artikel

Eindhoven als Mekka van fastservice

Achtergrond

Eindhoven als Mekka van fastservice

Een groeiende groep snelle horecaconcepten gaat de strijd aan met supermarkten om het zogenoemde maagaandeel, het deel van het inkomen dat consumenten uitgeven aan eten en drinken. Eindhoven ontwikkelt zich daarbij tot de proeftuin van Nederland voor formules binnen fastservice. Foodmagazine maakte een rondje door de Lichtstad en zet vijf vernieuwende concepten in de schijnwerpers.

Eindhoven lijkt zo langzamerhand het Mekka te worden van fastservice. Liefhebbers van Amerikaanse ketens kunnen in de Lichtstad hun hart ophalen. Zo opende Tex-Mex-formule Taco Bell er zijn eerste vestiging op Nederlandse bodem. Dunkin’ Donuts streek met zijn tweede filiaal neer in Eindhoven, terwijl hamburgerketen Five Guys de stad als startpunt koos voor de verovering van Nederland. Daarnaast zijn er zes vestigingen van broodjesketen Subway en zes filialen van pizzaketen Domino’s.

Redenen waarop Eindhoven populair is

Het is gissen naar de exacte redenen waarom juist Eindhoven populair is bij fastservicebedrijven. Waarschijnlijk speelt de internationaal georiënteerde samenstelling van de bevolking, Eindhoven telt relatief veel expats, een rol. Het is verder een stad die als winkelbestemming steeds populairder wordt. Mogelijk is ook de hoogte van de huren een factor, waarbij verhuurders graag kiezen voor de zekerheid van grote ketens als huurders.

Ook lokale spelers pikken graantje mee

Lokale spelers willen echter ook graag een graantje meepikken van deze groeimarkt. Dan gaat het over lokale helden als Seabas, Downtown Urban Market en Rpel, dat snel furore heeft gemaakt met verse friet, snacks en sauzen. Reden genoeg om, samen met Koninklijke Horeca Nederland, een bezoek te brengen aan vier van deze lokale concepten die omzet willen afsnoepen van de supermarkt. Ook hamburgerketen Five Guys werd bezocht. 

  1. Van ’t Spit

    Dit is een zaak die zich specialiseert op één product, in dit geval gebraden kip. Van ’t Spit, opgericht in 2014, is een concept van vier Amsterdamse mannen die meerdere horecabedrijven runnen. Van ’t Spit heeft twee vestigingen in de hoofdstad en sinds een jaar één in Eindhoven. De Brabantse kippen komen gegaard binnen (wel vers, zegt manager Alex van Hout) en gaan vervolgens nog even op de grill. Naast kip verkoopt de zaak nu ook spareribs, worst, burgers en kipsaté.

  2. Seabas The Urban Fisher

    De KHN-tour stopte ook bij Seabas The Urban Fisher, een prachtige, ruim opgezette winkel in het centrum van de lichtstad, die afgelopen zomer openging. Een gat in de markt, want Eindhoven had nog helemaal geen visspeciaalzaak. Eigenaar Sebastiaan Ribbink van Seabas vertelt dat hij steeds meer kant-en-klare gemaksproducten is gaan verkopen en minder verse vis. Drie kwart van de enorme vitrine is nu gevuld met onder meer gegaarde vis, pasta’s, salades en sashimi. Klanten kunnen in de zaak zelf hun menu samenstellen en opeten. Seabas bezorgt ook, via Foodora en Deliveroo.

  3. Rpel

    Roel Engelen en Maarten Wijnen zijn met Rpel een voorbeeld van de nieuwe stroming van ‘cafetaria’s’. Want is het eigenlijk wel een cafetaria? Het assortiment is beperkt (verse, biologische friet, vijf verschillende kroketten, drie bitterballen en twee stoofvleesgerechten). Ze focussen dus op een paar producten.Rpel opende eind 2016. Dat deden ze met een eigen startkapitaal en crowdfunding. De zaak heeft een huiselijke, authentieke inrichting.  800 tot 900 kilo aardappels gaan er wekelijks doorheen. Bij Rpel kun je ook tafelfriet bestellen. Dan komt er een stuk vetvrij papier op tafel waar de friet op wordt gedaan. ‘Dat scheelt mij weer vier puntzakken’, aldus Wijnen.

  4. Downtown Gourmet Market

    21 aparte foodconcepten in een hal met 750 zitplaatsen. Wat maakt Downtown Gourmet Market dan uniek? ‘We hebben echt bestek, porseleinen servies en bediening aan tafel. Dus we komen een drankje opnemen, tafels schoonmaken en vertellen over de verschillende concepten,’ zegt bedrijfsleider Kevin van Eerd. Bestellen is hier heel gemakkelijk, met de butlaroo-app. Gasten kunnen aan tafel de QR-code scannen met hun smartphone. In de bestelomgeving kunnen ze vervolgens bij iedere ondernemer een bestelling plaatsen en afrekenen. Het eten wordt aan tafel geserveerd.

  5. Five Guys

    De prijzen zijn aan de hoge kant, zo zagen de bezoekers; een kleine burger is €6,50 en voor een milkshake ben je €5 kwijt. Smakelijk is het wel, zo vonden de meesten. Over het interieur waren de meningen verdeeld: de één houdt wel van clean en overzichtelijk, de ander mist toch wel warmte en beleving. Wat ook bleef hangen: je kunt bacon aan je milkshake toevoegen.

Foto’s: Shutterstock, Dennis van Asselt, Bert Jansen

Foto's

Reageer op dit artikel