nieuws

Volop kansen om suikerwerkschap te optimaliseren

Assortiment

In het suikerwerkschap van de supermarkt wil de shopper een goed aanbod van producten met de juiste kwaliteit plus een aanbod verantwoord snoep dat duidelijk zichtbaar wordt gepresenteerd. Deze verbeteringen in het schap leveren extra verkoopkansen op.

Volop kansen om suikerwerkschap te optimaliseren
EMTÉ wint met de presentatie van suikerwerk

(Artikel is aangeleverd door Perfetti Van Melle)

Dit blijkt uit een door GfK gehouden schapimago-onderzoek in opdracht van Perfetti Van Melle onder 3500 huishoudens. Perfetti Van Melle, met merken als Mentos, Mentos Gum, Klene, Fruittella, Smint en Look-O-Look, marktleider in suikerwerk, is de enige fabrikant in suikerwerk die jaarlijks dit schapimago-onderzoek doet. Het bedrijf uit Breda wil hiermee inzicht krijgen in hoe de shopper het schap beoordeelt op onder meer netheid, duidelijke segmentatie, prijscommunicatie en of het assortiment volledig is. ‘We willen weten hoe mensen naar de suikerwerkstraat in de supermarkt toekomen, hoe ze over snoepgoed denken en de presentatie beoordelen’, zegt Trade Marketing Manager Marjon van der Heijden. “Door betere inzichten kunnen we de categorie laten groeien.”

Shopper verleiden

Snoepgoed maakt vrolijk, is gezellig, lekker en een echt feestje. En juist bij suikerwerk vindt de shopper het leuk om verleid te worden. Verkoopkansen die Perfetti Van Melle wil benutten. ‘We kijken steeds waar de kansen liggen en welke retailers het goed doen en waarom, maar uiteraard ook waar we het beter kunnen doen’, aldus Van der Heijden. ‘Als we de shopper beter begrijpen, zijn we in staat samen met de handelspartners de verkoopkansen optimaal te benutten.’
Om succesvol suikerwerk te verkopen, moet aan bepaalde voorwaarden worden voldaan. ‘In de eerste plaats moet de shopper via opvallende signing z’n weg in het schap kunnen vinden’, zegt Trade Marketeer Sanne van der Heijden. ‘Het schap moet netjes en overzichtelijk zijn, de prijzen duidelijk en het aanbod van goede kwaliteit. Daarbij geven shoppers aan dat ze een meer verantwoord assortiment, zoals suikervrije producten en kleinere porties, willen hebben. De bevindingen uit het jaarlijkse schapimago-onderzoek stellen ons in staat de categorie van groei-impulsen te blijven voorzien.’

EMTÉ winnaar

Net als in 2014 en 2015 geeft de consument ook in 2016 EMTÉ de hoogste waardering voor de presentatie van suikerwerk. PLUS eindigt in het onderzoek op de tweede plaats met Jan Linders en Hoogvliet op de gedeelde derde plaats. Om de winst te vieren, kreeg Sligro Food Group op het hoofdkantoor in Veghel de prijs overhandigd door Bart Hofland en Sanne van der Heijden van Perfetti Van Melle.
‘Partnership is onmisbaar om succesvol te zijn’, zegt Inkoper en Assortimentsmanager Vincent Koole van Sligro Food Group. ‘De juiste samenwerking draagt zeker bij aan deze verdienste. Je doet het tenslotte toch samen.’ National Account Manager Bart Hofland is het hiermee eens. ‘De openheid vanuit beide partijen draagt hier ook sterk aan bij.’ Chantal Pluijm, Commercieel Inkoop Assistent Zoetwaren, is bijzonder trots op het feit dat de shopper EMTÉ voor het derde jaar op rij zo waardeert. ‘Dit is voor ons het bewijs dat het zoetwaren schap werkt.’

Het volledige rapport en onderzoek wordt gepubliceerd in de januari-uitgave van Foodmagazine.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels