artikel

Poiesz wil baas in noorden blijven

Achtergrond

Poiesz wil baas in noorden blijven

Bijna 2 jaar geleden startte de Friese keten Poiesz met het uitrollen van de nieuwe formule Puur Poiesz 2.0. Na een pilotfase waarin drie winkels werden omgebouwd naar de nieuwe formule, werd in Franeker het startschot gelost voor de ombouw van alle (inmiddels 68) supermarkten van Poiesz. De operatie, waarvoor 4 jaar is uitgetrokken, moet ertoe leiden dat Poiesz de baas in het noorden kan blijven.

Frieser dan Poiesz kan een supermarktketen niet zijn. Het familiebedrijf is diepgeworteld in de ‘eigen’ provincie waar het in 1923 in Sneek begon. Die verbondenheid met Friesland is ook de belangrijkste reden dat Poiesz overeind blijft in de concurentiestrijd met grootmachten als Jumbo, Albert Heijn, Lidl of Aldi. Poiesz kan rekenen op de gunst van de Friezen.

Verkoop van Nieuwe Weme

Dat werd bijvoorbeeld duidelijk toen Nieuwe Weme, die andere Friese keten, in 1996 werd verkocht aan Groenwoudt, dat op zijn beurt in 2000 weer opging in Laurus. De jaren na 1996 waren voor Poiesz buitengewoon lucratief. Van €88,5 miljoen in 1996 groeide de omzet tot €121 miljoen in 1999 omdat consumenten de overstap maakten van het ene naar het andere Friese familiebedrijf. Inmiddels bedraagt de omzet van Poiesz €359 miljoen. De gunst van consumenten is mooi, maar niet doorslaggevend. Poiesz kent ook de specifieke kenmerken van het marktgebied.

Omzetverschillen zomer en winter groot

Een aantal jaren geleden legde algemeen directeur Piet Smit, al 14 jaar aan het roer bij Poiesz, tijdens de Dag van het Vakcentrum uit hoe dat zit. ‘Veel concurrenten hebben moeite om winkels in kleinere dorpen rendabel te exploiteren. Zeker in Friesland waar de (omzet)verschillen tussen zomer en winter ook nog eens behoorlijk groot kunnen zijn.’ Als Friese keten kan Poiesz daar beter mee overweg. Dat kan overigens ook omdat Poiesz bij de exploitatie van winkels in staat is soepel om te springen met de huisvestingskosten. De supermarktketen bezit de meerderheid van de filialen.

Lancering Puur Poiesz 2.0

De voorkeur van Friezen voor Poiesz is mooi, maar ook Poiesz moet bewijzen dat het die gunst waard is en met de tijd meegaan. Eind 2014 opende het bedrijf in Sneek een volledig nieuwe supermarkt van 1500 vierkante meter aan de Jancko Douwemastraat. Het was de flagshipstore die was uitgerust met een nieuwe formule: Puur Poiesz 2.0. Uitgangspunt van die formule: klanten meer verleiden en inspireren om de gemiddelde besteding op te krikken. ‘Alles in deze winkel is erop gericht de gemiddelde besteding te verhogen’, zei commercieel directeur Rob Terstappen bij de opening in november 2014.

Uitrol gaat trager dan aangekondigd

Bijna een jaar na de aftrap van de nieuwe formule in Sneek, werd het startschot voor de uitrol van Puur Poiesz 2.0 gegeven met de heropening van de winkel in Franeker. Misschien niet helemaal toevallig, want Franeker was in 1969 de eerste plaats in Friesland waar Poiesz buiten Sneek een winkel opende. Na Franeker volgde onder meer Wolvega. Bijna 2 jaar later zijn er 17 van de 68 filialen omgebouwd. Daarmee ligt het tempo lager dan Terstappen in 2015 voor ogen stond. Het uitgangspunt van de operatie is echter ongewijzigd: Poiesz wil de baas van het noorden blijven. 

Reageer op dit artikel