nieuws

Jacobs Douwe Egberts inspireert de koffie- en theeconsument

Achtergrond

De koffie- en theecategorie zijn volop in beweging waarbij de consument op zoek is naar meer variatie en inspiratie binnen het retail kanaal. JDE komt de shopper tegemoet en inspireert met nieuwe introducties.

Jacobs Douwe Egberts inspireert de koffie- en theeconsument

Jacobs Douwe Egberts legt de focus op groei door innovatie. Met de missie ‘A coffee for every cup’ wil JDE iedereen de perfecte kop koffie kunnen serveren.

Trade Marketing Manager Sabine Tolenaars: “We staan voor koffiedemocratie: in ieder segment willen we aanwezig zijn met verschillende producten en verschillende merken, en daarmee bereikbaar voor iedere consument. Dat doen we met enkele internationale merken, zoals Senseo® en L’OR, en met sterke lokale merken, zoals Douwe Egberts en Pickwick in Nederland. Maar tevens met lokale differentiatie: we voeren in Nederland ook Van Nelle en Kanis & Gunnink.”

JDE is zeer actief met marktonderzoek en retailerspecifiek shopperonderzoek, om in samenwerking met de retailer waardegroei voor de categorie te realiseren. Maar ook om tijdig op trends en consumenten behoeftes in te kunnen spelen en de waarde per kop koffie te verhogen. “Consumenten zijn steeds meer gewend aan een groeiende keuze aan luxe koffie en thee. Dat maakt dat er nog zo veel mogelijk is in retail. Die stap maken we onder andere met het assortiment, dat de afgelopen vijftien jaar enorm is veranderd. Er is veel meer involvement van de consument: hij is veel meer betrokken en wil meer variatie. Het aanbod in de winkel is van 80 naar 165 sku’s gegaan. Daardoor hebben shoppers ook meer behoefte aan informatie en navigatie Onze nieuwe innovaties spelen in op belangrijke consumententrends en het toevoegen van waarde en beleving in de categorie. De aluminium capsules van L’OR en de nieuwe luxe Pickwick theelijn ‘Joy of Tea’ zijn recente voorbeelden hiervan.”

L’OR

In 2001 breekt Douwe Egberts de markt voor single-serve systemen open met de introductie van Senseo, een enorme boost voor de waarde van het koffieschap. In 2010 volgt de introductie Nespresso-compatible capsules van L’OR, voor verkoop in de supermarkt. En in juni dit jaar volgde de introductie van de L’OR en D.E aluminium capsules. “De kwaliteit van de koffie is veel beter, doordat er geen zuurstof bij de koffie komt, met een beter aroma en betere crema-laag als gevolg. Bovendien is de extra plastic wikkel nu niet meer nodig. Met het grootschalige aanbod in twee segmenten en zowel in de supermarkten als online, is de keus voor de consument voor hoogwaardige espressokoffie enorm vergroot. Dat maakt deze introductie opnieuw een belangrijke stap.”

Pickwick Joy of Tea

Naast de nieuwe aluminium capsules is in juni ook Pickwick Joy of Tea geïntroduceerd, in de varianten Green jasmin, Ginger spices, Green tropical en Spicy chai. “Een opvallende range, gericht op de enorme groei in het premium segment. Ook hier zie je de trend dat de consument nu ook thuis wil genieten van de luxere soorten die hij kent uit de horeca.” De opvallende verpakking onderstreept het premium karakter. De nieuwe doorzichtige zakjes tonen duidelijk de grovere thee en kruidenmelanges.
Tolenaars: “JDE streeft er continu naar om in te spelen op de vraag en wens van de consument en om met innovaties te komen die het verschil maken. Onze nieuwe aluminium capsules voor L’OR en Douwe Egberts en onze premium theelijn Pickwick Joy of Tea zijn daar mooie actuele voorbeelden van. Daar zijn we heel trots op.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels