artikel

Groei in wijncategorie met ‘digitale sommelier’

Assortiment Premium

Groei in wijncategorie met ‘digitale sommelier’

Als eerste keten helpt Hoogvliet sinds enkele weken klanten met het vinden van wijn door lampjes te laten oplichten bij de best passende wijn, die wordt geadviseerd door ‘digitale sommelier’ WineStein. Joost Schaaff van de Nederlandse start-up denkt hiermee groei in de wijncategorie te brengen.

Waarom kan WineStein de verkopen van wijnen doen stijgen?
‘Afgelopen jaren daalde de wijncategorie in zowel waarde als volume, terwijle we een hard stijgende promotiedruk zien en een zeer laag gemiddeld prijspunt. Hoe breng je weer groei in een wijncategorie van bijna €1 miljard? Vanuit het oogpunt van maatschappelijk verantwoord ondernemen is groei door een hogere frequentie of volume per aankoop, denk ik, niet de juiste aanpak. Ik denk dat de uitkomst ligt in de verkoop van betere en mooiere wijnen. Daarin voorziet WineStein.’

Waarom is een digitale sommelier nodig?
‘Hoe verkoop je betere wijnen aan Nederland, als 87 procent van de bevolking aangeeft vrijwel niets van wijn te weten? Wijn is dus eigenlijk voor iedere shopper een onhandig probleem. Klanten kopen hierdoor niet altijd wijn, gokken op een fles, of kiezen op verkeerde gronden
zoals op het etiket of promotie. Je helpt shoppers echt, door de complexe wijncategorie toegankelijk en begrijpelijk te maken.’

Hoe werkt WineStein?
‘We hebbend de kennis van topwijnexperts en knowhow van een Michelin-sterrenkok,
gecombineerd met kunstmatig intelligente software. Onze zelflerende algoritmes stellen iedereen eenvoudig in staat om altijd de ideale wijn te vinden, bij elk gerecht, gelegenheid of smaakvoorkeur. Bij Hoogvliet en de aangesloten AH’s en Jumbo’s zien we dat shoppers de WineStein-tablet in het wijnschap geweldig leuk en leerzaam vinden. Maar om hierna de gekozen fles te vinden in het grote wijnschap, bleek soms nog een uitdaging. Dit vindbaarheidsprobleem hebben we opgelost door het wijnschap uit te rusten met ledstrips, die de gekozen wijn in het schap laten oplichten. De eerste resultaten zijn goed. Het gebruik van de tablet gaat door het dak, en de feedback van shoppers is goed. Door confrontatie te combineren met inspiratie en educatie, gaan we weer groei brengen in de Nederlandse wijncategorie.’

Reageer op dit artikel