artikel

Vijf trends in de internationale straat

Assortiment

Italiaans, Oosters en Tex-Mex zijn de smaakmakers van de internationale straat, maar authentieke landenkeukens komen op, steeds vaker ook als smeltkroes van culinaire stromen. Daarbij nemen bonen en granen een meer en meer prominente plek in binnen de recepturen. Klanten jagen op authentieke recepten en verrassende regio’s.

Vijf trends in de internationale straat
De internationale straat in de supermarkt is aan het veranderen. Foto: Diederik van der Laan.

Nederlanders kiezen bij koken vaak voor de gemakkelijke weg, zo blijkt uit onderzoek van Ipsos in samenwerking met Knorr naar de eetgewoonten van Europeanen. Ze  besteden gemiddeld 30 minuten aan een maaltijd en dat is naar Europese maatstaven weinig. Nederlanders koken (slechts) drie keer per week een gerecht op basis van verse ingrediënten. Verder eten ze graag buitenlands, maar daar willen ze niet lang voor kokkerellen.

Kant-en-klaaroplossingen blijven erg populair

Het verklaart de populariteit van kant-en-klaaroplossingen in de internationale straat. Twee van de drie gekochte producten zijn hier een houdbare maaltijd of een maaltijdmix of –saus. Een groot verschil met bijvoorbeeld een allochtone supermarkt of landen in Zuid-Europa, waar basisingrediënten domineren. Italië is in het Ipsos-onderzoek onder Nederlanders favoriet bij het koken van buitenlandse gerechten. Opvallend is dat onmiddellijk hierna niet de Oosterse keuken, maar de keuken van het Midden-Oosten wordt genoemd. Er circuleren echter ook andere lijstjes. Santa Maria noemt Tex-Mex de derde keuken binnen de internationale straat, na Oosters en Italiaans.

Vijf trends in de internationale straat op een rijtje:

1. Italiaans wordt authentieke keuken

40 jaar geleden was Italiaans eten nog Honig-elleboogjesmacaroni met ham en kaas of spaghetti met tomatenpuree, soepgroenten en Smac. Toen brak Grand’Italia de markt open en kwam Nederland erachter dat pasta een stevige bite moest hebben. Niet alleen de keuze in pastasoorten, ook die van succo’s, pesto’s en olijfolie groeide enorm en vult nu complete schappen. De laatste fase is de ontdekking van de authentiek Italiaanse keuken. Traditioneel Italiaanse pastamerken veroveren de schappen. Een kritische groep consumenten is bereid hiervoor een meerprijs te betalen. Marktleider Barilla is al bij veel supermarkten te koop. Fijnproevers kunnen bij onder meer bij Plus en Albert Heijn terecht voor Pasta van Pastificio di Martino en bij Emté voor Rummo. Steeds meer formules voeren DeCecco, waaronder AH en Jumbo. Dit soort pasta is geëxtrudeerd met traditionele bronzen vormen, volgens langzame bereiding en biedt de beste grano duro-kwaliteit. Dit geeft smaak, een al dente-kwaliteit en een ruw oppervlak waaraan de saus blijft hangen. Keukens uit het Midden-Oosten zijn in enkele jaren tijd razend populair geworden

2. Aziatisch: veel meer dan thuischinees

In de horeca zijn Chinees-Indische restaurants op hun retour. In opkomst zijn keukens van Thailand, India, Japan en Indonesië. Steeds meer consumenten ontdekken door reizen, programma’s en restaurantbezoek dat de Aziatische keuken meer te bieden heeft dan de afhaalgerechten bij de Chinees.  De (Indonesische) boemboes zijn nu grootste segment. Ze
noteerden volgens Nielsen een index van 108. Curries zijn een runner-up (128). De ‘groene’, en ‘rode’ worden het meest verkocht, geel is sterk in opkomst. Conimex, Koh Thai en Fair Trade Original (FTO) zijn hier de drie belangrijkste aanbieders. Begin dit jaar kwam Conimex met vijf curries van mild tot scherp. Onlangs nam Jumbo de Indiase kruidenpasta’s Korma en Tandoori van FTO op, een teken dat de consument rijp is voor een avontuur.  Voor diverse curries is kokosmelk nodig. Dit segment groeit daardoor mega (index 131). FTO is nu voor Go-Tan de grootste verkoper van kokosmelk in blik.

3. Tex-Mex-idee: Taco-friday

Na Chinees en pizzeria is de Mexicaan één van de grootste sectoren in de buitenlandse restaurants. Zo ook in de supermarkt, waar de Tex-Mex-keuken op plek 3 staat. De groei zit op 5 tot 7 procent per jaar.  Er is nog potentie, want Nederlanders koken 4,8 keer per jaar Tex-Mex, terwijl er bijvoorbeeld in Scandinavië elke week Tex-Mex gegeten wordt. Bijna één op de tien Noren eet zelfs elke vrijdag taco’s: de taco-friday.  GfK shopperonderzoek laat zien dat Tex-Mex eten goed uitpakt op de kassa-aanslag en margemix. Kopers van Tex-Mex geven 12 procent meer uit aan de verscategorieën dan de gemiddelde consument. De keuken is favoriet bij de wat jongere huishoudens en gezinnen.  Dit jaar had het grootste merk in de categorie ‘Santa Maria’ geen grote introducties. Wel werd het complete assortiment vernieuwd. De uitstraling werd verbeterd om producten beter vindbaar te maken en de recepturen zijn aangepakt.

4. Midden-Oosten is razend populair

De keukens uit landen als Turkije, Libanon en Israël zijn in enkele jaren tijd razend populair geworden. Niet in de laatste plaats dankzij de kookboeken van Yottam Ottolenghi. Supermarkten moeten nu het hele jaar granaatappels op voorraad hebben. Die belanden in veel gerechten van de Israëlische kookboekenschrijver, net als labneh (uitlekte yoghurt) en het kruidenmengsel za’atar. De verkoop van hummus is geëxplodeerd. Peulvruchten als kikkererwten en linzen zijn belangrijk in deze regiokeukens. Lassie breidde de ‘Minuutje’-lijn uit met Zilvervliesrijst + kikkerwerwten en rode quinoa. Het product past volgens het merk ook goed in de vegetarische/flexitarische eettrend. Toegevoegd werd ook Zilvervliesrijst met linzen, met linzen en biet en met linzen en wortel. Het aantal maaltijdpakketten voor de Midden-Oosten keuken groeit. Zo biedt Knorr Libanese Falafel in een kikkererwten- en tabouleh-variant. In het kielzog van het Midden-Oosten komt de Noord-Afrikaanse keuken op. Vooral couscous en bulgur groeien. Begin oktober stroomde Iglo Roerbak Sensatie
Marokkaanse couscous met kipfilet in.

5. Culinaire grenzen vervagen

Door de internationalisering gaan keukens elkaar steeds meer beïnvloeden. Culinaire grenzen vervagen. Illustratief is de ontwikkeling die pizza heeft doorgemaakt. Italië’s bekendste exportproduct is buiten het moederland geëvalueerd tot een populaire snack die steeds minder lijkt op het flinterdunne origineel. Zwaar belegd als panpizza op zijn Amerikaans, op zijn Grieks met gyros en feta of Noors met zalm, room en dille.  Wraps hebben hun Mexicaanse veren afgeschud. Ze zijn een wereldwijd succes, met name in out-of-home. De originele Mexicaanse varianten zijn goeddeels verdrongen door andere smaken: van tonijnsalade, tot kip-mango, kebab en gegrilde groente. Maggi speelt in op de wrap-trend in met Wraps met een twist. Vanuit variatiebehoefte is er bewust gekozen voor internationale smaken: Amerikaanse BBQ, Kruidige Tandoori en Frisse Peper. Overigens ging Honig Nestlé in 2013 al voor met Mix voor Tandoori Wraps. 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels