nieuws

Nieuwste shopper-inzichten verwerkt in categoriebrede visie

Assortiment

Chocolade is een grote en belangrijke categorie in de supermarkt. Waar candybars, repen en mini’s vooral profiteren van confrontatie, van beleving, van het juiste aanbod voor elke doelgroep en het moment van consumptie, biedt de categorie volop groeikansen. Voor chocoladespecialist Mars reden een nieuwe categoriebrede visie te ontwikkelen.

Nieuwste shopper-inzichten verwerkt in categoriebrede visie
Catrien d’Ancona: ‘Met de vijf groeidrijvers kunnen we de groeipotentie van de categorie optimaal benutten’

Sponsored content door Mars Nederland

Vijf richtpunten van Mars om groeikansen categorie chocolade te benutten

Met de grootste chocoladerepenfabriek ter wereld in Veghel, is Mars Nederland een wereldspeler in chocolade. Mars is met onder meer de merken M&M’s®, MARS®, SNICKERS®, TWIX®, MILKY WAY® en BOUNTY® zonder meer de belangrijkste merkenbouwer en aanbieder in de categorie. Een marktleidende rol die vraagt om constante sturing van de categorie en nauwe samenwerking met handelspartners. Belangrijk, vooral omdat chocolade geen product is wat de consument op het boodschappenlijstje heeft staan. Candybars, tabletten, bitesizes, mini’s en gifts koopt de consument in de supermarkt op impuls, op het moment dat hij of zij met een product, presentatie of promotie wordt geconfronteerd. Dit maakt dat de categorie direct profiteert en de verkoop van chocolade stijgt zodra er op de winkelvloer actief met de producten wordt geacteerd.

Vijf groeidrijvers

Voor Mars reden genoeg om nauw met retailers samen te werken, continu het aanbod te verbeteren, te kijken waar de kansen in liggen en met behulp van de nieuwste shopperinzichten de hele categorie chocolade van groei-impulsen te voorzien. Hiervoor zijn er door Mars vijf groeidrijvers bepaald: Bewust Verwennen, Nu en Straks, Vieren, Generaties en Schapkracht. “Dit zijn vijf speerpunten die het mogelijk maken de groeipotentie van de categorie optimaal te benutten”, zegt Category Director Catrien d’Ancona van Mars Nederland. In deze categoriebrede visie kijkt Mars overigens niet alleen naar de eigen merken. “We kunnen het niet alleen. We zijn van oudsher sterk met candybars, bitesizes en mini’s, maar hebben geen tabletten in ons assortiment. We zien groeikansen voor de hele categorie en daar horen dus ook items van andere aanbieders bij. Verschillende merken kunnen bij een presentatie elkaar versterken”, aldus d’Ancona.

Bewust Verwennen

Consumenten zijn steeds bewuster bezig met hun voeding. Zo is er aandacht voor portion control, pure ingrediënten en gebalanceerde voeding. De groeidrijver Bewust Verwennen speelt in op de vraag naar meer verantwoorde producten. “Bewust Verwennen heeft alles met het moment te maken”, zegt d’Ancona. “Als je de hele week gezond gegeten hebt of net fanatiek gesport, dan wil je als je thuis bent jezelf verwennen met een lekker stukje chocolade. Chocolade is voor velen een ‘traktatie voor jezelf’. Ook in een gezonde levensstijl, past zo’n moment er prima tussen. Wel zien we dat er op die momenten steeds vaker wordt gekozen voor hogere kwaliteit chocolade of bijzondere smaken. Premium tabletten of bitesizes bijvoorbeeld.”

Nu en Straks

In de groeidrijver Nu en Straks draait het volgens Mars om de consument op de winkelvloer zo opvallend mogelijk te confronteren met chocoladeproducten. “De consument doet vandaag de dag vaker kortdurende shoppingtrips naar de supermarkt”, zegt Marketing Manager Marie-Ange Vaessen. “Hierdoor loopt men niet meer automatisch langs het schap met chocolade terwijl er wél relevante aankoopmomenten zijn. Men heeft lekkere trek bijvoorbeeld, is op zoek naar iets voor straks bij de koffie of om zichzelf onderweg te verwennen. Door de consument met chocolade te confronteren, met een leuke presentatie op meerdere plekken in de winkel speel je hierop in.”

Vieren

De derde groeidrijver focust op Vieren en chocolade is natuurlijk bij uitstek hét product om iets te vieren. “Sinterklaas, Kerst en Pasen zijn de momenten om chocolade letterlijk in het middelpunt van de winkel te zetten. Maar ook als iemand jarig is, een jubileum viert, de Vierdaagse heeft gelopen of geslaagd is”, aldus d’Ancona die de boodschap van Mars onderstreept: “De categorie kan nog verder groeien. Als Mars willen wij graag helpen om die gezamenlijke groei met de retailers te realiseren.”

Generaties

Generaties is de vierde groeidrijver en hiervoor kijkt Mars naar de samenstelling van de bevolking. Dat zijn nu veel jongeren, veel millennials, maar ook een grote groeiende groep ouderen. “Waar men vroeger in het gezin allemaal dezelfde chocolade at, wil nu iedereen iets speciaal voor zichzelf”, zegt d’Ancona. “De ondernemer moet zich de vraag stellen hoe hij de verschillende generaties zo goed mogelijk kan bedienen. Wat is het assortiment waarmee ik alle leeftijden kan bereiken? Bij welke chocoladeproducten ligt bij mijn klanten de voorkeur? Ouderen kiezen graag voor tabletten en traditionele merken als MARS®. Jongeren op hun beurt shoppen niet meer één keer per week, maar doen korte shoppingtrips. Hen spreekt een on-the-go assortiment bijzonder aan. In een wijk waar veel gezinnen wonen, zal de vraag naar mini’s juist groot zijn”, aldus d’Ancona.

Schapkracht

Schapkracht is de vijfde groeidrijver in de categorievisie van Mars. “Chocolade is niet alleen lekker, maar ook leuk!”, zegt Vaessen. “In het schap kan veel meer met beleving worden gedaan. Ook de plaats van het chocoladeschap in de winkel kan veel uitmaken. Er zijn retailers die het niet in de 100%-straat hebben staan. Zeventig procent van de consumenten koopt chocolade via het schap, dus dan moet het schap ook op een plek staan waar veel loop is. Daarnaast kan de schapkracht worden verbeterd door chocolade en suikerwerk niet direct naast elkaar, maar meer uit elkaar te presenteren. En heel belangrijk: chocolade wordt veel op impuls gekocht, dus een second placement, of een presentatie met gifts op een andere plek in de winkel stimuleert de verkopen eveneens.”

Mars Nederland BV / Postbus 81, 5460 AB Veghel / (0413) 38 33 33 / contact@nl.mars.com / www.mars.nl of vraag uw Mars-vertegenwoordiger

Reageer op dit artikel