nieuws

Frisdrankspecialist investeert in categorie, shopper én handelspartner

Achtergrond

Winnaar Marketing Award 2018 niet-alcoholische dranken: Coca-Cola European Partners Nederland. Topmerken in alle segmenten van de frisdrankenmarkt, intensieve samenwerkingen met handelspartners, marktverruimende introducties en opvallende activaties. Coca-Cola heeft de drive om het steeds weer beter te doen.

Frisdrankspecialist investeert in categorie, shopper én handelspartner

‘We zijn heel blij met het winnen van de Foodmagazine Marketing Award’, zegt Adrienne van den Heuvel, directeur Operational Marketing van Coca-Cola European Partners Nederland in Rotterdam. ‘En dat voor het tweede jaar op rij! Dat geeft aan dat de handelspartners waarderen wat we doen. Daarnaast onderstreept het dat men niet alleen graag met ons samenwerkt, maar ook dat we met elkaar in staat zijn de markt te laten groeien door multidisciplinair samen te werken.’ Met onder meer de merken Coca-Cola, Fanta, Fuze Tea, Sprite, Chaudfontaine en FÏNLEY heeft Coca-Cola in Nederland een range absolute topmerken in huis. Merken die leidend zijn in hun categorie of die duidelijk vernieuwing in de categorie brengen.

Samenwerken

Met al die bekende A-merken heeft Coca-Cola een prachtige basis, maar daarmee begint het pas. ‘Het zijn de mensen die het doen, de mensen maken bij ons echt het verschil’, zegt Van den Heuvel. ‘Of je het nou hebt over category development, shopper marketing, onze collega’s in sales, in de productie of onze multidisciplinaire klantenteams: ze werken allemaal zeer intensief samen. Samenwerken is een belangrijke kracht, het zit in ons dna. Welke afdeling het ook is, er wordt altijd gekeken naar de consument, de shopper, de categorie en uiteraard de klant. Waar liggen de kansen? Waarin kunnen we elkaar versterken? Waar heeft de consument behoefte aan? Als je dit op maat kunt invullen, en daar werken we elke dag keihard voor, dan levert dit voor iedereen een win-win situatie op’, aldus Van den Heuvel.

Groei van de categorie

De categorie frisdranken groeit in de supermarkt, zowel de koolzuurhoudende frisdranken als de zogenaamde stills dranken. Voor Coca-Cola geen reden achterover te leunen, maar juist een extra stimulans om de groeikansen die er zijn zo optimaal mogelijk te benutten. En die zijn er volgens Van den Heuvel nog genoeg. ‘Zo kan er groei worden gerealiseerd door in te spelen op verschillende gebruiksmomenten, met verschillende verpakkingsformaten. En ook door te kijken naar de plaatsing van frisdranken buiten het schap.’ Alles wat Coca-Cola doet, wordt gestart vanuit een categorievisie. ‘En dan kijken we niet alleen naar onze producten maar ook naar de totale categorie’, zegt Van den Heuvel. ‘Eerlijk en objectief. Waar zit de groei voor de toekomst? In de watercategorie bijvoorbeeld, maar ook in water met smaak en frisdranken voor volwassenen, waar we op inspelen met FÏNLEY. Het aantal mensen dat op zoek is naar producten met minder suiker en een minder zoete smaak groeit eveneens en ook daar spelen we op in. Denk aan de relaunch vorig jaar van Sprite die nu volledig suikervrij is, de introductie van de caloriearme ijsthee Fuze Tea en in februari de komst van vernieuwde Fanta orange die dankzij een nieuwe receptuur nu eveneens minder calorieën bevat. Sterke introducties die inspelen op de trends in de markt en op onze eigen ambities als bedrijf’, aldus Van den Heuvel.

Het verschil

Als je op grote schaal impact kan maken zoals Coca-Cola, dan biedt dat volgens Van den Heuvel volop voordelen. ‘Je kan het verschil maken, je doet ertoe. Veel partijen willen samenwerken en de resultaten leveren positieve reacties op. Bij Coca-Cola hebben we altijd onze focus op de klant, op het creëren van meerwaarde en het samen realiseren van groei. Onderzoek toont aan dat we samen voor de beste resultaten zorgen’, aldus Van den Heuvel die, sinds 2010 werkzaam bij CCEP en vanaf januari 2017 directeur Operational Marketing, de sfeer binnen het bedrijf uniek noemt. ‘Van receptionist tot productieleider en van sales manager tot marketing stagiair; als je hier rondloopt merk je dat iedereen achter het bedrijf en de merken staat en er trots op is om hier te werken. De gedrevenheid spat er vanaf. Ook daarmee maken we het verschil.’

Marktverruimende introducties

Op het gebied van introducties heeft Coca-Cola een naam hoog te houden. Werden er in 2017 17 producten gelanceerd, dit jaar staat de teller op 21 introducties. In 2017 was er de spectaculaire introductie van volledig suikervrije Sprite. En dit jaar de zeer succesvolle introductie van Fanta orange met een verbeterde receptuur. De meest populaire Fanta-variant bevat nu 33 kcal per 100 ml in plaats van 48. Hier bleef het niet bij, want 2018 begon spectaculair met de introductie van Fuze Tea, een compleet nieuw ijstheemerk met weinig calorieën.

Het Operational Marketing management team v.l.n.r. Deniz Er Wiehaup (Category Management), Alwin Ruimschotel (Digital), Silke van Dijck (Shopper Marketing), Cynthia Smeets (Portfolio Development) en Adrienne van den Heuvel (Director).

Dit artikel is gesponsord door Coca-Cola.

Reageer op dit artikel