artikel

Meerwaarde in vlees: kwaliteit en duurzaam

Assortiment

Dierenwelzijn, transparantie, duurzaamheid, kwaliteit en gemak, maar ook ‘minder vlees’, zijn enkele factoren die de ontwikkelingen in de vleesmarkt aansturen. De vernieuwing in het kant-en-klaarassortiment zit ‘m vooral in de toebereide producten, deels merkgedreven operaties.

Meerwaarde in vlees: kwaliteit en duurzaam

De markt voor gevogelte is in twintig jaar tijd sterk gegroeid. Bijna één op de vijf vlees- en vleeswarenproducten is nu een ‘kipproduct’. Volgens Plukon Poultry, de producent achter Friki, hechten consumenten steeds meer aan dierenwelzijn en kiezen ze daarom steeds vaker voor scharrelvlees. Die scharrelmarkt groeide in een jaar tijd van 13 naar 16 procent. De overige 84 procent is nog reguliere kip en Kip van Morgen, blijkt uit cijfers van IRI. Het segment biologisch zit hier ook in, maar is met 3 procent van de markt nog niche.

Duurzaam kippenvlees

Vierkantsverwaarding, het zo veel mogelijk benutten van alle delen van de kip, is een belangrijke trend in de kipsector. Probleem is dat consumenten vooral kipfilets kopen, waardoor er een overschot ontstaat aan poten en bouten. Als die tegen lage prijzen moeten worden afgezet in het buitenland, wordt het voor boeren lastiger om hier een goede prijs voor hun duurzaam geproduceerde kippenvlees te ontvangen. Vierkantsverwaarding helpt de pluimveesector dus om tot duurzamere productiemethoden over te kunnen gaan. Overigens geldt dit net zo voor de varkenssector. Het gebrek aan vierkantsverwaarding stelt de biologische sector voor een dilemma. Consumenten kopen met name de edele delen van de biologische kip, waardoor er voor de overige delen van de kip nauwelijks een biologische afzetmarkt is. Worden de overige delen regulier afgezet, dan drijft dat de kiloprijs van een kipfilet flink op. De meerprijs voor de biologische kippenvleesproductie moet immers ergens worden terugverdiend. De grote prijsafstand met reguliere kip, die hiervan het gevolg is, zet een rem op de afzet van biologische kip in de supermarkt. Vierkantsverwaarding is een speerpunt in de sector en met succes. Was in 2015 nog 66 procent van alle verkochte kip een fileetje, in 2016 was dat nog 62 procent. Hele kip is met 11 procent het tweede product.

Kipintro’s

Naast vierkantsverwaarding, zijn het uitbreiden van het scharrelassortiment en het bieden van meer variatie de rode draad bij de laatste introducties van Friki. Kipgehakt (naturel) is een nieuwe manier voor het gebruik van kip in gerechten. Gemaakt van fijngemalen kippendijvlees worden ook minder courante delen van de kip tot waarde gemaakt. Het product is geschikt om kipballetjes van te rollen, voor een zelfgemaakte kipburger of voor het bereiden van pastasaus. De nieuwe scharrelkipfilethaasjes van Friki zijn de meest malse stukjes van de kipfilet. Ze zijn naturel en dragen een Beter Leven-keurmerk 1 ster van de Dierenbescherming. Qua dierenwelzijn zit ook de Scharrel Kipburger op dit dierenwelzijnsniveau. Deze is gemaakt van scharrelkippendijfilet met milde kruiden en omhuld met een grove panade. Een typisch gemaksproduct zijn de Scharrelkipfiletblokjes Tandoori, ook voorzien van een ster. Omdat consumenten het soms lastig vinden om kippenbouten te bereiden is bij Albert Heijn Ovenschotel Scharrel Kip Boeren Braadpoten ingestroomd.

Pulled Pork

Het Deense Tulip is voor Nederland een nieuwe speler in de vleesmarkt. Het bedrijf dat al jaren actief is in Scandinavië, heeft hier een ‘Slow Cooked’-lijn geïntroduceerd. Het gaat om Pulled Pork en Pulled Turkey in diverse smaken, alsmede Schweinehaxe, Mini-Haxen en Spareribs. Het betreft vacuüm gegaard (gemarineerd) vlees in grammages van 500 tot 600 gram. Kern van het concept is dat natuurlijke aroma’s door het langzame garen op lage temperaturen zo veel mogelijk behouden blijven, waardoor smaken van de ingrediënten beter tot hun recht komen. Het vlees kan gemakkelijk met een vork uit elkaar worden getrokken om bijvoorbeeld te combineren met een broodje of een wrap. Smaakversterkers en conserveringsmiddelen zitten er niet in. In Duitsland betrad Tulip in 2013 de markt. De premium convenienceproducten hebben zich volgens de producent sindsdien goed ontwikkeld in de sterk competitieve, Duitse vleescategorie.

Nieuw van Tulip is ook Quick Bacon, een gemaksproduct van gesneden baconplakjes (50 gram) dat met pak en al na twee minuten in de magnetron klaar voor gebruik is. Dit product is specifiek bedoeld voor kleinere huishoudens en levert in een handomdraai krokant, gebakken bacon op. Tulip introduceert verder Vegup Meat, bestaande uit 50 procent vlees en 50 procent groente en de snacks Salami Snacks, Sticks Chips, primair een tapasproduct.


De markt voor gevogelte is in twintig jaar tijd sterk gegroeid. Bijna één op de vijf vlees- en vleeswarenproducten is nu een ‘kipproduct’


Origin Green Ierland timmert in ons land aan de weg met ‘duurzaam’ rundvlees. In februari presenteerde Bord Bia, de Irish Food Board, zijn Origin Green-duurzaamheidsrapport. Hiermee is een belangrijke stap gezet naar CO2-reductie in de Ierse voedingsmiddelensector. Naast 220 voedingsmiddelenbedrijven hebben meer dan 37.000 Ierse rundveehouderijen en 28.000 melkveehouderijen zich aan de duurzaamheidsdoelstellingen verbonden. Via Origin Green wordt duurzaam geproduceerd vlees voor internationale afnemers meetbaar en traceerbaar tot aan de bron. De Ierse runderen grazen het grootste deel van het jaar buiten en eten daarbij vooral gras. Dit zorgt ervoor dat het vlees een uitgebalanceerde samenstelling heeft qua omega-vetzuren en voedingsstoffen. Onderzoek van GfK van begin dit jaar wijst uit dat twee van de drie Nederlandse rundvleeseters Ierland sterk associeren met rundvlees. Veel weten er ook dat er een relatie is tussen de kwaliteit van het vlees en het vrij kunnen grazen van het vee in open weilanden.

Reageer op dit artikel