artikel

Categorie tijdschriften: Nieuwe impulsen voor groei in lectuur

Assortiment

De verkoop van tijdschriften loopt terug, maar met de juiste focus op innovaties biedt de categorie nog altijd groeikansen. Juist nu is pro-actief schaponderhoud de sleutel tot succes bij deze impulsproducten.

Categorie tijdschriften: Nieuwe impulsen voor groei in lectuur
Foto: Ton Kastermans

Hoewel de tijdschriftencategorie onder druk staat, zijn er genoeg titels die scoren. Er blijft ruimte in de markt voor nieuwe initiatieven in lectuur, stelt Aldipress. Wat opvalt, is dat tijdschriften en boeken van bekende Nederlanders het vaak goed doen. Zo is door Chantal Janzen met succes het nieuwe mediamerk &C gelanceerd. Het bestaat uit het maandelijks magazine, een onlinecontentplatform, een app met e-commerceshop, eigen tv-programma’s en live-events. Binnen de totale markt zijn er 95.000 exemplaren van de eerste editie van het magazine verkocht.

Donald Duck History Pocket

Het boek Judas van Astrid Holleeder wist in een korte periode €250.000 aan omzet binnen supermarkten te genereren. Marktverruimend blijken ook de Oorlogskranten. De verzamelcollectie staat op de 5e plaats in de top-10 van titels met meeste omzetgroei in food. Elk nummer bevat een selectie van dagbladen met de belangrijke gebeurtenissen van de Tweede Wereldoorlog. De grootste (nieuwe) moneymaker dit jaar binnen lectuur (in food) is overigens Donald Duck History Pocket. In de gebonden edities behandelen de bekende stripfiguren in de wereldgeschiedenis. Tot en met week 18 dit jaar werd al €500.000 omzet gerealiseerd binnen de supermarkten.

Schaponderhoud sleutel tot succes

Shopperonderzoek heeft aangetoond dat vindbaarheid en zichtbaarheid cruciaal zijn voor de verkopen in deze impulscategorie. De consument neemt de tijd voor het tijdschriftenschap (48 seconden). Van de aankoopbeslissingen wordt 47 procent voor het schap gedaan. Bij andere categorieën is dat gemiddeld 30 procent. De consument haakt echter af als het gewenste tijdschrift er niet bij staat. Out-of-stock betekent in ruim 75 procent van de gevallen een verloren verkoop. Voor andere categorieën ligt dit op gemiddeld 40 procent. Schaponderhoud is dus de sleutel voor succes in deze categorie. Dit najaar lanceert Aldipress nieuwe tools gericht op schaponderhoud en training. Zo zal een 3D- animatiefilmpje winkelpersoneel in slechts 90 seconden de kneepjes van het vak bijbrengen. 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels