artikel

Zuivel: kwark en yoghurt rijzende sterren

Assortiment

De ontwikkelingen in zuivel zijn een herhaling van zetten. Kwark en yoghurt groeien hard ten koste van zoete desserts. Consumenten gaan voor natuurlijk en kiezen voor naturel. Na de introductiestroom in 2016, is kaas dit jaar in rustiger vaarwater gekomen. De meeste introducties zitten in buitenlandse kaas.

Zuivel: kwark en yoghurt rijzende sterren
Opdracht Distrifood 2401 Plus Supermarkt Koot in Abcoude

Supermarkten kunnen ook dit jaar weer ruim baan geven aan kwark en yoghurt, met name de naturelvarianten. Vooral kwark groeit hard door. Het bevat van nature weinig vet en veel eiwit. Daarmee profiteert naturelkwark optimaal van de gezondheidstrend. De proteïnetrend geeft zuivel een boost met als aanjagers Campina kwark, Vifit Proteïne en Breaker high protein. Het aandeel ‘eiwitverrijkt’ in yoghurt, kwark en drinks verdubbelde in een jaar tijd naar ruim 5 procent. Dit is vooral nog een merkenoperatie. De meest consumenten houden het echter op gewone kwark die op zich al aardig eiwitrijk is. Dat zijn dan meestal huismerken. ‘Kwark = kwark’ is bij veel shoppers blijkbaar de overheersende gedachte.


Waar naturel yoghurt en kwark lekker doorgroeien,
blijft de consumptie van zoete desserts dalen


Eigenlijk alle zure eetzuivel doet het goed. Yoghurt, kwark en karnemelk staan op een gezamenlijke omzetindex van 110. Yoghurt groeit weliswaar minder hard dan kwark, maar de potten met etnische yoghurt zijn nog steeds niet aan te slepen. Almhof heeft in dit genre twee varianten Griekse stijl yoghurt naturel geïntroduceerd: 0 en 10 procent vet.

‘Puur genieten’is kansrijk zuivelsegment

Waar naturel yoghurt en kwark lekker doorgroeien, blijft de consumptie van zoete desserts dalen. De omzetindex van 92 in zoete eetzuivel – vla en desserts – spreekt boekdelen. Dat wil niet zeggen dat introducties in deze categorie kansloos zijn. Positioneringen op puur genieten hebben wel degelijk potentie. Zo was de introductie van Mona Intense Vla een schot in de roos, hoewel het merk Mona in zijn totaliteit
onder druk staat. Dat geldt niet voor Almhof. Het merk groeit en heeft een succesvol jaar achter de rug met ‘Hoekje’. Begin 2017 is die lijn verder uitgebreid met de smaken Bosvruchten en Venetië. De laatste heeft een basis van pistacheyoghurt in plaats van naturelyoghurt, en kan worden gecombineerd met krokante amandelen. Van de bestaande varianten Aardbei, Kers, Choco balls en Choco flakes werden volgens IRI in 2016 ruim 4,5 miljoen bakjes verkocht. Almhof herlanceerde zijn chocolademousse (200 gram) in Original, Puur en Wit. De vernieuwde verpakking staat in het teken van kwaliteit en verleiding. De gebruikte chocolade is vanaf nu UTZ-gecertificeerd.Sinds week 18 is Almhof roomyoghurt Wereldeditie Mumbai Mango ingestroomd. Deze heeft de special Italië Pistache vervangen. Zuivelhoeve introduceert dit voorjaar een lijn met nieuwe 200 gram porties in de smaken Naturel, Aardbei en Perzik. In het kader van de suikerreductie stroomt Yoghurt Puur Fruit in. Deze combinatie van yoghurt en fruit in de smaken Aardbei en Blauwe bes bevat alleen van nature aanwezige suikers. Verkrijgbaar in een beker van 500 gram en in porties met een topcup waarin vlokken, rozijnen en zonnebloempitten zitten.

Afnemende vraag ‘kaas op brood’

De omzet in kaas staat wat onder druk met een index 98,8. Reden is vooral een afnemende vraag naar ‘kaas voor op brood’. ‘Broodbeleg’ is een groot segment en daalde in waarde met -2,9 procent. Wel is overall in de categorie sprake van lichte groei in volume (+0,5 procent; bron: Nielsen MAT wk 8 2017). Dit komt door de gestegen promotiedruk. Na een jaar vol introducties, waarbij de grote lancering van Campina Kaas het meest in het oog sprong, doen de kaasmakers het dit jaar rustiger aan. Het merkenkoffensief was overigens niet zonder effect. Het merkaandeel steeg licht. Vooral de introductie van Campina Kaas – zonder kleurstoffen en conserveringsmiddelen – had een positief resultaat. In het segment geitenkaas waren vorig jaar veel initiatieven, met name van Westland. Ze gaven de ontwikkeling van ‘Geit’ een verdere impuls. In buitenlandse geitenkaas was Chavroux behoorlijk succesvol.

Grootse introducties in Goudse kaas zijn er dit jaar niet

Zijerveld breidt het aanbod in Noord-Hollandse Gouda uit met de smaak fenegriek. Steeds meer consumenten kopen kaas met beschermde oorsprongsbenaming, al blijft dit een niche. Bel Nederland gaat de markt voor broodbeleg (plakken) een impuls geven met de nieuwe variant van Leerdammer: Leerdammer Delacrème. Dit is een zachte, romige variant op de Leerdammer Original met een toegankelijke smaak om ook niet-Leerdammergebruikers aan te trekken.

Vaker kaas tussendoor

Meer vernieuwing is er dit jaar in snack-, borrel-, dip- en kookkaas. Deze segmenten blijven met enkele procenten groeien. Wel gaat het om relatief bescheiden volumes ten opzichte van ‘Kaas totaal’. Zijerveld voegt Noord-Hollandse bierkaas toe als stuk bij de borrel en een Noord-Hollandse ‘to-go-snack’. Het segment ‘Kaas tussendoor’ staat volgens Nielsen op een index van 104. De groei komt vooral op conto van de ontwikkeling van de merken Mini-Babybel en La Vache qui rit. Bel Nederland heeft vanuit de variatiebehoefte La Vache qui rit Cheez Dippers Pizza geïntroduceerd, en voor gezinnen met kinderen een Mini-Babybel-grootverpakking met zestien kaasjes. Shopperonderzoek door Bel Nederland wijst uit dat als kinderen zelf mochten kiezen wat zij meenemen naar school, ze andere keuzes maken dan ouders vaak denken. Naast producten als brood, koek en fruit, worden kaassnacks door ongeveer een kwart genoemd. Bijna vier op de tien kinderen krijgt weleens kaas mee als snack voor op school (bron: Panelwizard, februari 2017).


Onderzoek van IRI wijst uit er een markt is voor hamburgerkaas:
58 procent van de consumenten bereidt en
eet zijn hamburger thuis en voegt daaraan kaas toe


Hamburger-kaas is gat in de markt

Nog steeds goed gaat het met de kaasverkoop voor culinair gebruik die volgens Nielsen op +2,4 procent zit. De rek lijkt er nog niet uit. Steeds meer consumenten ontdekken het ‘koken met kaas’ voor toepassingen in salades, ovenschotels en desserts. Lactalis vult het begrip ‘cheeseburger’ creatief in. Onder het merk Président stromen vier variaties kaasplakjes in ter garnering van hamburgers. Président Burger Gourmand is er in Cheddar, Geitenkaas, Raclette en au Bleu, elk in 150 gram. Onderzoek van IRI wijst uit dat hier een markt voor is: 58 procent van de consumenten bereidt en eet zijn hamburger thuis en voegt daaraan verschillende lagen van ingrediënten toe, waaronder kaas. De grootste groei in ‘Italiaans’ vindt binnen het ricottasegment plaats. Uit consumentenstudies (Galbani TNS usage studie 2014) blijkt dat consumenten ricotta leren kennen via het warme gebruik ervan. Galbani introduceert nu met name voor heavy users en families ricotta in 450 gram. Een pot is voldoende voor een huisbereide cannelloni voor twee à drie personen. Overige introducties van Galbani zijn een strooibus Grana Padano en Parmigiano Reggiano 80 gram; lactosevrije Mozzarella 100 gram; Mozzarella Gran tradizione 200 gram met traditionele fior di latte-peervorm; en Galbani Mozzarella Grill (2 x 80 gram). Laatste is Galbani’s eerste mozzarella om te bakken en gericht op flexitariërs en vegetariërs.

Vooral jongeren kopen ijskoffie

Binnen de zuivelmarkt is de categorie ijskoffie nog bescheiden in volume, maar wel sterk groeiende. Emmi timmert in dit segment aan de weg met Emmi Caffè Latte. Dit is verse, premium ijskoffie op basis van gecertificeerde Arabica-koffiebonen en verse Zwitserse melk. Overigens is de hele serie glutenvrij. IJskoffie is vooral populair onder jongvolwassenen tussen de 18 en 35 jaar. Zij staan meer open voor nieuwe trends, producten en smaken. Emmi heeft de variant ‘Strong Macchiato’ gelanceerd zonder toegevoegde suiker en lactose. Deze bevat 50 procent minder calorieën en speelt in op de vraag naar ijskoffie zonder toegevoegde suikers. Na bewezen succes in ‘out-of-home’ werd in 2016 de stap naar supermarkten gezet. De ijskoffie van Emmi in een beker is nu onder meer verkrijgbaar bij Albert Heijn, Jumbo, Plus supermarkten en Spar.

Reageer op dit artikel