artikel

Formuleprofiel: Albert Heijn Schuytgraaf

Achtergrond Premium

Formuleprofiel: Albert Heijn Schuytgraaf

Ruim een jaar geleden opende AH-franchiser Theo Driessen in de aan de zuidkant van Arnhem gelegen wijk Schuytgraaf zijn nieuwe AH. Dat was dertien jaar nadat hij de eerste plannen voor die winkel ontwikkelde.

Met een vvo van 3000 m2 is het een uit de kluiten gewassen Albert Heijn, maar formule, assortiment en afmetingen passen goed in de alsmaar uitdijende wijk. ‘Dit is een AH die op maat van dit martktgebied is gesneden’, aldus Driessen.

Jonge wijk richting Nijmegen

Arnhem in de Betuwe’. Het is het predikaat dat de gemeente Arnhem graag plakt op de wijk Schuytgraaf in het zuidwesten van de stad. Schuytgraaf is een nog jonge wijk die de Gelderse hoofdstad niet alleen dichter bij de Betuwe brengt, maar ook dichter bij Nijmegen, want waar Arnhem driftig naar het zuiden uitbreidt, doet Nijmegen dat naar het noorden. Het moment dat beide steden zullen samensmelten, komt snel dichterbij.

Wijk om van te dromen

Schuytgraaf is een wijk waar je als supermarktondernemer van droomt. Als de vinex-wijk is voltooid (dat moment is voorzien voor 2028) zijn er 6250 woningen gebouwd en wonen er ruim 15.000 mensen. In maart van dit jaar werd de 4000e woning in Schuytgraaf opgeleverd en telt de wijk 12.000 inwoners volgens Driessen. In mei vorig jaar opende de AH-ondernemer zijn 3000 m2 grote supermarkt in het compleet nieuwe winkelcentrum. Tot die tijd moest hij zich behelpen met een noodwinkel die de helft kleiner was. De verdubbeling van het aantal meters leidde in no-time tot een verdubbeling van de omzet, zegt Driessen. Dat was meer dan waarop hij had gehoopt en veel beter dan hij had begroot. Het is voor de ondernemer hét bewijs dat zijn nieuwe AH op de maat van het marktgebied is gesneden. ‘Het is een lekker ruime winkel met vooral (heel) veel vers en volle schappen. Dat sluit goed aan bij de inwoners, van wie het grootste deel tweeverdieners zijn met kinderen en weinig tijd.’

Rjijk alleen, maar voor hoelang?

In het voordeel van Driessen werkt natuurlijk wel dat hij in Schuytgraaf het rijk nog altijd alleen heeft. Er zijn wel plannen voor een tweede foodretailer in het winkelcentrum. Driessen zegt nog niet te weten welke formule er op die plek komt, maar verwacht dat het Aldi of Lidl wordt. Wat hem betreft, wordt het Aldi: ‘Dat is van die twee toch de echte discounter. Dat is voor consumenten een mooie aanvulling op onze AH.’

Concurrent binnen familiebedrijf

De grootste concurrent van AH Schuytgraaf is de AH in het hemelsbreed nog geen 4 kilometer verderop gelegen centrum van Elst. Die winkel wordt gerund door Driessens dochter Carmen en is met een vvo van 2900 m2 vrijwel even groot als Schuytgraaf. Opgeteld is dat 6000 m2 AH op korte afstand van elkaar. Toch bijten de winkels elkaar niet, zegt Driessen, al is sinds de opening de omzet in Elst iets gedaald. Dat komt doordat voor veel klanten rondom Elst de AH in Schuytgraaf nu dichterbij is, zegt Driessen. ‘De klanten in Elst zelf doen nog gewoon in boodschappen bij de AH daar.’ En ondanks die lichte verschuiving van de omzet naar Arnhem, ligt de omzet van Elst nog altijd boven die van Schuytgraaf. Hoewel de AH in Elst nog maar vijf jaar oud is, wordt hij later dit jaar aangepast. ‘Met Action naast me wil ik meer maaltijden en maaltijdcomponenten en minder non-food.’ 

Reageer op dit artikel