artikel

Schappenplan is nog te vaak giswerk

Achtergrond Premium

Schappenplan is nog te vaak giswerk

Van alle wijzigingen in het schappenplan levert 85 procent niks op, of kost zelfs geld. Met dat gegeven in het achterhoofd ontwikkelde Nielsen een tool waarmee schappenplannen realtime en op verschillende niveaus kunnen worden aangepast om dat percentage te verkleinen. ‘We nemen het giswerk van retailers en fabrikanten weg’, zo klinkt het.

De Mobile Shelf Planner, zo heet de tool die Nielsen afgelopen maand op de markt bracht. Een cloud-gebaseerde tool die het voor fabrikanten, retailorganisaties én op de winkelvloer eenvoudiger moet maken om goede schappenplannen te bouwen en te onderhouden. ‘Je kunt met deze tool direct het schappenplan analyseren en waar nodig aanpassingen maken aan het schap’, zegt Steven van der Linde. Als manager assortment & shelf optimization (ASO) bij Nielsen was hij nauw betrokken bij de ontwikkeling van de toepassing. ‘We weten dat veel schappenplannen niet volledig worden nageleefd. Met deze tool kun je dat heel goed aansturen. Je ziet als gebruiker echt de producten, dat spreekt tot de verbeelding. Binnen enkele seconden kun je het aantal facings aanpassen, of producten oppakken en elders plaatsen.’

Eenvoudig zien wat de hardlopers zijn

Behalve het onderhoud aan het schap, biedt de tool ook de mogelijkheid om direct de prestaties te meten. ‘Als de verkoopdata zijn ingevoerd, is eenvoudig te zien wat hardlopers zijn en welke producten niet verkopen. Daarmee kun je heel snel zien waar je facings kunt weghalen of een product juist breder moet presenteren’, zegt Roberto van Taunay, binnen Nielsen in een Benelux-rol verantwoordelijk voor sales effectiveness & marketing analytics. ‘Als retailer kun je zo veel efficiënter met je ruimte omgaan.’

Strijd om de schappen is een heftige

En dat laatste is een belangrijk gegeven voor de Nederlandse markt, want volgens Van Taunay is de strijd om de schappen een heftige. ‘Het is vechten om elk plekje in het schap. Het is geen uitzondering als er voor één plekje zes alternatieven beschikbaar zijn.’ Het betekent dat een tool voor schapindeling niet alleen voor retailers een belangrijk hulpmiddel kan zijn, maar juist ook voor fabrikanten. Van Taunay: ‘Je kunt als producent fact-based op een eenvoudige manier aan retailers laten zien welk product bij welk type winkel het beste verkoopt en in hoeverre het huidige schappenplan aansluit of kan worden geoptimaliseerd.’

Screenshot: Nielsen

Meeste wijzigingen leveren niks op

Die leidraad kunnen de retail en de producenten wel gebruiken. Uit onderzoek van de internationale brancheorganisatie Category Management Association bleek in 2016 dat 85 procent van de wijzigingen in het schap niet brengt wat ervan wordt gehoopt. Het levert geen omzet op, of kost zelfs geld. Van Taunay weet niet exact waarom een dusdanig groot percentage wijzigingen slecht uitpakt, maar raden naar de oorzaak kan hij wel. ‘Als je kijkt naar de fmcg-industrie, die is gewoon heel complex. Elke winkel verschilt qua vvo, qua regionale behoeftes, promoties, prijsniveau, assortiment… Dat zijn allemaal verstorende factoren die uiteindelijk een
resultaat beïnvloeden en het tevens moeilijk maken om de resultaten van de activiteiten in isolatie te meten. Die hoeveelheid factoren maakt het voor veel fabrikanten en retailers heel lastig om de vinger op de zere plek te leggen, het is niet duidelijk waarom een wijziging niks oplevert. Met deze tool proberen we het bedrijven wat makkelijker te maken; dat is ook het doel van mijn afdeling. Het gaat erom dat we helpen het giswerk van retailers en fabrikanten weg te halen danwel om zo hun performance te verbeteren.’

Onderdeel van een complete set oplossingen

De Mobile Shelf Planner is onderdeel van een complete set oplossingen die Nielsen aanbiedt. Binnen dat scala is het echter wel compleet nieuw. Van der Linde: ‘Samen met onze klanten kijken we continu waar behoeftes liggen. Deze tool is daarvan het resultaat. Momenteel wordt al hard gewerkt aan het ontwikkelen van nieuwe functionaliteiten, zoals automatisch genereren van schappenplannen, automation. Daarmee zou je nog beter op winkelniveau schappen kunnen onderhouden.’ Van Taunay vult aan: ‘In de dialoog met fabrikanten en retailers heb je het over hoe wij ons productaanbod kunnen verbeteren en beter op wensen laten aansluiten. Elementen als directe beschikbaarheid van data, zijn een belangrijke wens. Geen gedoe met schappenplannen op papier, maar de flexibiliteit om direct aanpassingen te kunnen maken.’

Met veel partijen in gesprek

De Mobile Shelf Planner is per direct beschikbaar voor Nielsen-klanten in zowel Nederland als de 130 andere landen waar het databedrijf actief is. Of er al Nederlandse klanten zijn, wil Nielsen niet zeggen, conform afspraken die het bedrijf maakt met zijn afnemers. Van Taunay: ‘Maar we zijn in gesprek met een hele hoop partijen voor wie de Mobile Shelf Planner relevant is.’ 

Reageer op dit artikel