artikel

Vis profiteert van gezondheidstrend

Assortiment

De verkoop van verse vis profiteert van de gezondheidstrend. Duurzaamheid blijft een issue waar steeds meer formules op insteken. Nieuw is de verkoop van vis op ijs volgens het ‘Franse’ model, een AH-pilot is hoopgevend.

Vis profiteert van gezondheidstrend
Foto: Fotobureau Dijkstra

Volgens AH’s categorymanager Marthe Commandeur groeit de categorie vis in omzet en volume. ‘Hierin hebben wij een prachtig marktaandeel in vis, van ruim 50 procent. Daarmee zijn we de grootste visverkoper in Nederland.’ Alle segmenten groeien. ‘Dat is deels te verklaren vanuit de gezondheidstrend. We zien dat mensen om die reden steeds meer vis gaan eten. ‘IJslandse witvissen
Gerookte vis, sushi, garnalen en haring ontwikkelen zich erg goed. Specifiek makreel, maar ook gerookte zalm groeit nog steeds. In verse vis(filet) is zalm de topper. ‘Daar verkopen we ontzettend veel van. Ook pangasius in een hardloper. We zien ook een groei in IJslandse (wit)vissen: kabeljauw én schelvis en roodbaars. Laatste twee zijn vorig jaar geïntroduceerd. Veel smaakvoller dan pangasius en als filet gemakkelijk te bereiden, daar heeft de klant echt behoefte aan.’

Veel intro’s in tonijn

Volgens Nielsen (MAT week 16) stijgt ook dit jaar de omzet in visconserven, met als grootste omzetbijdrager het merk Princes (39,6% marktaandeel). Het merk introduceerde een aantal producten die het makkelijk maken om altijd een product met het juiste gewicht voor het moment te kopen, zoals vorig een familieverpakking tonijn 400 gram en onlangs drie varianten 2 x 80 gram tonijnproduct gericht op eenpersoonshuishoudens en het salademoment. Anova Seafood introduceerde (gecertificeerde) MSC Albacore witte tonijn uit Fiji en de Cook Islands in de Nederlandse schappen. Dit jaar volgt de eerste MSC-gecertificeerde geelvintonijn uit de PNA-landen in de Europese diepvriesmarkt en wilde sockeye-zalm uit Alaska.

Het verhaal vertellen over vis van dichtbij

Albert Heijn biedt in het seizoen ook schol die steeds beter verkoopt. De schol komt rechtstreeks van de boot en slaat de visafslag over. ‘En is daarmee ook extra vers als het in de winkel ligt.’ Vorig jaar werd rond schol een grote campagne opgezet. ‘Dit jaar pakken we iets minder groot uit, maar we communiceren hier wel zichtbaar over vanaf juli in onze winkels. Het verhaal vertellen over ‘vis van dichtbij’ is heel belangrijk en werkt zeker. Dat zien we in de verkopen. Klanten vergelijken de kwaliteit van vis in supermarkt met die van de visboer. Het blijft een uitdaging de klant duidelijk te maken dat onze kwaliteit topkwaliteit is en onze vis net zo vers is als bij de visboer.’

Supermarkten hebben een uitdaging om duidelijk te maken dat vis van dezelfde kwaliteit is en net zo vers is als bij de visboer. Foto: Fotobureau Dijkstra

Foute vis heeft consumenten sceptisch gemaakt

Bij testen door onder meer de Consumentenbond de afgelopen jaren kwam de versheid van vis in de supermarkt er niet zo goed van af. ‘Foute’ vis was ook een issue. Het heeft consumenten sceptisch gemaakt. Wat doet Albert Heijn eraan om het imago te verbeteren? ‘We werken bij levering met positieve release. De geteste vis moet microbiologisch ruim binnen onze normen vallen. Ook focussen we op duurzaamheid. We kunnen nu zeggen dat 96 procent van onze visomzet afkomstig is van duurzaam gevangen vis, dat is ver boven het landelijk gemiddelde.’

Vis krijgt veel aandacht in de Allerhande

Vis bereiden blijft voor veel Nederlanders moeilijk. ‘We zorgen dat vis in elke Allerhande voldoende aandacht krijgt, om op die manier klanten te helpen en te inspireren. Daarnaast hebben we de keuze vergroot in het panklare segment, zoals visburgers. Even om en om bakken, dat is echt een uitkomst voor de groep die vis bakken voorheen te ingewikkeld vond.’

Fish Tales shop-in-shop bij Albert Heijn Soendaplein.

Albert Heijn experimenteert in Haarlem met vis in bediening. Daarbij ligt de vis op ijs. AH werkt daarbij samen met het bedrijf Fish Tales. Foto: Fotobureau Dijkstra

Experiment met vis in bediening

Bij het Albert Heijn-filiaal aan het Soendaplein in Haarlem draait nu een experiment met vis in bediening. De vis ligt op ijs. Er is een selectie van zalmzijdes en zalmmoten, witvis als gefileerde sliptong, hele dorades en zeebaars, diverse gamba’s en garnalen en schoongemaakte coquilles. Sommige visstukken, zoals tonijn, liggen er vacuüm verpakt tussen. Er is ook kant-en-klaar-assortiment voor klanten die niet willen wachten. ‘We werken samen met het merk Fish Tales voor dit shop-in-shop-concept. Hier liggen deels heel verse vissen die ter plekke worden schoongemaakt, gesneden en gemarineerd, maar we verkopen ook gerookte vis, broodjes en sinds kort vismaaltijden. Zo maak je directer contact maken met de klant. Een visexpert kan op een prettige manier uitleg geven over de herkomst en bereiding. De test is succesvol, we kijken nu naar de vervolgstappen.’ 

Vis, schelp- en schaaldieren grafiek

Bart van Olphen van Fish Tales: ‘Van vis een experience maken’

Foto: David Loftus

Foto: David Loftus

‘Een versevispresentatie is al jaren mijn droom’, zegt Bart van Olphen, oprichter van Fish Tales. ‘Toen ik jong was raakte ik hiervan onder de indruk bij het boodschappen doen met mijn ouders tijdens vakanties in Frankrijk. Waarom kon dat toch niet in Nederland? Volgens mij is de tijd nu rijp voor supermarkten om dit ook te gaan bieden. De consument is er klaar voor, belangrijk is wel dat er een goed verhaal achter zit. Dat betekent dat je transparant moet zijn over duurzame vangst en dat je moet inspireren. Via sociale media en instore maken wij van vis een experience.’

Resultaten van pilot in Haarlem positief

De pilot in op het Soendaplein in Haarlem loopt nu een jaar: ‘De resultaten zijn positief. We hebben een aanbod van verse vis – deels Noordzeevis, maar ook duurzaam gevangen tonijn uit de Indische Oceaan en zalm uit Alaska – en kunnen inspelen op de seizoenen. Je ziet dat er interesse is vanuit klanten bij Albert Heijn en dat er een groep is die nu vis in de supermarkt koopt die dat in het verleden niet deed. Je hebt interactie met de medewerker, het aanbod is zeer vers en de klant krijgt ook culinair advies. Per saldo is de omzet additioneel en komt komt dus bovenop de verkoop van voorverpakte vis. Overigens biedt ook de verspresentatie kant-en-klare producten die de klant zo mee kan nemen.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels