artikel

Vijf tips voor een tijdschriftenpiek

Assortiment

Tijdens alle vakantiemomenten stijgt de omzet in tijdschriften. In de zomerperiode is de omzetpiek het hoogst, met een omzetplus van maar liefst 50 procent voor specials en vakantieboeken. Met een goede schapverzorging en presentatie kan die piek nóg hoger uitvallen. Vijf tips om het maximale uit het lectuurschap te halen.

Vijf tips voor een tijdschriftenpiek
Foto: Ton Kastermans

Consumenten kopen in de zomer meer en duurdere tijdschriften. Dit levert extra omzet uit het aanvullend assortiment, de (zomer)specials en vakantieboeken, maar er worden ook meer reguliere bladen verkocht. Speciaal voor de 
zomerperiode heeft Aldipress een zomerdisplay ontworpen. Hier kunnen shoppers van twee kanten bij. Er passen 24 zomerspecials en vakantieboeken in. Om de verkoop van tijdschriftenpakketten te stimuleren, is een pakkettendisplay ontwikkeld voor het presenteren van de top-6. Ook dit is een typisch zomerproduct dat een aantrekkelijke kassa-aanslag heeft. Er is fors 
ingetekend op de displays binnen het food-
kanaal. Er komen ruim 1000 zomerdisplays te staan in supermarkten. De pakkettendisplay komt bij bijna 600 verkooppunten te staan.

Vijf tips

Het moet gek lopen wil de tijdschriftencategorie ’s zomers niet pieken. Met de juiste presentatie, het creëren van impuls en een goede schapverzorging kan het maximale uit deze periode worden gehaald.

Tijdschriften insights

Uit shopperonderzoek door Aldipress blijkt dat lezen van papier wordt gezien als ontspanning, in 
tegenstelling tot online lezen. Dit verklaart mede waarom tijdschriften nog steeds een groot bereik hebben. 87 procent van de mensen leest weleens een tijdschrift. De meeste bladen worden op vrijdag en zaterdag verkocht (65%) en 47 procent van de aankoopbeslissingen gebeurt ter plekke. Dit is veel hoger dan bij andere categorieën (30%). Lectuur is daarom extra gebaat bij een plaats in de winkel waar veel traffic is.
De categorie vraagt om een goede verzorging. Zo moet de zaak er netjes bij liggen, want consumenten haken af als ze hun favoriete titel niet snel kunnen vinden. Voor schapverzorgers heeft Aldipress het animatiefiguurtje Maggy geïntroduceerd. Een instructievideo en stappenplan brengen personeel de facetten van het schaponderhoud bij.
Voor een voorbeeldvideo voor de verzorging van zomerboeken, zie: http://bit.ly/MaggyZomerboeken

• Tip 1 is de vakantieboeken en -specials een prominente plek in het schap te geven en ze te rubriceren. Dus vrouwenbladen bij vrouwen-
titels, vakantieboeken voor de jeugd bij de jeugdtitels, et cetera.

• Tip 2 is tijdschriftenpakketten in de plint van het schap te plaatsen. Hier is ruimte voor mooie stapels en verkopen ze het best.

• Tip 3 is met displays en actietafels extra ruimte en omzet voor de vakantieboeken te creëren. Aangezien 32 procent van alle aankopen in deze categorie uit impuls gebeurt, is extra zichtbaarheid op dit soort plekken de manier om shoppers te triggeren.

• Tip 4 is geen ‘nee’ te verkopen. Als shoppers hun favoriete tijdschrift niet aantreffen, is dit in 75 procent van de gevallen een gemiste aankoop.

• Tip 5 is de focus te houden op de top-10-lijsten van zomerspecials/vakantieboeken, reguliere tijdschriften en top-10-stijgers (zie grafieken).

Omzetplus 15 procent

Dit assortiment moet in elk geval op orde zijn, want deze groeisegmenten leveren additionele omzet op. De top-10-specials lieten vorig jaar een omzetplus zien van 15 procent. De top-10 van reguliere tijdschriften zit op een groei van circa 10 procent in omzet over het laatste jaar, terwijl de totale categorie onder druk staat. De top-10 stijgers groeide het afgelopen jaar met ruim €2 miljoen.

 

Reageer op dit artikel