artikel

Oscar Farinetti: ‘Denk zwart-wit, dat communiceert het best’

Achtergrond

Oscar Farinette, de founder van keten Eataly, is duidelijk: weet wat je bent en communiceer dat als geen ander. ‘In onze winkels schrijven we zwarte letters op een witte ondergrond. Dat geeft het beste contrast en leest dus het makkelijkst. Klantvriendelijker kun je niet zijn.’ Foodmagazinze organiseert een studiereis van zijn Food-droom: Fico Eataly World.

Oscar Farinetti: ‘Denk zwart-wit, dat communiceert het best’

Oscar Farinetti oogt wat vermoeid. Dat is ook geen wonder. De man die met Eataly een verfrissende formule op de kaart zette, opende in november vorig jaar Fico Eataly World, een foodthemapark op 100.000 vierkante meter (zie kader). Aan de basis van het succes staat een filosofie die draait om kwaliteit en mensen. Farinetti noemt de 32 filialen van Eataly in de wereld dan ook ‘onze broeders’. De vestgingen zijn overal, van Tokyo tot New York en van Dubai tot Sao Paulo. In de een notedop: Eataly is een succesvolle combinatie van supermarkt, delicatessenwinkel en restaurant, werkt alleen met Italiaanse producten van de hoogste kwaliteit en biedt deze voor eerlijke prijzen aan. Farinetti gebruikt in de zoektocht naar de juiste formule de beeldspraak van een perzik. De pit omschrijft hij als wat hij wilde bereiken.


Bezoek Fico Eataly World

Foodmagazine organiseert samen met Business Tours een tweedaagse reis naar Fico Eataly World op maandag 9 en dinsdag 10 april 2018. De deelnemers aan de reis krijgen een rondleiding door het themapark food van 100.000 vierkante meter.  Ook is er een exclusieve presentatie ingepland over blurring en foodretail van de toekomst.

Meer informatie: www.business-tours.nl/eatayworld


‘Mijn poetry target’, aldus de ondernemer. Het vruchtvlees zijn de uitgangspunten en de vragen die de formule zich moet stellen. Het zijn vragen die allemaal draaien om mensen en fatsoenlijke menselijke interactie. ‘Ik ben op een mooie plek’, ‘Kwaliteit is niet duur’, ‘Hier is respect voor mijn land’, ‘Food is belangrijk om geld aan te besteden, belangrijker dan andere zaken in het leven’ en ‘Hier worden de boeren op een voetstuk gezet.’ Uiteindelijk leidt dat tot de schil: de 32 Eataly-zaken.

Combi van markt, restaurant en leslokaal

Farinetti noemt ze een combi van markt, restaurant en leslokaal (zie ook afbeelding). In de vestigingspunten veel aandacht dus voor natuurlijk licht, een simpel wit decor met goed leesbare zwarte letters, open leslokalen, geen diepvriesproducten, maar vooral ook veel respect voor de toeleveranciers (‘Ik betaal hen op tijd’) en het personeel krijgt goed betaald (‘Ik betaal het management fatsoenlijk, niet exorbitant’).

Hart en ratio twee kanten van het succes van Eataly

Farinetti tekent dan een diagram met twee assen. Op de horizontale as komt de beslissing uit het hart, op de verticale as uit de ratio. ‘De beste beslissingen zitten in het kwadrant hart en ratio’, aldus de bevlogen ondernemer. Farinetti noemt het een kwadrant met ‘rechtvaardige beslissingen’ die de organisatie ‘doen schitteren’. Ook voor het personeel heeft hij een diagram met twee assen om ze in te delen. De verticale as staat voor ‘briljant en ideeënrijk’, de horizontale as voor harde werkers (of niet). In het kwadrant briljante harde werkers ziet Farinetti de mensen met ideeën. ‘Zij brengen de formule verder. Ik noem hen de gloeilampen.’

De filosofie van Farinetti en Eataly is als een perzik. De mensen zijn de kern. Het vruchtvlees zijn de waarden.

In het kwadrant harde werkers die niet ideeën brengen, zitten de ‘TL-lampen’. Farinetti: ‘Zij helpen de organisatie verder puur door hard te werken. De combinatie van gloeilampen en TL-lampen leidt tot de beste samenstelling van je team. Het maakt een team magnifiek.’ Om magnifiek te blijven, voegt Farinetti één extra element toe: verandering. Farinetti: ‘Je moet je voortdurend bewust zijn van je plek in de levenscyclus van je bedrijf. Op het moment dat je de top gehaald hebt en weer afdaalt, moet je durven veranderen.’ Daarbij hoeft een organisatie zeker niet origineel te zijn. Farinetti spreekt over ‘copy to innovate’. Hij tekent een hoofd met oren (luisteren), ogen (nieuwsgierigheid), een neus (onderzoekend), frons (twijfel) en een blos (wees bescheiden). ‘Samen is het de juiste houding om tot innovatie te komen.’ Farinetti heeft nog een les: ‘Bewaak de grens tussen onmogelijk en moeilijk en ga voor het moeilijke. Steek die grens niet over.’

Vernieuw en bewaak je herkomst

En dan is er een laatste les: heb respect voor de mensen en je land. Vernieuw dat en bewaak je herkomst. Eataly staat voor goed eten. Farinetti: ‘We hebben in Italië een enorm reservoir aan mogelijkheden. Italië kent 1200 druivensoorten, 538 olijfsoorten, 140 graansoorten en 1010 appelsoorten. Dat is ongekend voor één land. We moeten dat koesteren en vertalen naar beter eten, eigenlijk naar een beter leven.’

Lees ook: Fico Eataly World, showcase van de Italiaanse keuken

 

 

Reageer op dit artikel