artikel

Assortiment: ontwikkelingen in drogmetica en papierwaren

Assortiment

De promotiedruk in drogmetica en papierwaren bleef het afgelopen jaar onverminderd hoog en steeg zelfs nog licht. Hygiëne (antibacterieel), verzorgend (zachtheid) en natuurlijk (geen chemicaliën) zijn trends in deze categorieën.

Assortiment: ontwikkelingen in drogmetica en papierwaren
Foto: Fotopersbureau Dijkstra

Voor geen enkele supermarktketen zijn drogmetica en papierwaren speerpunt in het formulebeleid. Dat maakt het met name in drogmetica lastig om de strijd aan te gaan met de drogisterijen, die een breder en veel dieper assortiment bieden en consumenten kunnen adviseren. De diepe acties, waarmee foodretail in 2016 nog extra marktaandeel wist te verwerven, sorteerden in 2017 binnen de drogisterijwaren onvoldoende effect. Het marktaandeel van supermarkten in drogmetica daalde met zo’n 2 procent naar 34,9 procent. In was er een soortgelijke tendens. Ten opzichte van 2 jaar geleden ligt het marktaandeel nu 2 procent lager. Wel heeft de supermarkt nog altijd zo’n 80 procent van de papierwarenmarkt in handen.

Geen heel spannend introductiejaar

Een heel spannend introductiejaar was 2017 niet. P&G kwam met Pampers Premium Protection Pants. Dit zijn luierbroekjes met zachte, rekbare tailleband die in één beweging zijn aan te trekken. Libresse kwam met Maxi Inlegkruisjes, ademend en met pH-neutraal melkzuur. Essity Netherlands lanceerde dit kwartaal Edet vochtig toiletpapier in drie nieuwe varianten: Kamille, VTP Amandel, en Aloë. De doosjes hebben een afsluitbaar klepje, wat consumenten, volgens shopperonderzoek, als pre zien. Volgens Nielsen is vochtig toiletpapier de motor achter de groei in de categorie. Waar droog papier in omzet met 1 procent groeide in het afgelopen jaar, noteerde ‘vochtig’ 15 procent. Wel is dit segment nog klein: de omzet zit op €20 miljoen versus €316 miljoen voor de rollen. De groei van vochtig lijkt nog wel even door te gaan. De penetratie stijgt namelijk nog, bijna één op de drie Nederlanders wel eens vochtig toiletpapier koopt. Het Europees gemiddelde ligt op ruim 40 procent.

Tempo Fresh To Go Protect

Het merk Tempo werd uitgebreid met Tempo Fresh To Go Protect. Dit zijn alcoholvrije, vochtige doekjes met antibacteriële ingrediënten voor handen en gezicht. Ze zijn gericht op gebruik voor onderweg, met name door reizende vrouwen. Door een betere verpakking en langere vezels drogen ze minder uit, laatste is een veelgehoorde klacht van consumenten. Per april is Tempo Soft & Sensitive Box ingestroomd. Dit zijn 4-laagstissues met aloë en amandelolie om irritatie te voorkomen. Ze zijn wasmachinebestendig en worden door consumenten als zachter ervaren dan andere tissues (bron: Perceived, Nielsen CUT, 2016). 

Reageer op dit artikel