeheten Retail Transformation Lab geopend. Daar is een digitale winkelomgeving nagebouwd die retailers instrumenten in handen geeft om mee te kunnen met de vierde industriële revolutie, die van digitalisering. In het Retail Lab kunnen retailers de digitale innovaties van het bedrijf live meemaken. Groenenboom: ‘80 tot 85 procent van onze oplossingen kunnen we hier live laten zien. En alles is binnen twee, drie maanden toepasbaar in winkels.’ Eén van de oplossingen is bijvoorbeeld een kassa, die klanten automatisch herkent. Groenenboom: ‘Kom je als klant in de buurt van de kassa, dan weet deze wie je bent. Doe je vervolgens een aankoop van bijvoorbeeld maximaal €4, dan wordt dit bedrag automatisch afgeschreven. Zit je aankoopbedrag tussen de €4 en €10, dan betaal je door één knop in te drukken, en koop je voor een hoger bedrag, dan moet je een code intoetsen.’

‘Slimme koelkast is nu nog te duur’

Een andere ontwikkeling is die van de slimme koelkast, een regelmatig in het nieuws terugkerend fenomeen, maar nog altijd niet echt op de markt. Groenenboom: ‘Deze koelkast is uitgerust met een camera, waardoor je als klant kunt zien wat erin ligt. Maar dit is nog maar het begin. Op termijn voorzie ik een systeem dat kan zien hoe lang bepaalde producten nog houdbaar zijn, of je vertelt wat je kunt bereiden met de levensmiddelen die je nog hebt. Die techniek is er al wel, maar het is nog erg duur.’

Atos koelkast

De slimme koelkast. Nu nog te duur, op termijn écht bereikbaar.

Gepersonaliseerde reclame

Een derde ontwikkeling die in het lab te zien is, is een systeem dat instore of op straat gepersonaliseerde reclame toont. Groenenboom: ‘Een camera boven het scherm ziet of degene die langsloopt een man of vrouw is, de leeftijd en de emotie van het moment. Op basis daarvan wordt dan een gepersonaliseerde commercial of aanbieding getoond.’ De foodbranche staat nog aan het begin van die digitalisering, denkt Groenenboom. ‘Je ziet veel pilots bij de supermarktketens. Het jammere is dat deze vaak niet worden opgeschaald naar meer of zelfs alle winkels.’

‘Zelfscan enige alom bekende innovatie’

Groenenboom refereert aan het Shopping Tomorrow-onderzoek, waarin ruim vijfduizend supermarktklanten werd gevraagd of zij een twaalftal digitale ontwikkelingen in de retail kenden of
gebruikt hadden. De resultaten waren schokkend. Zelfscan blijkt eigenlijk de enige alom bekende digitale vernieuwing te zijn. Slechts 6 procent van de respondenten had er nooit van gehoord, en 58 procent van hen gebruikt wel eens zelfscan. Toepassingen als gepersonaliseerde promotie en instore navigatie blijken voor veel mensen onbekend en worden amper gebruikt. ‘We begrijpen de shopper niet’, concludeert Groenenboom. ‘En ondertussen zijn er wel vijftien barrières die verdere innovaties tegenhouden. Retailers zitten te vaak vast aan bepaalde processen en mensen worden alleen op de korte termijn afgerekend.’

Retail in 2030: drie scenario’s voor de toekomst

Atos beschrijft in zijn toekomstvisie een drietal scenario’s dat rond 2030 zomaar eens normaal zou kunnen zijn als het gaat om shoppen. ‘Be your own retail/producer’, ‘Auction based retailing’ en ‘personal shopping analytics’ zijn de termen die het bedrijf hiervoor gebruikt. Groenenboom: ‘Bij auction based retailing gaat een systeem bieden op de behoeftes die je hebt. Stel: ik wil vanavond uit eten met mijn vrouw, dan zorgt het systeem dat er op basis van het aanbod bij verschillende aanbieders een reservering wordt gemaakt, een babysitter wordt geregeld, een hotel geboekt, dat er een taxi klaarstaat, et cetera.’ Personal shopping analytics gaat uit van het principe ‘you know me’. Een voorbeeld is dat je als consument ‘live’ feedback krijgt over de kleding die je draagt. ‘Aan het eind van de dag zie je vervolgens op een dashboard dat bijvoorbeeld 90 procent van de mensen vond dat je leuke kleding aan had’, aldus Groenenboom. Het derde toekomstbeeld van Atos voorspelt dat consumenten steeds meer zelf doen, zonder daarbij een retailer als tussenschakel te gebruiken. 3D-printers, het zelf verbouwen van voedsel en bezorging per drone, rechtstreeks vanaf de producent, worden gezien als voorbeelden van deze ontwikkeling.

Reageer op dit artikel