artikel

Check de prioriteiten voor 2018: doe de grote foodcheck

Achtergrond Premium

Check de prioriteiten voor 2018: doe de grote foodcheck

Het nieuwe jaar is een paar weken oud. Toch is het nog goed om de foodcheck 2018 te doen. Foodmagazine zet een aantal belangrijke onderwerpen op uw to do-lijst voor dit jaar. Een handleiding om het nieuwe jaar goed door te komen, gebaseerd op de belangrijkste trends.

Stilzitten is er niet meer bij in food. Sneller dan ooit verandert de klant. Hij wil gemak, gezond, inspiratie en fun van de supermarkt. En hij wil het meteen; anders is hij weg. Op iedere hoek van de straat zit immers een concurrent. Heeft u de volgende zaken op orde?

Voedselveiligheid wordt een businessmodel

2017 had de fipronilaffaire in eieren. De jaren ervoor kenden onder andere de schandalen rond zalm en paardenvlees. Consumenten hebben er tabak van en willen kunnen winkelen in een absoluut voedselveilige omgeving. Ondernemer Geert Benders plukte er in positieve zin de vruchten van: tijdens de fipronilcrisis ging de eieromzet van Beej Benders over de kop. Dat kwam omdat de voedselveiligheid van de ‘eigen’ en ‘nabije’ eierboer wel werd vertrouwd. Overigens is met voedselveiligheid als businessmodel niets nieuws onder de zon. Eind negentiende eeuw was dat – naast gemak – één van de hoofdredenen van de opkomst van de betrouwbare A-merken.

 De kameleonformule heeft de toekomst

Je supermarkt inrichten en je bent klaar, dat is wel erg 1963 denken. De huidige supermarkten zullen zich in 2018 meer dan ooit als een kameleon moeten gedragen. En dan het liefst in twee dimensies: tijd en ruimte, lees: marktgebied. Coop Vandaag is daarvan een goed voorbeeld. Die formule varieert in tijd: ontbijt, lunch en avondeten. Ieder moment van de dag wordt de formule opnieuw ingericht. Maar ook in de loop van de week biedt de formule steeds een assortiment aan van veertien maaltijden die kunnen worden geput uit een calculatieboek van 24 winstgevende recepten, bereid in de winkel. Ook Albert Heijn gedraagt zich steeds beter als een kameleon. Individuele winkels worden steeds beter afgestemd op de lokale markt. Een goed voorbeeld is speciaalbier waarbij de marktleider bij iedere supermarkt een assortiment biertjes aanbiedt afkomstig uit de eigen regio. AH zegt op winkelniveau logistiek aan te kunnen sturen.

Investeer in luxe

Nederland kent weer ecomische groei. Food staat sterk in de belangstelling. Die combinatie maakt het mogelijk om meer luxeassortiment te verkopen. Het is een trend die wordt weerspiegeld in de cijfers. IRI constateerde in 2017 groei in volume, maar vooral ook in waarde. IRI: ‘De omzetgroei wordt veroorzaakt door én volumegroei én een hoger prijsniveau.’ Uit de cijfers blijkt dat met name de laatste maanden van 2017 de waarde sneller groeit dan het volume. Kortom, men wil meer investeren per eenheid. Helemaal verrassend is dat niet. De marktleider heeft al enige tijd het zandloper-model, waarbij het middensegment wordt gesaneerd ten gunste van voordeelconcepten en margerijke producten. Maar ook formules als Jan Linders en Plus hebben van goede (regionale) kwaliteit hun speerpunt gemaakt. Niet omdat ze het leuk vinden, wel omdat de klant erop loopt.

Albert Heijn, AH XL in Eindhoven. Klanten aan de koffietafel kunnen via een IPad vragen stellen aan het personeel.

Communiceer tot je erbij neervalt

Wij komen nog even terug op Beej Benders. Die onderneming was immers in 2017 waar andere eind 2018 denken te staan. Eén van de lessen van Beej Benders: communiceer tot je erbij neervalt. Benders: ‘In het begin hadden we bijvoorbeeld duidelijk problemen om de verse maaltijden te verkopen. De klanten waren gewend aan maaltijden uit de supermarkt die veertien dagen houdbaar zijn. Bij ons staan ultraverse maaltijden in het schap. Die zijn slechts twee uur eerder geproduceerd, maar zitten ook vrij vlot aan de datum. Net als de verse maaltijden thuis. Probeer dat maar eens tussen de oren van de consument te krijgen. Nu snappen ze dat het gaat om ultraverse maaltijden en is die tht-datum geen reden meer om ze niet te kopen. Dat duidelijk maken, was in de eerste maanden een mega-uitdaging.’


En verder…….Sleutelen aan de achterkant

De winkels hebben het misschien nog niet in de gaten maar aan de achterkant worden er enorme bedragen geïnvesteerd in met name de nieuwe logistiek. Het gaat dan om e-dc’’s die worden gebouwd voor onder andere Jumbo, Plus en Picnic. Plus en Hoogvliet hebben vergaande plannen om de hele logistiek om te gooien. Plus gaat bouwen in Tiel en wilde in eerste instantie in 2020 openen. Plus stelt dat het nieuwe distributiecentrum ook op het gebied van duurzaamheid een stap vooruit is. Dat komt met name tot uiting in materiaalgebruik, de warmteterugwinning en waterhuishouding. Hoogvliet begon in 2012 al met plannen voor een nieuw dc. Dit jaar is de bouw begonnen. Volgens Hoogvliet is de realisatie van het nieuwe DC een belangrijk onderdeel van de strategie van het supermarktbedrijf met als centrale doelstelling de meest attractieve omni-channel supermarkt binnen haar marktgebied te zijn.

Opvallend is dat logistiek veel technische beloftes in zich houdt. Zo experimenteren Ocado en Amazon met zogenaamde relatief kleine logistieke robots die elkaar herkennen en in zwermen kunnen samenwerken. Deze robots brengen de producten naar de order pickers in plaats van andersom. Foodmagazine vroeg de collega’s van Logistiek.nl of deze techniek aan de vooravond staat van een grote uitrol . Daar zijn bedenkingen bij, maar de richting waarop het opgaat in onmiskenbaar en zou kunnen betekenen dat online foodverkoop (op termijn?) in de zwarte cijfers komt.


met warme keuken

Kraak uw klant met big data

Piet Zwart van het o zo succesvolle Coolblue noemde het ooit als afschrikwekkend voorbeeld. ‘Ik kom al dertig jaar bij dezelfde Albert Heijn en nog steeds vragen zij mij of ik zegeltjes spaar.’ Zwart raakt aan een teer punt. Supermarkten dreigen te zijn verworden tot logistieke hubs zonder ziel. Gelukkig zijn daar de big data. De truc is om de klanten en de toeleveranciers de data te laten genereren en er zelf handig gebruik van te maken. Albert Heijn pakt het onderwerp serieus bij de kop. Topman Wouter Kolk vertelde ooit tegen Foodmagazine dat hij ervan droomt dat de klant zijn eigen gezondheids- en leefstijlprofiel in de Appie-app stopt. Appie tovert dan alleen maar relevant assortiment tevoorschijn. De ver doorgevoerde lokale assortimenten in de verschillende AH’s zijn er een eerste uitdrukkingsvorm van. Was de les van het jubileum van de marktleider niet dat de keten zich zou moeten transformeren tot een coach in het leven van zijn klant?

Vlees gaat naar uitersten

Houd het vleesschap in de gaten. Dat zit midden in een revolutie, waarbij het midden sterk onder druk staat. Dat midden noemden kruideniers vroeger het ‘sociaal pakket’ met slavinken, speklappen en karbonades. Wie slim kruideniert, dringt die producten in 2018 nog verder terug. En wat dan? Ruimte is er voor de vleesvervangers. Dat is een productgroep die in 2016 en 2017 al met dubbele cijfers groeide. Verder is er aan de bovenkant ruimte voor echt luxevlees. De klant wordt flexitariër, maar als hij vlees eet, dan wil hij wel het allerbeste deel van het rund of varken. Dierwelzijn is in 2018 geen punt van discussie meer. Dat moet gewoon op orde zijn, eist de klant.

Scan het assortiment

Is het aanbod nog up-to-date? In 2018 zijn doorbraken te verwachten op meerdere fronten. Bio bijvoorbeeld, dat groeit door. Vleesvervangers gaan een hogere versnelling in. Fermentatie wordt een aandachttrekkende niche. Alcoholvrije dranken, het liefst caloriearm, zetten door. Nederlanders gaan massaal aan de e-sigaret. Thee komt met een doorbraak in andere smaken, bereidingswijzes (met meer aandacht en meer het accent op vers) en ook in andere productgroepen – natuurlijke gezonde koude theedrank is het antwoord op de frisdranken die onder vuur liggen van de anti-suiker- en anti-calorieënlobby.

Doe recht aan uw personeel

De kenners zijn eruit. De terugkomende routineboodschappen gaan online. Bol.com biedt al het Bespaar Continu-programma aan. Het is ‘jouw persoonlijke herhaalservice met producten voor elke dag, van shampoo en tandpasta tot wasmiddel en diervoeding. (…) Jij kiest uit duizenden producten van topmerken, zegt hoe vaak je deze wilt ontvangen en krijgt elke keer onze laagste prijs’, aldus de Ahold-dochter. Het betekent een revolutie in de stenen winkels. Topmensen in de branche halen het woord ‘theater’ alweer terug. Of de warenmarkt. In beide concepten is er ruim baan voor de artiest, lees: het personeel. Addertje onder het gras: goed personeel moet je ook goed betalen. Kan dat uit?


En verder….Doorbaak: spreken met je supermarktwebsite

Wie echt actueel wil zijn, moet nu al denken aan spraakassistentie in het contact met de supermarkt en het bestellen van assortiment. Cap Gemini deed er onderzoek naar en concludeert dat spraakgestuurde interactie de komende drie jaar uitgroeit tot de meest gebruikte methode. Dat heeft zijn impact op het bezoek aan winkels; dat zel teruglopen, voorspelt de consultant. Het gaat dan om vragen als ‘Zijn jullie open?’ of ‘Zet bananen op mijn boodschappenlijstje’. 24 procent gebruikt nu al liever een spraakgestuurde assistent dan een website. De komende drie jaar groeit dit percentage naar 40 procent. Tegelijkertijd verkiest 31 procent dan spraakassistentie boven een bezoek aan de winkel of kantoor, tegen 20 procent nu. Nog zo’n leuk cijfer: consumenten met een slimme luidspreker besteden nu al 3 procent van hun totale uitgaven via het apparaat. Over drie jaar is dat 18 procent. Ook de supermarkt moet daarin mee. Voor het onderzoek zijn  ruim vijfduizend consumenten in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland ondervraagd.


Bent u al een techie?

Foodies zijn we bijna allemaal. Maar in 2018 moeten supermarkten en toeleveranciers techies durven te zijn. Tech gaat meer dan ooit doordringen in de supermarkt. AH-directeur Kolk wil op termijn alle papier de winkel uit. Online bestellen gaat al spraakgestuurd, er komt een afrekenrevolutie. Kortom, de bits en bites gaan de winkel bepalen, on- en offline. De top oriënteert zich al. Kolk van AH heeft een luidspreker van Google (of is het Amazon?) thuis, waarmee het gezin van de topman zich warmloopt. Ook Ton van Veen, cfo van Jumbo, laat in de coulissen van het interview in dit nummer van Foodmagazine weten al de auto te hebben gepakt naar Los Angeles en naar Silicon Valley. Nerds veroveren het kruidenieren.

Durf open te zijn

Wie nu nog moet vechten om open te zijn op zondag, lijkt de strijd te hebben verloren. Ooit wilde het CBL open tot 20.00 uur. Maar de echt serieuze spelers durven nu al 365 dagen per jaar open te zijn van ‘s ochtends acht tot ‘s avonds tien. En de zondagopening verschuift van 12.00 tot 18.00 uur langzaam maar zeker naar van 10.00 tot 20.00 uur. Langer open is misschien geen pretje, maar wel noodzaak. Al is het maar om de online concurrentie van het lijf te houden. Online boodschappen kan immers altijd en ja, 2017 had de primeur van bezorgen op zondag. Weliswaar net voor Kerstmis, maar toch, de ban is gebroken. 

 

Reageer op dit artikel