artikel

Suikerwerk: Consument niet wild van gezond

Assortiment

De industrie maakt werk van gezondere zoetwaren en zoutjes. De consumenten kan steeds meer bewuste keuzes maken. Wat kwam er in het afgelopen jaar op de markt en hoe revolutionair was dit?

Suikerwerk: Consument niet wild van gezond
Foto: Michel Zoeter

Een streep door de rekening van fabrikanten is dat de nieuwste IRI-cijfers laten zien dat ‘gezond snoep’ minder hard groeit dan traditioneel snoep. Ook blijven de gezondere proposities een niche. De omzet valt tegen, terwijl er flinke ontwikkelingskosten gemaakt worden. Waar wel de vaart in zit, zijn suikervrij dropjes. Drop zonder suiker maakt binnen suikervrij snoep de sterkste ontwikkeling door. Volgens Nielsen groeide drop suikervrije lijn afgelopen jaar met 28 % in omzet.

Klene suikervrij is met 79% marktaandeel de motor achter deze ontwikkeling. Perfetti van Melle meldt dat een groot gedeelte van Klene suikervrije drop ook geen gelatine meer bevat. Vrijwel alle drop bevat die grondstof nog, maar de fabrikant constateert een stijgende belangstelling voor gelatinevrije varianten. Met het vervangen van gelatine door een plantaardig alternatief zijn de dropjes ook geschikt voor vegetariërs, met nadruk op veganisten. Zij laten namelijk elk product met dierlijke bestanddelen staan. Het zou volgens de Nederlandse Vereniging voor Veganisme om zo’n 50.000 mensen gaan. Deze groep groeit.

Minder suiker

Géén suiker gebruiken bij de productie van snoep is technisch lastig. Suiker is nodig als bulkstof, geeft massa en daarnaast een mooie structuur en prettig mondgevoel. Vervanging door suikervervangers heeft gevolgen voor de beleving van het product én de smaak. Zo heeft Stevia een wat bittere nasmaak en is de zoetheid anders dan van suiker. Daarom vervangt de industrie vaak niet alle suiker, maar slechts een deel door deze natuurlijke zoetstof (die ook nog eens duur is). Er zijn ook andere manieren om het suikergehalte terug te brengen. Perfetti van Melle introduceerde binnen Fruittella de nieuwe productlijn ‘Fruittella 30% minder suiker’. Door de toevoeging van meer fruitsap blijft de vertrouwde smaak behouden. De snoepjes bevatten natuurlijke kleuren en smaakstoffen. Ook dat is iets waar steeds meer consumenten op letten.

Chocoladeporties

Chocolade met weinig calorieën bestaat niet. Om chocolade te maken is cacaoboter nodig dat veel verzadigd vet bevat en bomvol energie zit. De hoeveelheid kan verminderd worden door meer cacaopoeder te gebruiken, maar ook dat is calorierijk. Pure chocolade bevat wel iets minder calorieën dan melkchocolade, maar veel scheelt dat niet. Suiker zit er nog steeds in, anders vindt vrijwel niemand het nog lekker. Voor de chocoladefreaks is er ook chocolade te koop die bijna of zelfs voor 100% uit cacao bestaat. Dit geeft een zeer bitter resultaat, waarbij intense cacaosmaken naar boven drijven. Dit is niet bepaald een ‘light’ product. Er zitten zelfs meer calorieën in dan een melkreep.

Caloriereductie is dus een behoorlijke uitdaging voor chocoladeproducenten. Ook zijn fabrikanten bij hun receptuur gebonden aan de warenwet. Een deel van de chocolade vervangen door vulstoffen maakt dat het product geen chocolade meer mag heten. Consumenten bewust maken van verantwoord snoepen is in deze markt een veel gebezigde strategie. Zo richt Mars Nederland zijn verantwoord snoepen-strategie op portiereductie. De calorie-inhoud staat standaard voorop de verpakking en kindermarketing is taboe. De repen zijn in de loop van de jaren steeds kleiner geworden.

Ook zijn de transvetten er uitgehaald en is het aandeel verzadigde vetten teruggebracht. Het merk sprak zich naar eigen zeggen in 2010 als eerste chocoladefabrikant uit dat geen van de porties meer dan 250 kilocalorieën (kcal) mag bevatten. Dat doel werd bereikt en is verlegd naar maximaal 200 kcal per portie. Dit aantal betreft niet de energie-inhoud van de totale verpakking, maar om de energie-inname per portie. De multipacks blijven dus. De lijn Mars Bites, Snickers Bites en Twix Bites, gericht op delen, is niet geportioneerd verpakt. Wie een hele verpakking eet zit met 200 gram product per verpakking per verpakking fors boven de genoemde grens van 250 kcal.

Op de verpakking staat wel de vermelding dat 1/5 van de inhoud – 40 gram – 194 kcal oplevert. Mars zegt ook de allereerste fabrikant te zijn die de richtlijnen van de World Health Organisation (WHO) ondersteunt voor de inname van suikers. Daarin word gesteld dat maximaal 10 procent van de dagelijkse consumptie-inname mag bestaan uit toegevoegde suikers. Bij mannen die op 2.500 kcal zit komt dat overeen met 50 gram toegevoegde suikers.

Minder zout en meer volkoren

Van de ‘gezonde’ tussendoortjes hebben veel consumenten inmiddels wel door dat het dikmakers zijn. Ze bevatten behoorlijk wat suiker. Een reden voor steeds meer consumenten ze minder vaak te eten of zelfs de rug toe te keren. Steeds meer scholen verbieden ouders om tussendoortjes aan hun kinderen mee te geven. De verkoop vertoont hierdoor al jaren een dalende lijn. Mondelez, bekend van onder meer LIGA en LU, zegt te werken aan het gezonder maken van haar tussendoortjes. Er zijn sinds 2012 stappen gezet met specifieke duurzame aankoopprogramma’s voor cacao (www.cocoalife.org) en granen (www.lu.be).

Ook is er een strikt beleid rond kindermarketing van kracht geworden. De kwaliteit van de merken is volgens Mondelez verbeterd door minder ingrediënten te gebruiken en de voedingswaarde te verhogen. Het wereldwijde aanbod van producten die volgens het bedrijf passen binnen een bewuste levensstijl, is vergroot. Dit gebeurt met Better Choice Snacks (gezondere tussendoortjes), per stuk verpakte producten (<200 calorieën) voor ‘portion control’, en de lancering van biologische, allergeenvriendelijke of glutenvrije producten. Het aantal calorieën per product staat nu op alle producten voorop de verpakking.

Producten met volkoren granen zijn met 25% gegroeid, terwijl ook vet en zout in verschillende producten in gehalte zijn verlaagd. In lijn met deze gezondheidsstrategie zijn in week 34 twee TUC-varianten met 30% minder vet gelanceerd bij AH. Per week 34 is er een zoutreductie van 26% doorgevoerd op LiGA EverGreen. Verder bevatten de recent gelanceerde Oreo Crispy&Thin 30% minder calorieën en een derde minder suiker dan de reguliere Oreo.

Koek met xylitol

In aansluiting op het thema gezondheid biedt Koninklijke Peijnenburg steeds meer producten als portie aan. Sinds kort zijn er per stuk verpakte plakjes Ontbijtkoek op de markt in de varianten Naturel en Zero. Ze zijn ook verkrijgbaar binnen de Luxe Range ‘Karamel Zeezout, Dubbel Donker, Parelkandij en Noten’. Alle porties bevatten minder dan 110 kcal. Hiermee voldoen ze aan de richtlijnen van het voedingscentrum. Met het verlagen van de hoeveelheid zijn ook op receptuurniveau stappen gezet. Na Peijenburg Zero, gezoet met xylitol, is er nu ook Snelle Jelle Zero. Uit shopperonderzoek was gebleken dat ongeveer een op de drie kopers van Snelle Jelle de koek minder was gaan eten vanwege het suikergehalte. Kon. Peijnenburg meldt dat de penetratie van Snelle Jelle Zero op bijna 5% zit. Het concept zal in 2018 verder worden uitgebouwd.

De producten Nakd, Trek en Bear die Kon. Peijnenburg voert, behoren tot de derde generatie tussendoortjes (zie kader). Ze hebben gemeen dat ze uitsluitend uit natuurlijke ingrediënten bestaan, zoals fruit, noten en granen, en zo min mogelijk bewerkingen ondergaan. Deze markt ontwikkelt zich momenteel explosief.

Gezond en hartig

Binnen noten, pinda’s en zoutjes zijn vetten en suikers geen issue bij consumenten. Ze letten in de winkel voor op de aspecten ‘natuurlijk’ en ‘onbewerkt’ (lees: ‘raw). Met Duyvis Unsalted speelt PepsiCo in op de nog steeds stijgende vraag naar gezonde notenproducten. De serie met notenmixen zonder toegevoegd zout is er in de varianten Unsalted Almonds, Unsalted Nutmix cranberry, Unsalted Nutmix raisin en Unsalted Nutmix walnut.

Met oog op gezondheidsbewuste snackers lanceerde PepsiCo in mei het meergranentussendoortje Sunbreaks. Er zit maïs, tarwe en haverbloem in en er is gebakken in zonnebloemolie. De nieuwe snack bevat 58% volkoren granen en 33% procent minder vet dan normale aardappelchips. De zoutjes hebben een golvende vorm en zijn verkrijgbaar in de smaken Sea Salt, Sweet Chilli en Sour Cream & Black Pepper.

 


Gezonde groei in derde generatie tussendoortjes

In de totale dagelijkse consumptie groeien de drink, ontbijt/lunch-momenten en het avondeten met gemiddeld  2%. Veel sterker is de groei voor de tussendoorconsumptie die met 4,7% stijgt, zo blijkt uit cijfers van IRI, verstrekt door Kon. Peijenburg. De traditionele zoete tussendoortjes hebben het zwaar. GfK laat een gestage daling van het aantal kopers in deze categorie zien. Uitzondering zijn de meer verantwoorde producten.

Momenteel vindt er een verschuiving plaats van de eerste naar de tweede en derde generatie tussendoortjes. De eerste generatie bevat minder vet, suiker of calorieën dan snoeprepen. Het gaat om merkproducten als LIGA en Sultana. De tweede generatie is gemaakt met natuurlijkere ingrediënten en minder bewerkt. De repen van Eat Natural behoren hiertoe. De derde generatie zijn recent geïntroduceerd. Het gaat om de zogenaamde ‘wholefoods’. Dit zijn van origine natuurlijke en minimaal bewerkte producten. Door speciale bereidingstechnieken, zoals cold pressing of langzame verhitting bij lage temperatuur, blijven voedingsstoffen beter behouden.  De derde generatie tussendoortjes zit sterk in de lift.

Het door Kon. Peijnenburg in Nederland gelanceerde merk Nakd is helemaal natuurlijk, bevat geen toegevoegde suikers, is gluten-, tarwe- en lactosevrij en bevat weinig ingrediënten. Zo bestaat de variant Cashew cookie voor de helft uit dadels en voor de helft uit cashewnoten.

Uit cijfers van IRI blijkt dat binnen de top 15 van tussendoormerken Nakd momenteel het snelst groeiende merk is. Hero B’tween is de nummer 2. Trek en BEAR, ook van Kon. Peijnenburg, staan op plek 3 en 4.


Vrouwen gek op snacken

Uit consumentenonderzoek in opdracht van PepsiCo blijkt dat een derde van de Nederlandse vrouwen meer dan een keer per dag snackt. Enkele conclusies op grond van het testpanel van  1.395 vrouwen in april 2017:

– 72% eet een snack als beloning voor zichzelf, bijvoorbeeld bij hard werken

– 63% gebruikt wel eens een smoes om te kunnen snacken

– 65% vindt dat een feest niet compleet is zonder een snack of tussendoortje.

Via www.hettestpanel.nl/onderzoeken/wat-is-jouw-snack-excuus/ is op een video een aantal interviews te zien over het snackgedrag van de Nederlandse vrouw

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels