artikel

Gemaksklant vraagt om nieuw aanbod

Assortiment

Online, de opkomst van de gemakswinkel en de vraag naar nog meer gemak en vers gaan hun sporen achterlaten in de branche. Het leidt tot nieuwe winkelconcepten, maar ook tot verandering in assortiment. De automatenwinkel krijgt een nieuwe kans. Koffie wordt persoonlijk, broodjes kwalitatief steeds beter en er lijkt ruimte voor stoere, maar ook voor rustgevende frisdranken.

Gemaksklant vraagt om nieuw aanbod
AMSTELVEEN, 23 FEB 2017: Albert Heijn opent vrijdag aanstaande twee nieuwe modules, om te beginnen bij de AH XL op het Gelderlandplein: een Bakery Café en een Deli Kitchen. © 2017 SEBASTIAAN ROZENDAAL

Werk aan de winkel voor assortimentsmanagers. Met de opkomst van de gemaks- en cityconcepten is er grote behoefte aan nieuw assortiment. Vaak bestaat dat al, maar niet in de wereld van supermarkten. Het zijn horeca- en fastcasualconcepten die de markt domineren. Toch is de trend onmiskenbaar. De traditionele boodschappentrip staat onder druk. Dat heeft verschillende oorzaken. Zo is er minder tijd en kennis om te koken. Legt het managen van twee inkomens in een gezin een zware claim op het huishouden. De Amerikanen hebben de ‘busy mom’ al als aparte doelgroep in het vizier. In Nederland zien we de trend onmiskenbaar als wij kijken naar de supermarkten met een voorraadkastfunctie voor de klant: de discounters. Zij veranderen razendsnel van kw-discountschuur naar verhipte groente- en broodverkoper. Ze volgen daarmee de trend naar vers, snelheid en gemak. Deze drie elementen gaan hun sporen nalaten. Gemakswinkels zijn er helemaal klaar voor. In de supermarkt sijpelen de ontwikkelingen door. Foodmagazine zet vijf consequenties op een rij.

1. Opkomst van de fygitale winkel

Het is een term die Auchan gebruikt: fygitale winkel. Deze gemakswinkel is een huwelijk tussen de digitale en de fysieke wereld. Auchan heeft bekendgemaakt dit type winkel onder de naam Auchan Minute te willen uitrollen in China. Wat het is? Denk aan een container met een vvo van 18 vierkante meter. Twee zijden zijn van glas, zodat het assortiment van 500 producten goed zichtbaar is. De klant opent de ‘winkel’ zonder personeel door een QR-code te scannen. Daarmee weet de winkel welke klant naar binnen gaat. De klant scant de boodschappen en rekent ze via de telefoon af. Dit voorkomt derving. China is al veel verder met betalen per mobiel dan veel Europese landen. Voordeel voor de klant zijn de nabijheid en de lage prijzen, veel lager dan andere citywinkels die vaak duurder zijn dan de standaardsupermarkt.

2. Niet alleen broodjes en meer kwaliteit

Een van de belangrijkste pijlers onder het gemaksassortiment zijn de broodjes. Maar ook hier zijn veranderingen op til. Uiteindelijk komt het neer op twee belangrijke trends: meer kwaliteit en meer variatie dan alleen brood. Wat dat laatste betreft maken pretzels, ciabatta, croissants en zelfs beschuit een comeback. Uit Amerikaans onderzoek blijkt verder dat de klant een eerste aankoopbeslissing doet op prijs. Al dan niet terugkomen hangt af van de kwaliteit. Het is dan ook niet onlogisch dat in Jumbo City brood vanuit meel en water ter plekke bereid wordt. Bij broodjes speelt ook nog dat verpakkingen van voorverpakt de laatste vijf jaar sterk zijn verbeterd. In Amerika spreekt men over broodjes met sla, tomaat en andere ingrediënten die een week in de koeling kwaliteit behouden. Als de verpakking ook nog eens ‘handgemaakt, ter plekke bereid’ uitstraalt dan ziet de klant het als vers. En houd de smaakvoorkeuren in de gaten. Wees ‘on trend’, hoe moeilijk dat ook is.

3. Rustgevend equivalent voor energy drinks

Als er één onderdeel in gemakswinkels aan verandering onderhevig is, dan zijn dat wel de frisdranken. De productgroep ligt onder vuur vanwege de suiker- en caloriediscussie. Op alle fronten vindt hier dan ook een explosie van innovaties plaats. Vooral ook omdat niet alleen de reguliere frisdrank, maar ook de calorie-arme varianten door consumenten worden gewantrouwd. Innovaties die het licht al hebben gezien zijn bijvoorbeeld mannelijke varianten, zoals Stubborn (Pepsi), met uitdagende smaken als ‘kers en dragon’ en ‘agave-vanille’. Dan zijn er nog de frisdranken die verkopen dat ze niks zijn en hebben: zonder suiker, calorieën en genetisch gemanipuleerde ingrediënten. Er is ook een tegentrend: frisdrank met vijf keer meer koolzuur (verpakt in versterkte plastic flesjes). Diageo heeft Seedlip op de markt gebracht als ‘’s werelds eerste gedistilleerd zonder alcohol’. En dan hebben we nog Les Claypool, bassist van een rockband, die kwam met Sea-Pop, dat is een assortiment ‘rustgevende’ frisdrank als tegenhanger van de energiedrankjes.

4. Opkomst superant door k-en-k-maaltijd

In de Engelse taal spreekt men van een grocerant, wij vertalen het losjes als superant: de mix tussen supermarkt en restaurant. In Nederland overigens een vorm waar Albert Heijn (Bakery Café en Deli Kitchen) en Plus (Makerij) al voorzichtig mee experimenteren. Meer specifiek: bij een superant gaat het om bereide maaltijden die mee te nemen zijn (heat and eat) of snel ter plekke te consumeren (ready to eat). Klanten in het buitenland worden getypeerd als de ‘drukke moeders’ en ‘urban customers’. Er zijn wel voorwaarden waaraan het assortiment van een superant dient te voldoen. Zo is het slim om ultraverse maaltijdcomponenten aan te bieden. Misschien nog met een kleine handeling, maar zonder enige kookkennis thuis te bereiden. Het voordeel: de individuele leden van een gezin kunnen hun eigen ‘maaltijd’ naar persoonlijke smaak kiezen. Zeker als gezinnen ook in Nederland vaak multicultureler worden.

5. Koffie is de wijn van de jaren tien

Voor gemakswinkels is koffie wellicht de meest belangrijke productgroep. Koffie verkopen is een vak apart, goede koffie zorgt voor klantenbinding. Belangrijk om te weten is dat koffie een nieuwe fase is ingegaan. Waar in de jaren zeventig de consument leerde wijn te drinken, lijken klanten in de jaren tien van deze eeuw meer verdieping te zoeken in koffie. Belangrijke trends, die met name vanuit Amerika overwaaien, zijn de vraag naar bijzondere koffieblends, mix van bonen. Ook wil de klant meer beleving in de vorm van smaken of ‘mix-in’ die worden toegevoegd. Ook het ter plekke op aanvraag zetten van een kop (slow) koffie is een duidelijke trend. Bij smaken laten koffiebranders zich inspireren door toetjesmaken. Denk chocolade, bessen, caramel, pecan, pepermunt of pralines. Ook het bundelen van koffie met bijvoorbeeld een croissant voor een lage prijs is al langer een trend. Goede koffie doet ook heel veel voor de bezoekfrequentie.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels