nieuws

Bolletje: Komt voor de bakker

Achtergrond

In het afgelopen jaar is de strategische visie van Bolletje verder aangescherpt en is de ontbijtspecialist nog gerichter gaan inzetten op innovatie, waardecreatie en activatie. En dat loont!

Bolletje: Komt voor de bakker

Het levert Bolletje gelijk een Marketing Award in de categorie Ontbijt op, zo merken Marketing Marketing Manager Sándor van Mil en Geert-Jan Zandbergen, Manager Marketing & Trade Marketing trots op. In 2010 heeft Bolletje een strategische koers uitgezet waarbij het stimuleren van variatie bij het ontbijt centraal staat. Daar zijn sterke innovaties uit voortgevloeid waardoor Bolletje nu concepten voor elk ontbijtmoment biedt. Van Mil: ,,Deze strategie heeft uitstekend gewerkt, want het merk is de afgelopen 5 jaar met zo’n 45% in de ontbijtcategorie gegroeid en 85% van alle introducties in deze periode staat nog steeds succesvol in de markt. Eens in de zoveel jaar onderzoeken we hoe ons merk ervoor staat in relatie tot andere merken. Afgelopen jaar is dit opnieuw gebeurd en hieruit is opnieuw gebleken hoe ijzersterk het merk is. Bolletje is het enige bekende A-merk in Nederland dat bakkersgevoel met zich meebrengt en wat bij de consument alleen maar positieve associaties oproept.” Van Zandbergen vervolgt: ,,Met de nieuwe strategische route gaan we de positie als hét bakkersmerk van Nederland verder uitbouwen. Hiervoor willen we de bakker nog nadrukkelijker in het hart van ons merk plaatsen. En het begint bij een bakker natuurlijk met kennis z’n klant. We hebben afgelopen jaar dan ook veel onderzoek gedaan naar consumptie- en shoppergedrag van ontbijt en tussendoortjes in Nederland. Hierdoor weten we nog beter waar de ontbijtproducten voor de Nederlandse consument aan moeten voldoen en hoe de consument zijn ontbijtaankopen doet.”

Beter, lekkerder en gezonder

Deze inzichten zijn gebruikt om een aantal natuurlijke bakkersconcepten te ontwikkelen. Vanuit de gedachte dat een bakker alles met liefde voor zijn ambacht en kennis van ingrediënten en bakprocessen doet. ,,Met dit als uitgangspunt zijn Bolletje Ontbijtgranen, Bolletje Lichte Crackers en Bolletje Vezelrijk beschuit geïntroduceerd. Dit najaar komen we met introducties in tussendoortjes en seizoensproducten, altijd vertrekkend vanuit het Nederlandse bakkersambacht. Daarmee raken we het hart van de consument. We zien dat met ons sterke merk als afzender deze nieuwe concepten breed worden opgepakt.” Naast productintroducties hecht Bolletje ook veel waarde aan productverbeteringen. ,,Een bakker is ook voortdurend bezig hoe hij zijn product nog beter, lekkerder of gezonder kan maken. We hebben het afgelopen jaar daarom ook veel verbetertrajecten doorgevoerd, zoals voor Knäckebröd, Schuddebuikjes, Ontbijtcrackers en Goed Bezig!. Zo nemen we onze verantwoordelijkheid om goede, eerlijke producten neer te zetten, die bijdragen aan een goed rendement in de categorie.”

Bakkersambacht uitstraling

Om de bakkerspositie verder te benadrukken, hebben de verpakkingen de afgelopen tijd een nieuwe uitstraling gekregen  Zandbergen: ,,Er is een eigentijdse, herkenbare verpakkingslijn gecreëerd die bakkersambacht uitstraalt, maar die wel elk segment een eigen signatuur geeft. Naast onze verpakkingen zouden we ook het hele schap meer bakkersgevoel willen geven. Hierover hebben gesprekken met onze retailpartners, want uit de onderzoeken blijkt keer op keer dat consumenten op zoek zijn naar meer beleving, informatie en inspiratie rondom het schap. Zo zijn shoppers bij ontbijtproducten bijvoorbeeld op zoek naar informatie over wat een concept voor je doet, hoeveel vezels of suiker er in een product zit, etcetera. Bij verscategorieën wordt hier al sterk op ingespeeld maar de KW schappen steken hier nog schril bij af.” Ook via andere kanalen wil Bolletje inspiratie bieden met haar nieuwe producten. Van Mil: ,,We zijn bezig met het ontwikkelen van een heel nieuw communicatieplatform waarbij het inspelen van Bolletje als bakker op de huidige consumentenbehoeftes centraal staat. Dit gebeurt op TV, maar het leent zich ook uitstekend voor on-line kanalen. Zo werken we actief met social influencers en bieden we steeds meer inspiratie op social media. Ook vinden we het belangrijk om als bakker de consument op te zoek en te laten proeven. Daarom zijn we ook dit jaar weer veel aanwezig met proeverijen en sampling op evenementen en op de winkelvloer.” Zandbergen tot slot: ,,Met deze hele aanpak creëren we een nog sterker, consistenter merkbeeld voor Bolletje en maken we het merk nog relevanter in deze tijd. We zijn blij om te zien dit door de handel wordt herkent en gewaardeerd met een Marketing Award. Dus we kunnen met een gerust hart zeggen ‘Komt voor de bakker!’.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels