artikel

Frisdranken Massale verschuiving naar caloriearmer

Assortiment

Ook dit jaar domineren gezonde(re) proposities de ontwikkelingen in niet-alcoholische dranken. Het aanbod van waters met smaak, (bron)water en fris met heel weinig suiker breidt opnieuw fors uit. Ook in enkele reguliere frisdranken is het suikergehalte verlaagd.

Frisdranken  Massale verschuiving naar caloriearmer

Vorig jaar was het segment ‘water+’ met een volumegroei van bijna 30 procent de grootste stijger binnen frisdrank, waters en sappen. In de schappen is meer ruimte voor ‘waters’, ten koste van regulier fris. Aan de laatste Nielsen-cijfers te zien zet de groei in gezondere dranken dit jaar door.

Waters + smaakje

Vrumona heeft dit voorjaar de range Sourcy Sprankelend Mineraalwater uitgebreid met de smaak Mango. Die bestond nog niet dit segment. Spadel lanceert een jaar na de introductie bij Albert Heijn landelijk de zevende smaak Coconut van Spa Touch Of. Deze nieuwe variant water-met-een-smaakje genereerde volgens de producent bij AH in 2017 additionele omzet binnen de lijn. Chaudfontaine introduceert een nieuwe Fusion-smaak: Watermeloen & Komkommer. De serie Sourcy Water met een Fruitsmaakje, in 2017 geïntroduceerd en gericht op kinderen, breidt uit met een nieuwe smaak, Appel, naast de bestaande smaken Aardbei en Sinaasappel.

Bronwater groeit minder hard dan water met smaak, maar doet het met plus 7 procent in liters niet onverdienstelijk. Bovendien is dit segment voorlopig nog groter en voegt het in absolute omzet meer waarde toe. Een opvallende introductie is Glaceau Smartwater, dat in januari op de markt kwam. Dit is het grootste premiummerk gebotteld water in de VS. Toevoeging van minerale zouten aan gedestilleerd water zorgt volgens Coca-Cola voor een opvallend zuivere, frisse smaak.

Bewuste keuzes

Traditionele frisdrankkopers kopen vooral op genieten. Dit blijkt uit divers shopperonderzoek. Toch is ook onder deze groep een verschuiving naar bewustere keuzes zichtbaar. Frisdranken met minder dan 20 calorieën per 100 ml – de bewustgenietenconcepten – stijgen over het laatste jaar met 5 procent in volume, terwijl frisdranken met meer calorieën met 8 procent dalen. Deze verschuiving was reden voor Spadel om Spa Duo te introduceren. Deze koolzuurvrije limonade in vier varianten met telkens twee fruitsmaken is laagcalorisch en bevat enkel natuurlijke ingrediënten. Ook de caloriereductie van Spa Fruit dit voorjaar sluit aan op de keuzes van gezondheidsbewuste consumenten.


Onderzoek
Coca-Cola Nederland deelde de uitkomsten van het Nationaal Frisdrank Onderzoek 2017, uitgevoerd door Ruigrok Netpanel. Een van de conclusies is dat minder Nederlanders dagelijks frisdrank drinken. Het gemiddelde aantal glazen per dag is afgenomen en kwam vorig jaar op gemiddeld 1,6 glas. Ook zuivel- vruchten- en alcoholische dranken worden ten opzichte van het vorige onderzoek in 2015 minder gedronken. Nederlanders laten zich vooral door smaak leiden bij hun frisdrankkeuze. Suikers, maar ook bijvoorbeeld de aanwezigheid van zoet- of kleurstoffen, zijn redenen om het niet te drinken. Zij die frisdrank vaker laten staan, doen dit vooral om gezondheidsredenen. Water is dan het meest genoemde alternatief, gevolgd door koffie en thee. Hoog opgeleiden zijn bij dit ‘minderen’ oververtegenwoordigd. Opvallend is dat een op de drie frisdrankdrinkers aangeeft (veel) minder frisdrank te zijn gaan drinken dan in het voorgaande jaar. Bij een op de tien is dit precies andersom. Zij vinden het aanbod beter aansluiten op hun behoefte, bijvoorbeeld door het grotere aanbod in soorten met minder of geen suiker en minder of geen calorieën. Cola is de meest gekochte frisdrank volgens Nielsen. De reguliere, ‘zero’ en light cola’s (dalend segment) samen zijn goed voor een marktaandeel van 43% in liters. IJsthee en koolzuurvrije frisdranken hebben elk zo’n 10% van de markt. Sinas doet 8%.

Fris met minder suiker

Coca-Cola Nederland reduceert de hoeveelheid suiker in een van de grootste, reguliere frisdranksoorten. Fanta Orange heeft een vernieuwde receptuur gekregen. Volgens onafhankelijk smaakonderzoek vinden consumenten de nieuwe formule even lekker. De complete Sprite-lijn werd vorig jaar al volledig suiker- en calorievrij gemaakt. Nieuw is de smaak Sprite Komkommer, een aanvulling op de basissmaak Citroen-limoen en de smaakvarianten Munt en Cranberry.

Suiker mág

In energy drinks is suiker eerder een unique selling point dan een taboe. Alle merken in deze categorie groeien, ondanks alle negatieve publiciteit eromheen. De totale markt pluste met 5 procent, Red Bull zelfs met 12 procent. Dat merk houdt vast aan zijn strategie om nieuwe smaken te lanceren via de Red Bull Editions-lijn. Dit voorjaar komt de Summer Edition Kokos-Acaibes uit. Met deze combinatie denkt Red Bull de vrouwelijke doelgroep beter aan te spreken.

Hero gaat met een speciale Cassis-editie voor de volle smaak. Geen suikerreductie, wel extra bessensap. Speciaal voor het 80-jarig jubileum van Hero Cassis heeft Hero’s frismeester Frank Degenaar ‘The premium’ Cassis ontwikkeld. Deze cassisvariant bevat, net als de gewone Hero Cassis, Zeeuwse zwarte bessen, maar is rijker van smaak door een hoger gehalte gefermenteerd zwarte bessensap en een vleugje van de Italiaanse citrusvrucht chinotto.

Caloriearme siropen

Minder of geen suiker is ook de teneur in siropen, een markt die behoorlijk daalt. IRI noteerde over 2017 een omzet- en volume-index van 95, inclusief harddiscount. Groei is er wel voor de lijn Karvan Cévitam 0% (zonder toegevoegde suiker). Die wordt nu met vier nieuwe smaken uitgebreid. Het gaat om Multivruchten, Aardbei, Framboos en Cassis. Karvan Cévitam brengt deze zomer ook drie ‘limited editions’ in de smaken Multivruchten, Ice Tea Lemon en Ice Tea Green.

Nederlands MerkGoed breidt uit met de smaak Reine Claude. Deze siroop is gewoon ouderwets zoet en onderscheidt zich met een kwaliteitspropositie van de reguliere vruchtensiropen.

Nieuwe ijstheemerken

In ijsthee treden twee aanbieders toe. In januari werd het nieuwe ijstheemerk Fuze Tea gelanceerd. Coca-Cola Nederland spreekt van de grootste introductie in 10 jaar (destijds Coca-Cola Zero). De caloriearme ijsthee bevat (duurzaam ingekocht) thee-extract, fruitsap en kruidenextracten en zal in zes varianten verkrijgbaar zijn. De smaken Green Tea en Black Tea Sparkling zijn speciaal voor Nederland ontwikkeld. Ook Hero gaat in ijsthee, maar dan anders. Het A-merk draait het concept van ijsthee met een fruitsmaakje om naar veel fruit met een beetje thee. Hero Fruit & Ice Tea is er in vier smaken. Marktleider Lipton komt met Lipton Green Matcha. Dit is een combinatie van Ice Tea Green met Japanse matcha in twee smaken

Lees ook: Coca-Cola pareert de storm in frisdrankenland


Routinecategorie
GfK onderzocht dit jaar in opdracht van Vrumona het koopgedrag van de shopper. Hieruit blijkt dat frisdranken voornamelijk gekocht worden op routine. 49 procent koopt frisdranken omdat het thuis op is. En 48 procent koopt als er bezoek komt. 26 procent koopt uit gewoonte bij de wekelijkse boodschappentrip. Bij de productkeuze is smaak het belangrijkste aspect (84%). Hoewel de categorie routinematig wordt gekocht, zit er wel variatie in de aankopen. Ruim de helft van de shoppers (55%) wisselt af door tussen enkele soorten frisdranken te kiezen.
Reageer op dit artikel