artikel

Non-food: kerstbalhaakjes, geurkaarsen en handspinners verkooptoppers 

Assortiment

Supermarkten kunnen met non-foodassortiment nooit de concurrentie met ketens als Action aan, maar kunnen met de strategische inzet van impulsproducten wel een leuke omzetplus halen. Met de donkere dagen in het verschiet zijn kaarsen en kerstspullen toppers om op in te zetten.

Non-food: kerstbalhaakjes, geurkaarsen en handspinners verkooptoppers 
Supermarkt van het jaar 2012 provincie Groningen: Albert Heijn AH Banus in Appingedam. Banus is een AH Large die groot uitpakt met een nonfood-assortiment

De kracht van non-food ligt in slimme in-out-acties. Kansen liggen er vooral in het voeren van buurt- of regiogebonden impulsproducten, bovenop het standaardassortiment van de eigen supermarktorganisatie. Er is een levendige tussenhandel van bedrijven die zich specifiek richten op supermarkten met een non-foodassortiment en dat ontzorgen. Periodiek wordt in overleg een specifieke range producten’ met een hoge impulswaarde ‘binnengereden. Denk aan een klompen- en laarzenrek met (kinder)overalls in het voorjaar als de tuin weer lonkt, of een rek met poncho’s, regenjassen, fietszadelbeschermhoesjes, ruitenkrabbers, mutsen, wanten en sjaals in het najaar. Na een paar weken wordt de boel weer opgehaald en kan een nieuwe actie van start gaan. Wat niet is verkocht, gaat retour. Daarmee zijn de risico’s voor de tussenhandelaar. Keerzijde van deze constructie is dat ontzorging ten koste gaat van de zeer hoge marges op non-food.

Supermarkten kunnen tussenhandel eruitsnijden

Met de opkomst van handelsmarktplaatsen kunnen supermarktondernemers de tussenhandel eruit snijden en non-foodassortiment direct bij de bron bestellen. Een van die B2B-internetgroothandels is het Duitse Zentrada, dat zich sinds kort actief richt op supermarktorganisaties. De groothandel claimt dat er 300.000 detaillisten in Europa op het platform zijn aangesloten en dat er 400.000 artikelen op voorraad zijn. Het betreft trend- en merkartikelen en ook restpartijen. Winkels kunnen de artiklen online bestellen en zo hun non-foodassortiment met impulsproducten te versterken. Enkele tientallen supermarkten bestellen nu bij Zentrada, waaronder Plus-ondernemers. Winkels worden door accountmanagers benaderd en geadviseerd. Tot de toppers onder de trendartikelen dit jaar behoren de handspinners. Ze zijn sinds april niet aan te slepen. Een druk op de knop ‘Kerst’ levert 5000 artikelen op – uit voorraad leverbaar. Dit gaat van kerstballen en -slingers tot kerstmannetjes, kunstbomen en kerstkramen, inclusief een lijst met ‘bestsellers’, zoals kerstbalhaakjes. Producten die, mits juist getimed en gepresenteerd, vele keren over de kop kunnen gaan. Ondernemers betalen pas als de bestelling is uitgeleverd. Dit gaat via TradeSafe.eu, een internationaal serviceportaal voor eenvoudige en veilige online order- en betaalafhandeling bij groothandels. Bij bestellingen wordt een offerte geleverd met de uitlevertermijnen.

Geurkaarsen zijn hardlopers

Natuurlijk zijn er in de aanloop naar Kerst ook genoeg opties om via reguliere inkoop margerijke impulsproducten in de winkel te krijgen. Kaarsen, specifiek geurkaarsen, zijn hardlopers, goed voor een hoge kassa-aanslag en herhalingsaankopen. Bolsius stelt dat ‘geur’ de
motor is achter de categorie. Afgelopen jaar zat de index volgens IRI op 120. Bijna één op de drie producten binnen ‘candles en home fragrance’ is inmiddels een geurkaars. De nieuwe WaxMelts, in oktober 2016 gelanceerd, stuwen de omzet bij promoties nog eens met 11 procent op. Interessant is dat kaarsen-shoppers erg impulsgevoelig zijn. De helft beslist pas in de winkel wat er gekocht gaat worden en laat zich graag inspireren.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels