artikel

Wie kraakt de last mile?

Achtergrond

De ‘last mile’ is de lastigste, als het gaat om logistiek. Helemaal in food, waar de klant thuis moet zijn bij aflevering. Technologische oplossingen hebben vooralsnog geen oplossing geboden, vindt hoogleraar Logistieke Optimalisatie Goos Kant.

Wie kraakt de last mile?

 

Dat de onlineverkoop van food in ons land achterloopt op het buitenland, en ook op andere branches, is bekend. De hoge dichtheid van supermarkten in Nederland is een logische verklaring voor het eerste. Ook het tweede gegeven is verklaarbaar, zegt Goos Kant. ‘Voedsel is lastiger, omdat het altijd gekoeld moet worden vervoerd en klanten thuis moeten zijn bij aflevering.’

Oplossingen voldoen nog niet

Voor dat laatste probleem zijn de afgelopen jaren diverse oplossingen bedacht. Zo kwam het bedrijf De Buren met afhaalkluizen die kunnen koelen en zelfs vriezen. Expert Kant gelooft niet in die oplossing. ‘Nee, het gaat hier om eten. Dat is beleving – en na woonlasten de grootste kostenpost voor huishoudens. Het gros van de mensen zit er echt niet op te wachten om boodschappen op te halen uit een onbemande kluis, ergens op een industrieterrein achteraf.’

‘Geen onbekende bezorger in huis’

Ook de in sommige landen geteste oplossing, waarbij bezorgers toegang krijgen tot het huis van de klant en de boodschappen tot in de koelkast brengen zonder dat de consument thuis hoeft te zijn, kan op weinig bijval van Kant rekenen. ‘Ik vind dat, als consument, wel ver gaan. Zou ik het prettig vinden als een onbekende bezorger in mijn huis komt? Dan vind ik het een beter idee om boodschappen in een koelbox achter in je auto te laten zetten, zoals ook de bevoorrading voor buitendienstpersoneel tegenwoordig gebeurt.’

Picnic-model wordt omarmd

Wat zijn dan wel de oplossingen? Tot zijn verrassing ziet Kant dat klanten het model van Picnic omarmen, waarbij ze een beperkt aantal momenten in de week kunnen kiezen voor bezorging. ‘Picnic biedt maar een paar momenten per week aan, Albert Heijn geeft veel meer keuze. Maar het lijkt erop dat de klant dat accepteert, daar niet zoveel moeite mee heeft.’ Hij weet niet of AH en andere traditionele supermarktpartijen zich ernstig zorgen maken om Picnic, want de totale markt kan nog enorm groeien. En waar het bezorgen van boodschappen bij Picnic gratis is, is het voor traditionele spelers vooralsnog een service die geld kost. ‘Maar je kunt het ook anders zien. Als Albert Heijn een oplossing voor de bezorgkosten weet te bedenken, dan moet Picnic zich juist weer zorgen gaan maken’, stelt Kant.

Goos Kant

‘Ultieme oplossing nog niet gevonden’

Dé ultieme oplossing voor de last mile hebben de verschillende partijen nog niet gevonden, maar volgens Kant is er één simpele oplossing die het al een stuk eenvoudiger maakt: ’s avonds bezorgen. ‘Zelfs drukke tweeverdieners hebben altijd wel een avond dat minstens een van de twee thuis is. Bovendien zie je van tevoren aankomen dat je boodschappen moet doen. Dan houd je in je weekplanning rekening met die ene avond dat er iemand thuis moet zijn.’

Kant spreekt tijdens collegereeks E-logistics

Goos Kant is een van de zes sprekers tijdens de collegereeks E-logistics die wordt georganiseerd door Foodmagazine’s zustertitel Logistiek en Nyenrode Business Universiteit. De colleges zijn gericht op logistiek en supply chain-professionals die E-Logistics toekomstbestendig willen inrichten in hun organisatie, (online) ondernemers die hun groeidoelstellingen willen waarmaken, meer willen weten over de sleutelrol van logistiek en zichzelf en hun organisatie willen klaarstomen voor de supply chain van de toekomst en voor vakdocenten Logistiek van hbo en universitaire opleidingen die kennis willen opdoen over E-Logistics. De colleges vinden plaats op 6 maart, 13 maart, 20 maart, 27 maart, 3 april en 11 april 2018 op het terrein van Nyenrode Business Universiteit te Breukelen. Meer informatie en inschrijven: www.collegereeks-elogistics.nl.

Reageer op dit artikel