artikel

Een mooi idee dat niet tot wasdom kwam

Achtergrond Premium

Een mooi idee dat niet tot wasdom kwam

Het werd al de ‘kroon op bourgondisch Den Bosch’ genoemd en bedenker Casper Schoenmakers zou het mooi vinden als Van Heinde het ‘Eataly van de Lage Landen’ zou worden genoemd. Maar de combinatie van supermarkt en brasserie in Den Bosch sneuvelde al binnen een half jaar. Sligro nam de locatie over en maakte er een succesvolle Emté 3.0 van. ‘Altijd jammer dat je ook je pareltjes moet verkopen.’ Nu wordt het een Jumbo.

Eigenlijk stonden er best veel signalen op groen toen Van Heinde in november 2015 in het voormalig Stedelijk Museum in Den Bosch de deuren opende. De locatie was bijzonder en ruim, er was een volledig nieuwe parkeergarage onder gebouwd en het Paleiskwartier, de wijk waarin Van Heinde van start ging, was een wijk in opkomst met veel (toekomstige) bewoners. Bovendien een wijk met veel scholen en de
nodige bedrijven en het Paleis van Justitie op loopafstand.

Combinatie super en restaurant

Van Heinde was een combinatie van supermarkt en horeca. ‘Het is supermarkt en restaurant ineen. We koken met de spullen die we in de winkel verkopen en proberen mensen op die manier op ideeën te brengen, te inspireren’, sprak Casper Schoenmakers voorafgaand aan de opening van Van Heinde in november 2015. Hij wilde eten en drinken leuk maken, ontdoen van louter functionalisme. Van Heinde kende een bijzondere inrichting. Op de begane grond bevonden zich de winkel en de keuken, het hart van de zaak. Dat deel was circa 1500 m2. Er was daarnaast een vide geconstrueerd, waarin een restaurant (brasserie) met 60 zitplaatsen en een kookstudio plek kregen.

Het ging al snel mis

Minder dan een half jaar na de opening ging het al mis met Van Heinde. De formule sloeg niet aan, was te onduidelijk ook. ‘Het was een fantastisch bedacht concept, maar mensen willen ook gewoon boodschappen kunnen doen en dat ging niet. Daarvoor was het kw-assortiment volstrekt onvoldoende’, luidde de veelgehoorde kritiek.

Potentie van het vestigingspunt

Sligro zag wel brood in de vestiging en nam hem over. ‘Niet vanwege de formule, maar vanwege de potentie nodig van het vestigingspunt’, verklaart Sligro-woordvoerder Wilco Jansen. ‘Voor een supermarkt heb je veel bewoners en die zijn er. De laatste twee jaar zijn er zelfs nog diverse appartementen bijgebouwd. Voor het horecadeel heb je veel passanten nodig en met de scholen en bedrijven in de buurt zit dat ook wel goed. We verkopen heel veel belegde broodjes tussen de middag. En als straks de nieuwe bioscoop Kinepolis klaar is, zal het aantal passanten alleen maar toenemen.’

Pareltje van een locatie

Sligro maakte van Van Heinde een Emté 3.0. Veel nadruk op vers, maar ten opzichte van Van Heinde ook vooral weer gewoon supermarktassortiment, zoals wasmiddel of toiletpapier. Die aanpassing heeft de winkel goed gedaan heeft het versimago niet aangetast, zegt Jansen. ‘De visafdeling is bijvoorbeeld groter dan in alle andere Emté’s 3.0 en doet het daar hartstikke goed.’ Aan het restaurant veranderde Sligro niets. Dat was niet nodig.
Door de verkoop van Emté wordt de vestiging straks een Jumbo. ‘Het is jammer dat we deze locatie kwijtraken. Het was een pareltje, maar die zitten ook in de deal.’ 

Reageer op dit artikel