artikel

Maaltijden: De grote afbouw van E-nummers

Assortiment

In pakjes- en zakjesland Nederland grijpen veel consumenten naar kant-en-klare maaltijdoplossingen om snel een lekkere en gezonde maaltijd op tafel te zetten. Maar de weerstand tegen prefab producten groeit. Koken ‘from scratch’ wint aan populariteit en mixen moeten puur zijn.

Maaltijden: De grote afbouw van E-nummers

Koken op basis van eerlijke en natuurlijke ingrediënten, zoals kruiden, specerijen en groenten is in opkomst. Deze ontwikkeling past in de ‘heksenjacht’ tegen E-nummers in maaltijden en maaltijdversierders. Die zijn, hoewel ze aan alle voedselveiligheidstesten zijn onderworpen, in diskrediet geraakt. Onschuldige stoffen als ascorbinezuur of vitamine C – E300 – worden nu gewantrouwd. Ook keren steeds meer consumenten zich tegen kunstmatige aroma’s en smaakversterkers.

Clean label

Fabrikanten hebben zich hier een tijdje weinig tot niets van aangetrokken, maar maken nu in rap tempo een inhaalslag met clean labelproducten. Dat zijn voedingsmiddelen met op het etiket voor de consument herkenbare bestanddelen, liefst zonder E-nummers. Het aantal E-nummers in de ingrediëntendeclaratie is daardoor sterk gedaald. Sommige E-nummers zijn vervangen door alternatieven. Ook zijn recepturen veranderd, zodat bepaalde hulpstoffen niet meer nodig waren. Toch zitten ze in veel gevallen nog in het product – ze zijn namelijk vaak onmisbaar – maar worden dan voluit geschreven op het etiket. Zolang het niet te chemisch wordt, is de consument gerustgesteld. Bij het vermelden van het conserveringsmiddel ‘natriumsorbaat’ in plaats van E201 krijgt de consument nog steeds geen warm gevoel. Daarentegen klinkt gistextract een stuk natuurlijker dan Mononatriumglutamaat ofwel E621. Feitelijk gaat het om hetzelfde. Gistextract is namelijk rijk aan deze smaakversterker die in veel sauzen en maaltijdmixen zit. Echter, bij gebruik van gistextract hoeft dit ingrediënt niet meer als E621 meer op het etiket te worden vermeld.

Transparantie

Onder het motto ‘zo uit het keukenkastje’ heeft Nestlé het bekendste bouillonblokje als clean label-product in de markt gezet. Geen E-nummers meer derhalve op het etiket. Ingrediënten worden nu op de ‘Kitchen Cupboard bouillon’ voluit geschreven, naast gistextract als belangrijke smaakmaker met name groenten en kruiden. De serie Knorr Natuurlijk Lekker mixen is volledig clean label. De afwezigheid van E-nummers op de declaratie past volgens Unilever in de trend naar meer transparantie over de samenstelling van voedingsmiddelen. Op de ingrediëntendeclaratie van de nieuwe Maggi’s Wraps met een Twist nog wel gewoon E-nummers, maar op de verpakking wél een verwijzing naar voldoende groenteconsumptie. Een maaltijdpakket bevat zes wraps, een kruidenmix voor vlees/groenten en een sausmix. Bewust is gekozen voor drie niet-Mexicaanse, smaken (Amerikaanse BBQ, Kruidige Tandoori en Frisse Peper) ter onderscheid.

Duurzaamheid

Ook de gezondheidstrend en maatschappelijk verantwoord ondernemen hebben effecten op de ontwikkelingen in maaltijdmixen. Minder toegevoegd zout, minder of geen kunstmatige smaakstoffen en verantwoord geoogste grondstoffen zijn hier de exponenten van. Vanuit zijn duurzaamheidsstrategie heeft Unilever binnen de Knorr Maaltijdmixen en Wereldgerechten stappen gezet. Op iedere verpakking staat welke duurzaam geteelde ingrediënten erin zitten. Hiermee wordt volgens Unilever bijgedragen aan een een lagere ‘voetafdruk’ bij producent én consument.

Sinds dit voorjaar is er op elke variant een recept te vinden voor ‘een dagje zonder vlees’. Unilever wijst in dit verband op een onderzoek van Natuur & Milieu uit 2016. Hieruit blijkt het aantal flexitariërs te groeien. Twee op de drie Nederlanders slaan vlees wel eens een dag over, vier op de tien zegt in 5 jaar tijd de helft minder vlees te zijn gaan eten. Wat de ‘oproep tot vleesmatiging’ doet, is niet te becijferen. Wel wordt er een groot aantal huishoudens mee bereikt. Gezien de verkoop van 20 miljoen maaltijdpakketten en 17 miljoen maaltijdmixen door Knorr verwacht Unilever daarom dat het echt impact kan hebben op de vleesconsumptie.

Natuurlijke ingrediënten

De belangrijkste trend in kruiden, kruidingen en specerijen(mixen) is die naar puur. Dit betekent een afbouw van smaakversterkers, een verschuiving naar uitsluitend natuurlijke aroma’s en het gebruik van ingrediënten met een duidelijke herkomst. De industrie heeft daarnaast in een convenant afgesproken het zoutgehalte stapsgewijs te zullen verlagen. Steeds meer producten in het kruiden-, maaltijdmixen- en sauzenschap bevatten daarom minder zout. Door de verschuiving naar puur staat de verkoop van gehakt-, kip-, vis- en vleesmixen wat onder druk.

Waar traditionele smaakmakers teruglopen – de bulk van de markt – zitten de specerijenmelanges in de lift. De transparante samenstelling spreekt kritische consumenten aan. Reden voor Verstegen om de receptuur van de Mix voor Gehaktballen aan te pakken. Het gebruik van uitsluitend natuurlijke ingrediënten in de vijf varianten moet de smaak verbeteren. Waar mogelijk werd het zoutgehalte verlaagd. De lijn Verstegen Pure specerijenmengelingen is uitgebreid met vijf specerijenmixen zonder toegevoegd zout. De nieuwkomers zijn Napoli, Berbere, Cajun, Chimichurri en Harissa.

Gemak en pure ingrediënten kunnen goed

samengaan. Hier valt dan ook de groei te verwachten in de komende jaren. Bij Albert Heijn zijn nieuwe boemboes en wokpasta’s van Kumar’s uitgebreid naar totaal twaalf varianten en de verpakking is vernieuwd. Hiermee zet de consument binnen 30 minuten een gerecht met een authentiek, Aziatische smaak op tafel. Voor een snelle, doordeweekse groenterijke maaltijd zonder vuile pannen heeft Verstegen Specerijenolie voor in de oven geïntroduceerd. Dit zijn vloeibare kruidenmixen op oliebasis voor het kruiden van groenten en kip of gehakt.

Lokale teler

In sauzen zit de vernieuwing vooral in natuurlijke ingrediënten en kwaliteitsverbetering. Remia heeft in koude en warme sauzen een aantal nieuwe lijnen en groot aantal producten gelanceerd. Vanuit de behoefte aan sauzen van premiumkwaliteit zijn de Speciaalsauzen geïntroduceerd in vijf varianten. Een opvallende is ‘Knoflook’ op basis van verse knoflook van de lokale teler en dus niet van knoflookpoeder. De Satésauzen Premium kenmerken zich door een rijkere pindavulling en gebruik van verse ingrediënten. Vanuit de vraag naar ‘pittig’ is Remia Satésaus Surinaams ontwikkeld met pittige Madame Jeanette-pepers. Er is ook een mildere Javaanse smaakvariant ingestroomd. Aan de Franse Dressings zijn aan de smaken ‘Naturel’ en ‘Ancienne Mosterd’ de smaken ‘Olijfolie & Citroen’ en ‘Sjalotten’ toegevoegd. De LRT Mayonaise (Legendary Real Tasty) zit in een vierkante pot, is verkrijgbaar in vijf varianten en is hoger in de markt gepositioneerd. Binnen de American BBQ sauce-lijn is de smaak Rolling Ross erbij gekomen. Deze is romig met een baconsmaak.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels