artikel

Assortiment: Barista’s over koffie en thee

Assortiment

De koffiecategorie is stabiel in volume en aantal kopers. Filterkoffie en softpads zijn de grootste segmenten, maar er treedt een verschuiving op naar (espresso)bonen en capsules. Beide groeien met zo’n 10 procent, waar filter en softpads in  geld zo’n 5 procent dalen. Gezien het groeiende aantal (automatische) espressomachines liggen daar de kansen in de categorie de komende jaren. Groei moet komen uit uptrading ofwel een hoge prijs per kop.

Assortiment: Barista’s over koffie en thee

Een kleine, maar groeiende groep geïnteresseerde liefhebbers is op zoek naar kwaliteits-koffie en investeert in (volautomatische) espressomachines als vervanger voor de Senseo of het filterapparaat. De geur van versgemalen bonen of gewoon de keuze voor een goed merk is volgens deze genieters het bewijs van kwaliteit. Maar wat is kwaliteit? Om de vraag over kwaliteit te beantwoorden, werden drie kenners op dit gebied gevraagd wat zij onder goede kwaliteitskoffie verstaan. Ook is hun kwaliteitsstandaard naast die van het supermarktassortiment gelegd. Daaruit blijkt dat er nog werk aan de winkel is, wil de supermarkt de ware koffieliefhebber aan zich binden. De meeste consumenten zijn overigens best tevreden over de supermarktkoffie. Uit een IPSOS-rapport van vorig jaar voor Douwe Egberts blijkt dat de Nederlandse koffie- en theedrinker vooral een ‘gewoontedier’ is. Het gezellige koffie- en thee genietmomentje thuis of op het werk is onderdeel van een vertrouwde, vaste, dagelijkse routine. Maar wat meer aroma zou geen kwaad kunnen. Hoe dan ook, de tijd dat consumenten gedachteloos hun koffie achteroverslaan, is voorbij. Er wordt steeds kritischer gekeken naar de smaak van dat bakkie leut.

Barista Jessica Tolboom van Koffierevolutie, Florian Hessel van Stooker Roasting en Dagmar Geerlings – ’s lands één na beste barista – merken dat er veel meer aandacht is voor de betere koffiesoorten. Tolboom: ‘Zo’n 10 jaar geleden wist niemand wat een barista was, nu is dat al veel bekender.’ Hessel is het daarmee eens: ‘Voordat we 2,5 jaar geleden startten, kenden we de koffiemarkt al goed. Onze verwachting dat steeds meer ondernemers en consumenten deze Specialty Coffees willen schenken en drinken klopt. Onze hoeveelheid koffiepartners groeit en zowel zij als hun gasten zijn ontzettend blij met de smaken van onze koffies.’

Geerlings wil in haar zoektocht naar kwaliteit graag zo dicht mogelijk bij haar koffieleveranciers staan. ‘Door traceerbaarheid kan je met boeren en branders gaan samenwerken om de kwaliteit hoger te maken. Het is super kicken als de hele schakel van boer naar brander naar barista uiteindelijk zo’n resultaat heeft. Koffie zou niet verbrand moeten smaken of zo zuur zijn dat je haren er rechtop van gaan staan.’

Verbrand smaakje

De verpakking is volgens Hessel ook een belangrijke schakel: ‘Een goede koffieverpakking heeft een ventiel waaruit de CO2 die tijdens het roosterproces in de boon terechtkomt, kan ontsnappen. Deze verpakking laat geen licht, lucht en vocht door.’ Supermarktkoffie is volgens deze koffiekenners prima als mainstream, maar mist met name de traceerbaarheid en de datum waarop de bonen gebrand zijn. Fijnproever Geerlings proeft bij alle supermarktkoffie wél ‘een verbrand smaakje, waar ik niet naar op zoek ben’.

Aanbevelingen qua kwaliteit wil geen van de drie doen als het om het bakje troost uit de super gaat. ‘Er zijn heel veel mensen die koffie uit de supermarkt wél heerlijk vinden, dat is veel belangrijker’, aldus Tolboom. Hessel concludeert dat ‘de supermarkten uiteindelijk ook volgen, maar geen haast hebben. Hun wens om hogere kwaliteit aan te bieden lijkt in de meeste gevallen afwezig, niet groot of niet leidend’

Upgrading

In koffie heeft Douwe Egberts aluminium koffiecapsules van L’OR en het DE-merk voor Nespresso koffiemachine geïntroduceerd. Aluminium zorgt voor een beter behoud van het koffiearoma. L’OR wordt aangeboden in dertien melanges. DE-cups zijn er in zes varianten en zijn 10 cent per stuk goedkoper (circa 20 cent). Uit 2016 stamt de DE-verwenkoffie, een verwenlijn met drie smaken oploskoffie (Macchiato, Caramel en Cappuccino). Fair Trade Original stelt zich ten doel om in 2020 de helft van de producten klimaatneutraal te produceren. Sinds 1 januari geldt dit al voor koffie. Consumenten zien dit in het schap aan een sticker met ‘klimaatneutraal’. Ze kunnen er meer over lezen op de website en via sociale media. De totale theecategorie groeit. Dit komt op conto van groene thee en kruideninfusies, want de verkoop van zwarte thee en thee met fruitsmaak daalt. Deze ontwikkeling is vooral ingegeven door perceptie. Consumenten denken dat groene thee en kruidenmelanges gezonder zijn dan zwarte thee. Pickwick introduceert de premium theelijn Joy of Tea, gepositioneerd als thee voor een moment van ontspanning. De melanges bestaan uit grofgesneden ingrediënten zoals theeblaadjes, rooibos, kruiden, specerijen, fruit en bloemblaadjes. De doorzichtige theezakjes laten ze duidelijk zien. Fair Trade Original heeft in thee zeven varianten in het groeiende premiumsegment (index 109) geïntroduceerd.

Health en Wellness is een trend in kruideninfusies. Lipton heeft in maart drie kruidenmelanges geïntroduceerd die hierop aansluiten: Do the Detox, Time to Relax en After Dinner. Consumenten geven gemiddeld zo’n €63 aan koffie en €81 aan thee uit per jaar. (Bron: GfK ConsumerScan Panel maart 2016 – 2017)

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels