nieuws

Jumbo naar België? Het kan, maar wordt lastig

Achtergrond

Jumbo naar België? Het kan, maar wordt lastig

Jumbo maakte recent kenbaar dat het een stap naar België overweegt. ‘We kijken naar opties om zelf winkels te openen in België, maar ook naar opties om er supermarkten over te nemen’, liet algemeen directeur Frits van Eerd zich ontvallen. Hoe kansrijk is dat plan van Jumbo? ‘Het kan’, zeggen drie kenners van de Belgische markt, ‘maar het zal lastig worden.’

De uitlatingen van ceo Frits van Eerd, en eerder al cfo Ton van Veen, van Jumbo hebben bij de zuiderburen wel voor deining gezorgd, zegt Stefan van Rompaey van Retail.-detail.be. ‘Zo vreemd is dat natuurlijk ook niet als je kijkt naar de impact die de komst van AH naar België heeft gehad. En AH is er, ondanks het feit dat de Belgische markt druk bezet is, toch in geslaagd een positie te verwerven’, zegt Van Rompaey.

Hoe gaat Jumbo het doen?

De vraag is natuurlijk op welke wijze Jumbo in België van start wil gaan. Via een overname of door eigen winkels te openen? Van Rompaey acht de tweede variant het meest waarschijnlijk. ‘AH heeft voor ook voor die route gekozen en voor Jumbo lijkt mij dat ook het meest voor de hand liggend. Vanuit Zuid-Nederland kunnen ze de eigen winkels in België makkelijk beleveren. Bovendien kunnen ze dan met een betrekkelijk klein aantal winkels hun visitekaartje in België afgeven.’

Geen overnamekandidaten in België

Een start met eigen winkels ligt ook in de lijn der verwachting, omdat de alternatieven beperkt zijn. Overnamekandidaten zijn er in België niet of nauwelijks,zegt Van Rompaey. ‘Wij hebben geen regionale grootwinkelbedrijven zoals jullie die hebben. Er wordt wel gespeculeerd over Colruyt en Carrefour, maar mijn inschatting is toch dat die brokken te groot zijn. Natuurlijk is Carrefour sinds zijn entree in 2000 op de Belgische markt nooit erg succesvol geweest, maar de Fransen hebben inmiddels wel het verlies in België weten te stoppen. En ik denk dat als ze de synergie tussen Frankrijk en België nog wat verder doordrijven en de directie herschikken, er voor Carrefour in België een goede exploitatie mogelijk moet zijn. Op 23 januari weten we meer, dan maakt Carrefour de plannen voor België bekend.’

Een fusie tussen Colruyt en Jumbo?

‘Colruyt is net als Jumbo een familiebedrijf en net als Jumbo hanteren ze de edlp-strategie. Maar of dat genoeg is voor een fusie? Het bedrijf is net als Jumbo niet in staat om op langere termijn zelfstandig te overleven. De concurrentie wordt alsmaar groter en sterker. Ahold Delhaize en Amazon zijn giganten.’

Vastgoedmakelaars melden 30 winkels als doelwit

Uit de berichtgeving tot nu toe, lijkt Jumbo zich te richten op een start op eigen benen. ‘Wat wij hebben gehoord is dat Jumbo zo’n 30 winkels in het hoofd heeft. Dat is ons in elke geval verteld door vastgoedmakelaars die van Jumbo opdracht hebben gekregen om winkelpanden te zoeken. Jumbo zou dat in twee jaar willen realiseren. Dat lijkt me niet realistisch, gezien de wetgeving in België.’

Er is nog een derde optie

Er is overigens nog een derde optie, zegt Van Rompaey. ‘We weten dat Jumbo een paar jaar geleden rondjes langs zelfstandigen heeft gemaakt om te onderzoeken of er interesse is om als franchiser de Jumbo-formule te exploiteren. Die interesse was er destijds niet. Ik denk dat ondernemers het toch een te onzeker avontuur vonden. Misschien is dat nu anders.’

Jumbo maakt zeker een kans

Gino van Ossel, hoogleraar marketing aan de Vlerick Business School in Gent, denkt dat Jumbo zeker een kans maakt op de Belgische markt. ‘De komst van AH heeft aangetoond dat het voor een Nederlandse supermarktketen mogelijk is om in België, of in eerste instantie Vlaanderen, een rol van betekenis te spelen.’

Vraagtekens bij de snelheid

Van Ossel zet echter, net als Van Rompaey, vraagtekens bij de snelheid die Jumbo in zijn hoofd heeft. ‘Het gaat moeilijk worden om het aantal winkels dat ze in hun hoofd hebben in een tijdsbestek van een paar jaar te realiseren. Je kunt in de Belgische markt niet zo snel zoveel winkels vinden. Albert Heijn heeft er ook veel langer over gedaan dan ze dachten. En dan moet ik, na zoveel jaar, constateren dat het winkelpark van AH in België tamelijk heterogeen is.’

AH heeft Vlamingen aan de vla gekregen

Een extra handicap voor Jumbo is ook dat het de exclusiviteit mist die AH bij de entree wel had, aldus Van Ossel. ‘Dat geldt natuurlijk het meest als Jumbo een vestiging opent op korte afstand van een AH. Ik had het zelf niet voor mogelijk gehouden, maar Albert Heijn is er in geslaagd om de Vlamingen aan de vla te krijgen. Dat kan Jumbo niet meer doen, ze zullen minder vernieuwend zijn dan AH destijds was.’ Ook het voordeel van de goedkopere inkoop, dat AH bij zijn entree op de Belgische markt had, is voor Jumbo weggevallen. ‘Goedkoper dan de combi Ahold-Delhaize koopt in België niemand in’, doceert de professor.

Jumbo-interesse in Belgisch Carrefour?

Net als Van Rompaey acht Van Ossel het meest waarschijnlijke scenario voor Jumbo’s komst naar de Belgische markt het openen van eigen winkels. Overnames en fusies liggen wat hem betreft niet voor de hand. ‘Over Ahold Delhaize hoeven we het niet te hebben. Overname van (deel van) Carrefour? Lijkt mij niet erg waarschijnlijk. Jumbo heeft geen enkele ervaring met hypermarkten en die vertegenwoordigen toch 50 procent van de omzet van Carrefour in België. En die andere helft van de omzet van Carrefour in België wordt gerealiseerd door een zeer heterogeen winkelpark met ook nog veel kleine winkels. Ik kan mij niet voorstellen dat Jumbo daar veel belangstelling voor heeft.’

Cultuurverschillen met Colruyt te groot

Colruyt dan? ‘Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de familie Colruyt daar voor openstaat. De cultuurverschillen zijn groot.’ Fusie op termijn? ‘Ik geloof er niet zo in. Natuurlijk heb je schaalgrootte nodig om de concurrentie aan te kunnen. Maar ik wil er toch ook nog eens herinneren aan wat er in de bankwereld is gebeurd. 15 jaar geleden gold daar toch ook het adagium: big is beautiful. We hebben gezien wat daar van terecht is gekomen. Schaalgrootte is nodig, zeker, maar synergievoordeel werkt vooral goed in powerpointpresentaties. In de praktijk valt het nogal eens tegen. Bovendien: voor schaalgrootte heb je niet per se fusies of overnames nodig. Denk eens aan inkoopcombinaties. En op nationaal niveau koesteren grote fabrikanten ook partijen die wat minder groot zijn.’

Hoeveel winkels heb je nodig?

De grootste uitdaging voor Jumbo ligt volgens Van Ossel op het financiële vlak. ‘Commercieel moeten ze het kunnen redden. Zeker individuele winkels kunnen succesvol zijn. Maar de vraag is hoeveel winkels je in België nodig hebt om als formule rendabel te zijn. En op welke termijn bereik je dat aantal en hoeveel aanloopverliezen ben je bereid daarvoor te slikken?’

Verrassing is eraf

En dan zijn er volgens de professor nog een paar probleempjes die Jumbo moet overwinnen. ‘Jumbo is niet meer de eerste Nederlandse keten in België. De verrassing is dus weg. En dan is er je altijd nog Franstalig België. Het gevaar van onderschatting van de taal- en cultuurverschillen ligt op de loer. Dat geldt overigens ook nog steeds voor Albert Heijn.’

Jumbo moet heldere keuzes maken

Ook Tony de Bock, voormalig inkoper Colruyt en tegenwoordig management consultant, ziet mogelijkheden voor Jumbo, maar dan moet het bedrijf wel een heldere keuze durven maken. ‘Jumbo heeft de meeste kans als zij er op de één of andere manier in slagen de combinatie met La Place in de supermarkten goed vorm te geven. Dan voegen zij iets aan de Belgische markt toe wat er nog niet is en zijn zij onderscheidend genoeg om een ‘eigen plek’ te verwerven.’

Op prijs gaat Jumbo het niet winnen

Op prijs gaat Jumbo het in België zeker niet winnen, zegt De Bock. ‘Jumbo is de supermarktketen die in positionering het dichtst bij Colruyt staat. Maar juist Colruyt zal moeilijk op prijs zijn te kloppen, Colruyt gaat echt niet plooien als het gaat om de laagste prijs.’

Fusie Colruyt Jumbo ligt niet voor de hand

Een fusie tussen Colruyt en Jumbo, ook op termijn, lijkt De Bock uiterst onwaarschijnlijk. ‘Je moet natuurlijk nooit nooit zeggen. Maar ik vind dat niet erg voor de hand liggend. Colruyt is een sterk familiebedrijf; ik kan me niet voorstellen dat de familie het roer zo maar uit handen zou willen geven. Het gaat over meer dan alleen maar omzet en marktaandeel. Het gaat ook over duurzaamheid en over sociaal ondernemen. Dat zijn waarden die de familie hoog in het vaandel heeft staan.’ 

Reageer op dit artikel