artikel

Wijn en bier: de zomer van 0.0 en lager in alcohol

Assortiment

De zomer van 2018 zal een boost laten zien in de verkoop van alcoholvrije bieren en bieren met een verlaagd alcoholgehalte. Ook in wijnen wint ‘laag alcoholisch’ aan populariteit. Deze omzet komt deels bovenop de markt en gaat niet ten koste van introducties met het volle percentage. 

Wijn en bier: de zomer van 0.0 en lager in alcohol
BEVERWIJK, 7 Januari 2016: Heineken presentatie in Deka World of Food te Beverwijk. © 2016 SEBASTIAAN ROZENDAAL

De introductie van Heineken 0.0 bier vorig jaar bleek de opmaat naar de definitieve doorbraak van het segment 0,0%. De concurrentie reageert massaal op dit succes. Vrijwel alle brouwers bieden nu een 0.0-variant. De markt is er rijp voor. Een op de drie bierdrinkers kiest nu wel eens voor alcoholvrij. Daarbij stijgt de penetratie met enkele procenten per jaar. In 2017 was Heineken 0.0 de grootste introductie op dit vlak, gevolgd door Grolsch 0.0 en Warsteiner Alkoholfrei. In de biermixen, waaronder radlers, komt de groei nu (vrijwel) volledig op conto van de alcoholvrije varianten. Eén van de nieuwkomers is Amstel Radler Fris 0.0 zonder toegevoegde suikers.

Bier met minder alcohol

Opvallend dit jaar is de toestroom van speciaalbieren met een verlaagd alcoholpercentage. Zo brengen diverse brouwers een ‘session’-variant op hun IPA. Kenmerk van sessionbier is een verlaagd alcoholpercentage, wat de drempel kan verlagen om IPA te drinken. De grote brouwers komen onder meer met Brand Session IPA en Vedett Session IPA (zie Foodmagazine maart, pagina 57). Gulpener Bierbrouwerij brengt ‘Aan Lager Wal’ en definieert deze als een ‘uitgesproken session lager, met een mooie bitterstructuur en een rijk en fruitig aroma. Dry-hopping zorgt voor extra karakter.’ Het alcoholpercentage ligt op 3,5%. Dit is gelijk aan Brand Session IPA en iets hoger dan Vedett Session IPA (2,7%). Gebruikelijk voor IPA’s is een wat hoger alcoholpercentage – meestal 5 tot 7,5%.

Gulpener Bierbrouwerij komt juist met een stevige IPA: Spicy Roger. De brouwer omschrijft deze als een Jolly DIPA (Double IPA); een tintelend hoppig bier met een stevige afdronk. Hij is pittig door rode peper en extra karakter door dry-hopping. Alcohol: 8%.

AB InBev speelt in op de vraag naar laag-alcoholische speciaalbieren met de lancering van Hertog Jan Enkel. Na Dubbel en Tripel is hiermee de abdijreeks compleet. Het is een bijzondere lancering. Traditioneel blijft Enkel binnen de abdijmuren, waar de monniken het zelf opdrinken. Hertog Jan Enkel is een blond bier van hoge gisting, licht hoppig, gedrooghopt met de hopsoorten Ella en Mistral en goed voor 4,5% alcohol.

5% wijn

In wijnen – vooral een categorie van traditie – neemt het alcoholvrije verhaal nog geen grootse vormen aan. Het aanbod groeit wel, maar in de verkopen is dit volgens IRI nog niet echt terug te zien. Feit is dat de alcoholconsumptie daalt. Volgens LFE sinds 2000 zelfs met 17 procent en dit lijkt effect te hebben op het wijngebruik. Consumentenonderzoek in opdracht van LFE wijst uit dat er dat er minder wijn wordt gedronken vanwege een bewustere levensstijl. Zo’n vier van de tien consumenten die alcohol minderen, geven aan te kiezen voor non-alcoholisch of alternatieven met een verlaagd alcoholpercentage.

Deze groep wordt bediend met nieuwe concepten die rond de 5% alcoholvolume schommelen, zoals de frisse hugo’s en spritzers. Deze nieuwe generatie wijnen laat een explosieve groei zien in de laatste twee jaar. In alcoholvrij groeiden alleen de radlers nog harder.

Inspelend op deze groeimarkt brengt LFE dit voorjaar twee 5,5%-wijnen uit. Ze zijn gepositioneerd als fris en hip alternatief voor het reguliere wijnaanbod in het 8%- tot 14%-segment. O’boi is een cocktail van wijn met geconcentreerd fruitsap in verrassende smaakcombinaties, waaronder White Peach Elderflower. ‘The Rookie’ is een wijncocktail in de varianten Rood, Wit en Rosé. Exclusief voor de zomer is er ook een Wijn Radler beschikbaar van witte wijn met wat citroen. Beide zitten in 33 cl-flesjes, waarmee ze aansluiten op de behoefte naar kleinere (portie)flessen (zie kader).

Alcoholvrije wijn

Wijndistributeur Baarsma Wines voegt komend seizoen een alcoholvrije variant toe aan de vierdelige Canei Frizzante Originale serie. Canei Frizzante Originale 0,0% Bianco Fresco is gericht op vrouwelijke consumenten tussen de 20 en 45. Volgens Baarsma wijken vrouwen voor verfrissende, alcoholvrije producten uit naar alcoholvrije radlers en ciders in het bierschap. Dit segment groeit hard en zit volgens Nielsen in radler al op een volumeaandeel van 46 procent. De nieuwe, Frizzante 0,0% van Canei moet hiervoor het verfrissende, bruisende alternatief in het wijnschap worden. 

Vaker kleintje wijn

Wijndistributeur LFE ziet de vraag naar kleinverpakkingen voor wijn stijgen. De hogere verkopen van kleine wijnflesjes zijn direct gerelateerd aan de opkomst van eenpersoonshuishoudens. Naar verwachting zal hun aantal tot 2050 groeien van 3,0 naar 3,7 miljoen. Door deze demografische ontwikkeling verkopen de Nederlandse supermarkten steeds meer van deze flesjes. In de afgelopen twee jaar alleen al 12 procent meer. Het assortiment verbreedt, maar is zeker vergeleken met grote flessen nog ondiep. Ook is het aanbod kwalitatief nog niet in lijn met de grootformaten. Met het verbreden van de keuze en verdiepen van het kwaliteitspallet kunnen supermarkt de verkoop van kleine flesjes een extra impuls geven.

Lees ook: doorbraak 0.0% 

Reageer op dit artikel