artikel

Kaas: groei uit vers van het mes

Assortiment

De groei in de kaascategorie kwamen vorig jaar uit bediening. Waar voorverpakte kaas in een neerwaartse prijsspiraal zit, trekt de verkoop van ‘verse’ kaas duidelijk aan. Kaas als maaltijdingrediënt en borrelkaas blijven het goed doen.

Kaas: groei uit vers van het mes

Nielsen mat een volumegroei van bijna 3 procent voor kaas in bediening. Uitschieter is boerenkaas. Die markt groeide met maar liefst 32 procent. Boerenkaas doet het al jaren uitstekend door betere verkrijgbaarheid. Het is tegenwoordig in vrijwel elke supermarkt te koop, en in steeds ruimere keuze. Westland Kaas had een introductie van boerenkaas onder het Maaslander Kaasmakers-label. Door merkkracht in te zetten, denkt de kaasmaker het aantal boerenkaaskopers te vergroten. Het segment groeit dan wel hard, maar is nog erg klein. Inspelend op de vraag naar natuurlijk, kwam Campina met Campinakaas zonder enige toevoeging.

Kwaliteit versus prijs

Van de regionaal beschermde kaassoorten deed Noord-Hollandse Goudse het goed (+5 procent). Zijerveld breidt het aanbod in Noord-Hollandse Gouda daarom uit met de smaak fenegriek in stuk, plak en blokjes voor op de boterham of bij de borrel. Verder wordt Noord-Hollandse bierkaas toegevoegd als stuk bij de borrel en een Noord-Hollandse ‘to go-snack’.

Vorig jaar deed FrieslandCampina een grote introductie in voorverpakte kaas om waarde toe te voegen. Daarnaast werd in zb door Westland Kaas Maaslander Kruid & Pit toegevoegd in drie smaakcombinaties. Op de ontwikkelingen in zb totaal is van deze merkintroducties weinig terug te zien. Door meer en diepere acties daalden de kiloprijzen juist. Consumenten betaalden 3 procent minder voor private-labelproducten.

 Vaker geitenkaas

Nederlanders zullen wel nooit geitenkaasliefhebbers worden. Wel weten steeds meer consumenten het te waarderen in de salade of bij de borrel. De markt van geitenkaas groeit daardoor jaar na jaar; het afgelopen met +5 procent in volume. Merken trekken de kar. Zo lanceerde Westland afgelopen jaar op de versafdelingen Old White Premium Geitenkaas van Old Amsterdam. Chavroux – volgens Savencia in 2016 het hardst groeiende merk in geitenkaas – komt met Chavroux Bieslook 150g. Dit is een lijnextensie van Chavroux Piramide. Ook Bettine wist meer consumenten naar zich te trekken.

Meer kaas bij de borrel

Kaas bij de borrel is niets nieuws, maar zit wel in de lift. De consumptie van borrelkaas steeg volgens Nielsen zelfs met bijna 6 procent over 2016. Waar een merk als Le Rustique zich uitstekend ontwikkelde (+27 procent in volume), staat de waarde van witte korstkaas (80 procent brie en 20 procent camembert) onder druk. Dit komt door de opmars van goedkope brie onder huismerk. Le Rustique was met een volumegroei van 27 procent vorig jaar het hardst groeiende kaasmerk.


Kaas bij de borrel is niets nieuws, maar zit wel in de lift. De consumptie van borrelkaas steeg volgens Nielsen zelfs met bijna 6 procent over 2016


Het merk beoogt door het aanbieden van premiumbrie in authentieke verpakking weer waarde toe te voegen aan dit segment en is daar blijkens de cijfers in geslaagd. Het aantal kopers van verse kaas bleef in 2016 vrijwel gelijk, maar de waarde van deze categorie met (smeerbare) room- en kruidenkazen daalde licht. Van de merken slaagden volgens GfK alleen Paturain en Heks’nkaas erin meer consumenten aan zich te binden. Dit kwam mede door de introductie van La Mousse van Paturain, een opgeklopte, verse kaas in de smaken Komkommer en Verse kruiden geschikt voor delen en dippen tijdens de borrel.

Kaas als ingrediënt

De toch al populaire, Italiaanse keuken levert de grootste bijdrage aan kaas als ingrediënt. Mozzarella totaal steeg volgens IRI vorig jaar met 6,1 procent in volume, maar de verkoop bij de prijsvechters liep terug. Het grootste mozzarellamerk Galbani steeg met 9,5 procent harder dan de mozzarellamarkt. Mascarpone groeide met 13,2 procent in volume nog iets harder door; ook hier was Galbani de motor. De grootste groei in ‘Italiaans’ wordt binnen het ricottasegment gerealiseerd. Totaal Nederland noteerde +17,7 procent, gevoed vanuit de servicesupermarkten. Dit jaar zal Galbani ricotta van nieuwe impulsen voorzien met Ricotta 450g. Het segment is volgens de kaasmaker rijp voor uitrol in een groter formaat. Deze aanpak bracht eerder succes bij Galbani mozzarella Maxi Mozzarella (200g) en Galbani mascarpone in 500g-pot. Uit consumentenstudies (TNS usage studie voor Galbani, 2014) blijkt dat consumenten ricotta leren kennen via het warme gebruik. Het 450g-formaat zal naast de heavy user van ricotta, ook vooral families en light users aantrekken, verwacht Galbani.

Eind 2016 onderwierp Emmi het nieuwste concept Emmi All-in-One Fondü – gebruiksklare kaasfondue in een pannetje – aan consumentenonderzoek. De conclusie: op een scoreschaal van 1 tot 7 kent bijna 90 procent een 5 tot 7 toe. Daarmee reageren consumenten zeer positief op dit product dat ze als snel, gemakkelijk, gezellig en smakelijk bestempelen. Eind 2016 introduceerde het Zwitserse zuivel- en kaasmerk bij Albert Heijn grotgerijpte Kaltbach Le Gruyère AOP (rauwmelks) en Kaltbach Creamy & Tasty. Dit zijn kazen die door rijping een aromatisch, intens en pittig karakter hebben verkregen met kenmerkende mineraliteit en kruidigheid. Lactalis vult het begrip cheeseburger creatief in. Onder het merk Président stromen vier variaties kaaspakjes in ter garnering van hamburgers. Burger Gourmand is er in Cheddar, Geitenkaas, Raclette en au Bleu, elk in 150g. Onderzoek van IRI wijst uit dat hier een markt voor is: 58 procent van de consumenten voegt kaas toe.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels