artikel

Bewuste keuze stimuleren bij koude dranken in schap Plus

Assortiment

‘We willen de klanten beter helpen met het maken van bewuste keuzes’, laat senior categorymanager Rik Teran van Plus weten. De keten neemt daarom het schap met koude niet-alcoholische dranken rigoureus op de schop. De komende weken worden de vernieuwingen uitgerold naar alle vestigingen. Coca-Cola, Vrumona en Red Bull assisteren daarbij.

Bewuste keuze stimuleren bij koude dranken in schap Plus
Foto: Herbert Wiggerman

Met de afdelingen ‘genieten’, ‘functioneel’, ‘kids’ en ‘siropen’ wil Plus het maken van bewuste keuzes makkelijker maken. Ook worden stapsgewijs de 330ml-blikjes frisdrank vervangen door 250 ml. En de caloriemeter – die al twee jaar wordt toegepast bij de frisdranken – wordt uitgebreid naar vruchtensappen, siropen en kidsverpakkingen. Suikerhoudende dranken en frisdranken liggen al langer onder vuur door de impact ervan op de gezondheid en vormen de belangrijkste reden voor de aanpassingen bij Plus.

Meer ruimte voor water

Er is meer ruimte op het schap ingeruimd voor water en water met een smaakje. Deze gezonde producten komen bij elkaar te staan. Voor de frisdranken geldt dat Plus in de presentatie start met de zero- en lightvarianten. En er ontstaat een schapindeling onder vier noemers. Senior categorymanager Rik Teran van Plus licht toe: ‘Bij de afdeling ‘genieten’ staan dranken als cola en bitter lemon, onder ‘functioneel’ verstaan we bijvoorbeeld water, energydrank en sportdrank, bij de afdeling ‘kids’ is bijvoorbeeld een drankje als Wicky te vinden, en ‘siropen’, dat spreekt voor zich.’ In alle winkels wordt de nieuwe indeling de komende weken gerealiseerd.

Leveranciers werken mee

De keuze voor kleinere verpakkingen geldt zowel voor de nieuwe Plus Huismerk-blikjes als voor A-merken, First Choice en op termijn ook voor OK€. Leveranciers als Coca-Cola werken aan dit plan mee. De keten wil niet alleen helpen bij een lagere calorie-inname door consumenten, maar ook verspilling voorkomen. ‘Veel
onderzoeken tonen aan dat 250 ml de beste standaard is, die ook in de horeca gehanteerd wordt.’ Het overgrote deel van de blikjes bij Plus is of wordt op korte termijn 250 ml. Coca-Cola en Vrumona werken eraan mee.

Niet meer op ooghoogte

Ook buiten het drankenschap om, neemt Plus maatregelen. Zo worden chocolade, suikerwerk, koek en tussendoortjes, voorzien van kinderidolen, niet langer op ooghoogte van kinderen gepresenteerd. In de loop van dit jaar worden artikelen in de genoemde productgroepen hoger dan 1,20 meter in het schap geplaatst. 
fdeling ‘functioneel’ behoren dranken als water, energydrank en sportdrank.De afdeling ‘siropen’ bevindt zich naast de kinderdranken.

Reageer op dit artikel