artikel

Koning in het eigen marktgebied

Achtergrond

De Plus van Ton Henst in Best won recent de Supermarkt van het Jaar-verkiezing. Hij kruideniert sinds 2002 in het Brabantse Best, is er meegegroeid én vergroeid met de wijken Heuveleind en Heivelden. Toentertijd waren dat nieuwbouwwijken waar vooral veel tweeverdienersgezinnen met jonge kinderen kwamen wonen. Toen Henst er van start ging, was hij de enige kruidenier in dit marktgebied. Nu, zestien jaar later, is hij dat nog steeds.
Het is eigenlijk een situatie waar je als supermarktondernemer van droomt. Een marktgebied van 3500 huishoudens waar je de enige supermarkt bent en waar de inwoners een bovengemiddeld inkomen hebben.

Koning in het eigen marktgebied

De Brabantse gemeente Best telt een kleine 30.000 inwoners. Die kunnen voor hun boodschappen kiezen uit zeven supermarkten: twee vestigingen van AH, een Aldi, twee Plus-supermarkten, een Lidl en een Ekoplaza. En dan is er nog een solitair pick-uppoint van Jumbo in Best gevestigd. Maar aan de westkant van Best, in de wijken Heuveleind en Heivelden, is er maar één supermarkt: de Plus van Ton Henst. Zijn marktgebied telt een kleine 8000 inwoners en het grootste deel daarvan doet boodschappen bij Plus Henst. Toen de ondernemer in winkelcentrum Heivelden begon, draaide hij een omzet van €60.000, vertelde hij vorig jaar tegen Distrifood. De omzet bedraagt inmiddels meer dan het vijfvoudige. Dat betekent dat de ondernemer een voor supermarkten extreem hoog omzetaandeel in zijn directe marktgebied heeft.

Ander bestedingspatroon

Het is niet het enige cijfer waarmee de Plus van Henst zich onderscheidt van andere Plus-supermarkten. De bovengemiddelde inkomens van zijn klanten leiden ook tot een ander bestedingspatroon, zeggen bedrijfsleiders Hein van Helvoirt en Ruud Cissen. Als voorbeeld wijzen ze op het wijnschap bij Henst. Daar staat een meter wijn die door de supermarkt zelf is samengesteld. In de schappen staan onder meer Amarone van €24,99, een Torres Muscat van €14,99 en een Hardys van €9,99. Niet bepaald de goedkoopste wijnen, maar bij Plus Henst worden ze met grote regelmaat verkocht. De Alter Geniesser (een literpak witte wijn van €1,99) daarentegen loopt bij de Plus in Best weer een stuk minder goed. ‘Daar verkopen wij er veel minder van’, zeggen Cissen en Van Helvoirt.

Briljant 2.0

Vorig jaar ging de Plus van Henst voor het eerst in al die jaren grondig op de schop. De ondernemer is één van de vijf Plus-ondernemers die de Briljant 2.0-formule voeren, het format waarmee Plus op het snijvlak van supermarkt en horeca opereert. Bij Henst is die formule uitstekend aangeslagen. De ondernemer verkoopt bijvoorbeeld veel meer pizza’s dan zijn collega’s en ook de maaltijden die in huis worden gemaakt, lopen goed.

Online boodschappen

Hoewel zich nog geen andere supermarkt heeft gevestigd in zijn marktgebied, heeft Henst niet helemaal meer het rijk alleen. Zijn moderne marktgebied kent ook inwoners die de boodschappen online doen. Henst zit er absoluut niet mee. ‘Ik vind dat je moet kiezen: je kunt niet én de winkel én online goed doen. Ik richt me op die 97 procent van de consument die in de winkel komt. Die mensen moeten tevreden de winkel uit gaan. Online laat ik aan anderen over.’

Reageer op dit artikel