artikel

Foodmarkt Tilburg in de steigers

Achtergrond

Dit jaar moet het jaar worden van de Foodmarkt. De drie bestaande vestigingen schrijven zwarte cijfers volgens Jumbo. Drie nieuwe vestigingen moeten openen in Leidschendam, Leidsche Rijn (Utrecht) en Tilburg.

Foodmarkt Tilburg in de steigers

Grotendeels staan zij al in de steigers na vaak stroperige procedures. In dit nummer zoomen we in op Tilburg. Zwaar bekritiseerd, omdat de nieuwe vestiging de markt zou gaan leegtrekken. Het wordt het jaar van de Foodmarkt voor Jumbo. Dat is geen makkelijke opgave, want Jumbo gaat aan het bestand van supermarkten drie grote vestigingspunten toevoegen, die alle een stroeve start gaan kennen. Bij Jumbo weten ze dat, vertelde CFO Ton van Veen in een interview met dit blad. De omzet van een Foodmarkt komt voor de volle 100 procent uit bestaande supermarkten in de omgeving. Dat is anders dan bijvoorbeeld bij de ombouw van de C1000- en Super de Boer-winkels waar bestaande omzet met de Jumbo-formule een lift kon worden gegeven.

Aanloopperiode Foodmarkt is lang

De aanloopperiode na zwarte cijfers is dan ook lang. Daarbij komt dat in die periode de kosten niet bepaald kunnen worden gedrukt. Er zijn allereerst de initiële kosten zoals bouw en inrichting. Die liggen bij een Foodmarkt hoog, doordat bijvoorbeeld horeca-elementen worden toegevoegd. De vestiging in Tilburg heeft een vergunning voor 500 vierkante meter horeca, zwaarbevochten in de afgelopen jaren. Het bioscoopconcern Euroscoop stemde daarvoor in met 500 vierkante meter horeca bij de megasuper en laat een concurrentiebeding vallen. In ruil daarvoor kreeg het voor €1 grond van de gemeente voor extra voorzieningen voor de bioscoopgangers. Het was een kleine concessie: immers ook horeca van onder andere de bioscoop vreest concurrentie van de nieuwe omzetmachines die de Foodmarkten moeten gaan worden. Een voordeeltje: deze bouwkosten kunnen wel over een langere periode worden afgeschreven.

Foodmarkt vraagt meer personeelsuren

Naast de bouwkosten, zijn de kosten in de aanloopperiode naar zwarte cijfers ook nog eens extra hoog, doordat een Foodmarkt nu eenmaal meer personeelsuren vraagt. Dat is omdat het personeel ter plekke door bereiding waarde toevoegt aan het assortiment. De derde kostenfactor is de derving: Jumbo Foodmarkt gaat voor vers en ultravers. Dat zijn productgroepen die moeten ‘intrillen’ in de winkel én bij de klant. Het maakt de opening van een Foodmarkt ambitieus. Aan de andere kant heeft een Foodmarkt een aanjagende functie. Binnen de Foodmarkten bepaalt Jumbo zijn koers voor de reguliere supermarkten. Het zijn laboratoria voor assortimentsacceptatie. Het zijn ook de labs waar de formule kan experimenteren met food voor snelle consumptie. Dat is weer belangrijk omdat de klant steeds vaker boodschappen doet voor de dag zelf en niet om de koelkast of voorraadkast te vullen.

Foodmarkt Tilburg krijgt tractie

Terug naar Tilburg. Na jarenlange procedures krijgt deze vestiging nu eindelijk snelheid. Die procedures werden in gang gezet door een rapport uit 2012. Daaruit bleek dat er zeker twee buurtwinkels de deuren zouden moeten sluiten en dat de omliggende supermarkten tegen 5 tot 10 procent omzet zouden moeten inleveren. Volgens wethouder De Vries valt dat mee. Hij denkt dat de AH XL in Tilburg de grootste veer laat.

Lees ook: Jumbo’s paradeplaatje komt in Leidsche Rijn

Reageer op dit artikel