artikel

Assortiment bieren: definitieve doorbraak 0,0%

Assortiment

Gezondheid en genieten zijn ook in 2018 de drijvende kracht in de biermarkt. Varianten zonder of lager in alcohol zijn sterk in opkomst, terwijl ook het speciaalbiersegment zich sterk blijft ontwikkelen. Een stroom aan 0,0%-intro’s is hier een exponent van, voorzichtig ook in speciaalbier.

Assortiment bieren: definitieve doorbraak 0,0%
Groningen 10-05-2017 opdr foto bierbezorging voor studenten foto:Jan Willem van Vliet

Meest opvallende ontwikkeling in de markt voor bier is de sterke opmars van laag alcoholische en alcoholvrije 0% bieren. De term ‘Low/No ‘valt steeds vaker in dit verband. Het gaat dan om product met minder dan 3,5% alcohol, zoals Radlers (2% en 0%) en Pilsener (zoals Heineken 0.0%), maar ook om speciaalbieren met minder of geen alcohol. Dat een groeiende groep bierdrinkers kiest voor Low/No, past in de huidige gezondheid en welzijnstrend. Volgens Heineken wordt er bewust gekozen om minder alcohol te drinken. Alcoholvrij of lager in alcohol bieden een goed alternatief voor een ‘colaatje’ of spaatje’. En de smaak wordt steeds beter.

Door verbeterde brouwprocessen kruipt de smaak van alcoholvrij bier steeds meer richting normale pils. Steeds meer brouwers halen de alcohol pas na het brouwen uit het bier. Zo krijgt 0,0% een bitterder smaak die bierdrinkers waarderen. Er zijn ook brouwers die het bier amper laten vergisten, waardoor er zich geen of nauwelijks alcohol vormt. Dit geeft een wat zoetig bier met een veel minder uitgesproken pilssmaak. Overigens was de sterke groei van het Low/No in het afgelopen jaar, ruim 20% volgens Nielsen, vooral gedreven door de sterke opmars van 0.0%. Drie van de vier Low/No-aankopen waren een Radler. Daarbij groeit Radler 0,0% sterk en daalt het segment 2%.

Taboe op alcoholvrije producten is doorbroken

Het taboe op alcoholvrije producten is geheel doorbroken, stelt Heineken. De brouwer wijst erop dat er nu algemeen wordt geaccepteerd als iemand bewust kiest om eens geen alcohol te nemen. Het fenomeen ‘Dry January’, dat is komen overwaaien uit Groot-Brittannië, illustreert dat dit een bewuste keuze is. Vooral jongeren kiezen voor minder alcohol. Het aantal jongvolwassenen dat geen alcohol drinkt is met 40% gestegen in de periode 2005-2016. Tot de drinkers van 0,0% behoren ook jongeren onder 18 jaar die nog geen alcoholhoudende dranken mogen kopen. Zij kiezen relatief vaak voor Radler 0,0%. De GGD is niet blij met deze ontwikkeling. De dienst stelt zich op het standpunt dat de jeugd er door ‘shaping en branding’ – aan went dat bier drinken heel normaal is en bekend wordt met een merk. De stap naar bierdrinken mét alcohol wordt zo sneller gemaakt, meent de GGD.

Penetratie stijgt razendsnel

Al met al steeg de penetratie van Alcoholvrij met 4 % in 2017 tot 33,8% volgens Nielsen. Volgens IRI droegen de introducties van Heineken 0.0, Grolsch 0.0 en de uitbreiding van de distributie van Warsteiner Alkoholfrei hier in belangrijke mate aan bij. Ook het nog kleine 0.0% Weizen-segment laat deze cijfers zien. Veel brouwers komen dit seizoen met 0,0%-introducties. Zo stroomt Amstel Radler Fris 0.0 in zonder toegevoegde suikers. Amstel 0.0 is de opvolger van Amstel 0.0 Pilsener en heeft een verbeterde smaak. Warsteiner brengt een nieuwe, hoppige variant: Warsteiner Herb Alkoholfrei. Bij Albert Heijn en Jan Linders zal dit voorjaar Warsteiner radler alcoholvrij liggen (met natuurlijke citroenlimonade). In Duitsland is dit een hardloper (index 117 volgens IRI).

Het aandeel speciaalbieren binnen Low/No is nog gering, maar zal naar verwachting van Heineken de komende jaren explosief groeien. Het gaat dan om speciaalbier zonder alcohol tot een percentage van maximaal 3,5 %. Dit voorjaar stroomt Brand Weizen 0.0% in. Vanaf 2018 is de alcoholvrije variant van Koning Ludwig Weissbier (Warsteiner) ook in Nederland verkrijgbaar.

Speciaalbieren sinds 2012 verdubbeld in omzet

De consumptie van speciaalbier groeit jaar na jaar. In 2018 gaat dat onverminderd door. Al met is de markt sinds 2012 bijna verdubbeld. Er gaan steeds meer bier-euro’s aan speciaalbier op. Ook het aantal speciaalbierdrinkers groeit, al zit de penetratie met 36% nog lang niet op de 64% van pils. Het feit dat ‘slechts’ een op de drie huishoudens wel eens speciaalbier drinkt, geeft aan dat er nog potentie is. De vergrijzing is een steun in de rug. Speciaalbierdrinkers zijn oververtegenwoordigd onder oudere consumenten.

Kostwinners en pensionarissen kopen verhoudingsgewijs veel speciaalbier. Die groep wordt de komende 20 jaar nog groter. Toegevoegde waarde-promoties leiden aantoonbaar tot hogere verkopen in deze categorie en verhogen de aankoopfrequentie. Het segment abdij-trappisten ging vorig jaar mede door dit soort acties naar 61 mln euro, een groei van 6,7 mln euro. Aanbiedingen met biergerelateerde premia, zoals gratis glazen, speelden hierbij een grote rol. Het merk Affligem wist 1,5 mln euro aan deze omzetgroei bij te dragen.

Milde varianten voor pilsdrinkers

Om ‘verstokte’ pilsdrinkers te verleiden tot speciaalbieraankopen kiezen brouwers voor variëteiten die wat milder zijn en minder hoog in alcohol. De strategie van Brand is als vertrouwd merk de brug tussen pils en speciaalbier te slaan door pilskopers te confronteren met toegankelijk speciaalbier. Daarom wordt Brand Session IPA geïntroduceerd. Dit is een fruitig speciaalbier met een toegankelijk alcoholgehalte van 3.5%. (Wél de uitgesproken smaak, maar zonder het hoge alcoholpercentage). Hier verwijst de term ‘Session’ naar de tijd waarin Britse arbeiders tussen hun werkblokken (session) recht hadden op een biertje, zonder daarbij ‘pissed’ te worden. Ook Duvel Moortgat komt met een ‘session bier’. Per week 11 is Vedett Session IPA te verkrijgen. Dit is een verfrissende IPA met een laag alcoholpercentage van 2,7%.

Overigens vormden de Indian Pale Ales in 2017 met +38% een van de snelst groeiende segmenten in de speciaalbiermarkt. De Kikvorsch brengt Guinness Nitro IPA naar Nederland. Deze variant zal alleen in blik te koop zijn en bevat een plastic balletje met een menggas van stikstof en koolzuur. Dit zorgt bij uitschenken net als bij tapbier voor een zachte smaak en romige schuimkraag.

Zie ook :  flinke verschuivingen op de biermarkt

 

Reageer op dit artikel