artikel

Tijdschriftenschap kan onder druk uit

Assortiment

De tijdschriftencategorie staat onder druk. Toch zouden supermarkten beter in lectuur kunnen presteren met een up-to-date assortiment, een meer op impulsaankopen gerichte presentatie en vakantieacties.

Tijdschriftenschap kan onder druk uit
Foto: Ton Kastermans

Aldipress heeft in 2015 een grootscheeps shopperonderzoek uitgevoerd. In samenwerking met IRI zijn ruim 2000 consumenten gesproken over hun tijdschriftengebruik en koopgedrag. Tijdschriften hebben nog steeds een groot bereik blijkt uit deze enquête. Zo leest 87 procent van de mensen weleens tijdschriften. Gemiddeld is dat 6 minuten per dag. Twee van de drie tijdschriften wordt op vrijdag en zaterdag verkocht. Daarom moet de lectuurhoek er voor het weekend strak en goed gevuld bij liggen.

Tijdschriften in de supermarkt zijn een impulsproduct

Tijdschriften hebben een unieke positie in de mediabeleving van consumenten, wijst dit onderzoek uit. Anders dan online wordt lezen van papier gezien als ontspanning. Daarbij bieden tijdschriften als extra dat ze in korte tijd veel inspiratie bieden. Tijdschriften in de supermarkt zijn een echt impulsproduct. Zo wordt 47 procent van de aankoopbeslissingen voor het schap gedaan tegen gemiddeld 30 procent voor andere categorieën. Het is dus belangrijk dat tijdschriften goed in de loop liggen en goed zichtbaar zijn voor de shoppers. (Vaste) displays op een drukkere positie in de winkel kunnen extra omzet genereren.

Extra verkopen met cadeauverpakking

Uit IRI-onderzoek in opdracht van Aldipress blijkt dat 52 procent van de consumenten wel eens een tijdschrift cadeau doet. Met name bij gezinnen met kinderen gebeurt dit regelmatig. Andere cadeaumomenten zijn moeder- en vaderdag, Sinterklaas (schoencadeautje) en kerst. Tijdschriften worden echter meestal bij de vakhandel als cadeau gekocht, omdat het daar wordt ingepakt.
Voor supermarkten liggen hier kansen om met cadeauverpakkingen dit soort momenten in te vullen. Dit kan geaccentueerd worden door een tijdschriftenactie te voeren met een cadeauverpakking op een display.

Klanten haken bij nee-verkopen veel sneller af

Nee-verkopen is fnuikend in deze categorie. Als het tijdschrift er niet ligt, haakt driekwart van de shoppers af, veel hoger dan bij andere categorieën waarbij dit gemiddeld 40 procent is. Het is dus oppassen met snijden in het assortiment en zaak snel te verversen. Het direct in het schap plaatsen van nieuwe edities voorkomt teleurstellingen. Goed onderhoud zorgt dat populaire tijdschriften op voorraad blijven.

Supermarkten kunnen pieken in vakantieperiode

Aldipress heeft conclusies uit het onderzoek vertaald naar een aantal groeiplatformen. Een daarvan is ‘Mee op vakantie’ dat zijn piek in de zomermaanden beleeft. Het onderzoek door IRI wijst uit dat 45 procent van de mensen tijdschriften leest op vakantie. Consumenten zijn bereid hier meer geld aan uit te geven. Ze kopen vaak meerdere tijdschriften, maar ook duurdere uitgaven, zoals populaire vakantieboeken als het Donald Duck Groot Vakantieboek. Supermarkten kunnen op dit groeiplatform inspelen door tijdens vakantiemomenten displays met zomerboeken in de winkel te plaatsen of een multibuy-actie in te zetten op het schap. Ook actiekoppen en -tafels met vakantieassortiment kunnen voor extra omzet zorgen.

Sipke Schoonhoven (Jumbo van Dam): ‘Klanten wachten op nieuwe Privé’

Lectuurschap bij Jumbo Van Dam

Foto: Ton Kastermans

Lectuur verkoopt het best als het goed in de loop zit en je er niet omheen kunt. Bij Jumbo van Dam in Hilversum is daarom bij de kassa een hoek van 5 meter ingericht, inclusief wenskaarten. Storemanager Sipke Schoonhoven: ‘Klanten staan er te wachten en zie je snel schakelen om een boekje te kopen.’ Onmisbaar is deze categorie beslist: ‘Lectuur moet zeker goed aanwezig zijn. Wij gaan daar best ver in, omdat het binnen Jumbo past. We hebben een breed assortiment en ook bijzondere tijdschriften. Van de omzet komt 80 procent uit de woonbladen, autobladen en de roddelbladen. Bij speciale titels moet je denken aan een blad over de nieuwe iPhone of iets specifieks over een computer. Ik zou het haast vergeten, maar er is ook nog een grote groep die voor puzzelboekjes gaat. Dan heb je het over oudere mensen, in zijn totaliteit neemt de verkoop hierin wel af. Jongeren zie je dit veel minder kopen. In dit digitale tijdperk zie je jongeren afhaken.’ In deze Jumbo zitten ze bovenop de categorie: ‘We hebben drie medewerkers specifiek opgeleid om het schap goed te onderhouden. Dagelijks krijgen we leveringen van Beta- en Aldipres en zij besteden 1 tot 1,5 uur per dag structureel aan het netjes houden.’ Nieuwe edities moeten er op tijd liggen. ‘Zeker, komt de nieuwe Privé uit, dan zie je klanten wachten tot ’ie er is. Een deel van onze klanten komt wekelijks terug voor een aantal boekjes.’

Reageer op dit artikel