artikel

Bio hikt tegen 5 procentgrens

Assortiment

De verkoop van biologische producten blijft maar stijgen, vooral in de supermarkten. Toch blijft het omzetaandeel bescheiden. In euro’s zijn vooral de versgroepen interessant.

Bio hikt tegen 5 procentgrens

Het jaarlijkse Bionext Trendrapport over 2017 is nog niet uit, maar dat biologische producten ook in 2017 groeiden, staat vast. De extra verkopen komen bovenop de markt. De supermarkt plukt hier de vruchten van. De uitbreiding van het assortiment en de steeds ruimere keuze zorgen ervoor dat biologische producten vaker in het winkelmandje belanden.

De omzetgroei komt vooral uit vers vanwege de verruiming van het assortiment en de hogere kassa-aanslag. Het speciaalkanaal – de traditionele biologische winkels – profiteert niet of nauwelijks van de opmars van biologisch. Hoe hard biologisch ook groeit, met hooguit enkele procenten in de meeste categorieën blijft het omzetaandeel in foodretail bescheiden. De vooruitzichten voor de verkoop van bioproducten zijn onverminderd goed. Volgens een prognose van de Rabobank van afgelopen december stijgt het marktaandeel van biologische producten op de totale voedingsmarkt van 3 procent nu naar 7 procent in 2025.

Magische grens door extra gas op bio

In 2018 wordt naar verwachting de magische grens van €1 miljard omzet doorbroken. Want supermarktformules gaan in 2018 weer extra gas geven met biologisch. Ook de biologische speciaalzaken zetten nieuwe stappen. Dat zegt Bavo van den Idsert van brancheorganisatie Bionext. Van den Idsert: ‘We verwachten dat biologisch ook sterk gaat groeien in foodservice en restaurants; er zullen zelfs 100 procent Eko-gecertificeerde formules ontstaan.’ Van den Idsert bevestigt hiermee eerdere voorspellingen van directeur Dik Goorhuis van Bio+.

Al eerder in 2017 zei hij tegenover Distrifood dat de grens van €1 miljard bio-omzet in de supermarkt uiterlijk eind 2018 wordt gepasseerd. ‘De omzetgroei van biologische producten vindt vooral in supermarkten plaats; speciaalzaken blijven de laatste jaren achter. Wanneer supermarkten met een goed bio-assortiment inspelen op deze trend, groeien ze sneller dan de markt. Dat is heel belangrijk. Voor supermarkten zijn bioklanten aantrekkelijk, omdat ze bereid zijn meer te betalen.’

Groei voor biologisch lijkt te zitten in supermarktketens die een inhaalslag hebben gemaakt in 2017. Zo hebben Dirk van den Broek en Dekamarkt het afgelopen jaar hun biologisch assortiment – zowel houdbaar als vers – met ruim 40 procent vergroot. Bij het bekendmaken daarvan zei Detailresult dat de uitbreiding van het aanbod biologische producten aansluit bij de visie van beide formules op verantwoord ondernemen: ‘Dirk vindt dat het biologisch assortiment voor iedereen betaalbaar en toegankelijk moet zijn. Klanten hoeven hiervoor dus niet naar de duurdere speciaalzaak. Dekamarkt heeft aandacht voor een verantwoorde herkomst van producten tegen een scherpe prijs, dus ook biologische. Weten waar een product vandaan komt, hoe het wordt ‘geproduceerd’ en dit delen met de klant, daar gaat het om.’

Lidl en Aldi als aanjagers

Ook Lidl en Aldi hebben grote stappen gezet. Bij Lidl is het omzetpercentage van voeding met een duurzaamheidskeurmerk – waaronder biologisch – de afgelopen twee jaar gestegen van 13,5 procent naar ruim 19 procent. De omzetstijging zou betekenen dat een volle boodschappentas van Lidl-klanten 40 procent duurzamer is geworden.

Vooral Aldi staat nog steeds aan het begin, maar gaat ook met grote stappen vooruit. De keten gaat bijvoorbeeld de komende maanden met melkveehouders en leveranciers in gesprek om de mogelijkheden voor het verder verduurzamen van zuivelproducten te onderzoeken. Hierin worden thema’s meegenomen die zijn benoemd door Milieudefensie, zoals weidegang, lokaal veevoer, grondgebonden melkveehouderij en weidevogelbeheer.

Het assortiment biologisch van de discounter is bijna verdubbeld. De komende tijd wordt het aanbod biologische producten nog verder uitgebreid, meldt Aldi in een persverklaring. ‘We zien een groot potentieel voor vlees, zuivel en groente en fruit. We merken dat dit ook steeds belangrijker wordt voor de consument. We bekijken de komende tijd hoe we hen hierin beter tegemoet kunnen komen’, zegt Nadie Winde, manager Corporate Responsibility. Dat ketens steeds actiever worden als het gaat om biologisch, blijkt ook uit het feit dat Lidl en Aldi zich hebben aangesloten bij het convenant voor meer ziekteresistente, biologische aardappelrassen.

Reageer op dit artikel