artikel

Trends in koelverse vruchtensappen en zuiveldranken

Assortiment

Het jaar 2017 was een aderlating voor veel A-merkaanbieders van koelverse vruchtendranken. Ze weten niet of onvoldoende te profiteren van de trend naar verse (natuurlijke) sappen, smoothies, plantaardige ‘zuivel’ en dranken met extra proteïnes.

Trends in koelverse vruchtensappen en zuiveldranken
Foto: Bert Jansen

De run op tapmachines, die eerder tot explosieve groei leidde, is ten einde, Nederlanders dronken vorig jaar opnieuw minder vruchtensappen. Met name de suikers in sappen, hoewel van nature aanwezig, zorgen ervoor dat consumenten afhaken. Dezelfde trend is te zien in frisdranken. Hier kiezen steeds meer consumenten voor water, al dan niet met smaak. Dat kan ook gewoon kraanwater zijn. De verkoop van houdbare sappen daalt al jaren. Nu moeten ook de gekoelde vruchtensappen uit concentraat eraan geloven. De niet-uit-concentraatkwaliteiten en smoothies ontwikkelen zich nog wel voorspoedig. Smoothies groeiden volgens Nielsen zelfs met 52 procent. Per saldo was er daardoor in de totale categorie – gekoelde sappen + smoothies + kokoswater – nog een lichte waardestijging in 2017. De categorie-omzet blijft mede op peil door de verschuivingen naar kleinverpakkingen. Hierdoor stijgt de gemiddelde literprijs.

Huismerken groeien

Diverse A-merken hebben een slecht jaar achter de rug. De sappen uit concentraten, van merken als Healthy People, Coolbest en Fruity King (2 liter), gingen onderuit. Hetzelfde beeld is te zien bij de vullende producten op basis van concentraat, zoals Hero Fruitontbijt. Opvallend is dat gekoeld sap onder eigen merk hier geen last van heeft. Private labels wisten bijna €5 miljoen meer om te zetten (Nielsen). De run op tapmachines, die eerder tot explosieve groei leidde, is ten einde. Er werd voor het eerst minder vers getapt sap verkocht. Wel steeg de literprijs licht, waardoor de omzet met 0,5 procent steeg. Een niche met potentie zijn de groentesappen. Hiervan is vorig jaar bijna 1 miljoen liter langs de toonbank gegaan (+ 67%, IRI infoscan). De kokoswaterhype is over zijn hoogtepunt heen. Nielsen noteerde een daling van 22 procent in dit segment het afgelopen jaar.

Verse smoothies

Steeds meer consumenten bereiden thuis verse smoothies of kopen ze in de supermarkt. Van alle merken weet Innocent deze trend het best naar zich toe te trekken. Innocent is nu in waarde, na Coolbest, het tweede merk in de gekoeldesappencategorie. De groei van het merk ging hand in hand met een stroom aan introducties. Zo was er de Uplift, een uitbreiding op de Super smoothie-serie. In deze nieuwe smoothie zitten besjes, extra zaden, vitaminen, maar geen banaan. Daarnaast kwam er binnen deze range twee smaken bij die inspelen op de toenemende vraag naar proteïneproducten. Berry protein en Tropical protein zijn plantaardige smoothies met een mix van fruit, vitaminen, soja-eiwitten en kokosmelk. Ook werd het concept Innocent super juice gelanceerd: fruit- en groentesap in de smaken ‘Orange’, ‘Green’ en Red’.

Fruity King breidt assortiment uit

Inspelend op de vraag naar goedkopere smoothies breidt Fruity King dit jaar het assortiment uit. Nieuw zijn de smaken Appel-ananas-gember, Appel-framboos-biet en Appel-wortel-banaan. Aan alledrie zijn vitaminen B1, B2, B3, B6 en E toegevoegd. 

 

Reageer op dit artikel