nieuws

Heineken haakt in op behoefte aan bier met minder alcohol in alle segmenten

Assortiment

Voorop lopen in trends

Blijven innoveren in de biercategorie is de enige weg om waardegroei te blijven creëren. Heineken realiseert zich dat als geen ander en heeft dat ook dit jaar weer laten zien met de succesvolle introductie van Heineken 0.0. Het marktleiderschap is ook in dit segment opgeëist.

Heineken haakt in op behoefte aan bier met minder alcohol in alle segmenten

Er is leven in de brouwerij en dat gaat letterlijk op voor de biercategorie. Veel nieuwe spelers zijn toegetreden en dat geeft veel reuring in en om het schap. Een ontwikkeling die marktleider HEINEKEN toejuicht, bij monde van Directeur Retail HEINEKEN Nederland Evelien Sanders. ,,In retail gebeuren erg veel leuke dingen. Verschillende concepten duiken op en dat brengt nieuwe mogelijkheden met zich mee, ook voor de biercategorie. En binnen de biercategorie zelf verschijnen mooie bieren, die allemaal hun plekje opeisen. Nederland is bierland België inmiddels gepasseerd wat betreft het aantal kleine brouwerijen, dat alleen zegt al genoeg. Het is een positieve ontwikkeling voor de biercategorie als geheel. Tegelijkertijd vraagt het van ons als marktleider om meer dan ooit voorop te lopen op de trends en ook de hele categorie als ons speelveld te blijven zien. Innoveren zit in ons DNA en
gebeurt in alle segmenten, waar we met sterke introducties ook dit afgelopen jaar weer de groei hebben weten aan te jagen. Dat doen we vanuit onze
categorievisie waarin we op basis van een uitgebreide shopper studie vijf groeidrivers hebben gedefinieerd. Dit helpt ons om kansen te signaleren en biedt een framework om in te spelen op bijvoorbeeld verantwoord alcohol gebruik, wat voor ons valt binnen de groeidriver ‘’

Marktleider binnen 0.0%

In 2017 heeft de schijnwerper vol gestaan op Heineken 0.0. ,,Een buiten- gewoon succesvolle introductie, met als resultaat dat HEINEKEN de
grootste speler binnen alcoholvrij bier is geworden. Heineken 0.0 is na introductie door de consument als het lekkerste alcoholvrije bier
(Consumentenbond, mei 2017) uitgeroepen en de rotatiecijfers liggen inmiddels op een niveau waar we tevreden over zijn; alleen al het 6-pack blik ligt op ruim 9 verpakkingen per week per winkel.” Heineken 0.0 heeft nieuwe kopers naar de categorie getrokken en is daarmee de aanjager van de groei van het segment alcoholvrij bier. Dit segment (incl. Radler 0.0) is dit jaar met 20% gegroeid (+ €10 mln), waarvan de helft voor rekening komt van Heineken 0.0. ,,Onze verwachting is dat deze groei zich de komende jaren onverminderd doorzet, met Heineken 0.0 als dé groeibrenger binnen alcoholvrij bier. Qua penetratie is er overigens nog wel een wereld te winnen. Van alle bierliefhebbers (76%) drinkt nu een derde alcoholvrij bier (32%). Daar kunnen dus nog wel stappen in gemaakt worden. In 2018 blijft onze focus sterk gericht op dit segment, onder meer met een verbeterde receptuur van Amstel 0.0, de nr 2 in het segment.” Ook Radler 0.0 draagt bij aan de groei van alcoholvrij. ,,Er is veel behoefte aan Radler met minder suiker en een minder zoete smaak en met de introductie dit jaar van Amstel Radler Dubbel Citrus in 2.0% en 0.0% is hierop ingespeeld. De omzetgroei op Radler 0.0% is 17,4% (+ € 5,1mln), met name gedreven door Amstel Radler 0.0% met een groei van 25,5% (+ € 4,5mln). Voor volgend jaar geldt dat we zullen blijven innoveren op deze intrinsieke aspecten van Radler.”

Nieuwe kopers speciaalbier intrekken

Met bijna driekwart van de biermarkt blijft pils het fundament van de biercategorie. ,,Onze aandacht voor pils verslapt niet, wat de introductie van Brand Ongefilterd en Amstel Ongefilterd dit jaar heeft laten zien. Proposities die waarde toevoegen en een brug slaan tussen pilsener en speciaalbier. Ook hiermee hebben we nieuwe kopers weten aan te trekken, consumenten die enerzijds gaan voor de toegankelijkheid van pils maar net even wat extra’s willen.” Binnen speciaalbieren laat HEINEKEN zich niet onbetuigd met Affligem, het abdijbier dat gebouwd is in horeca en nu op de schappen staat in retail. ,,Met Affligem in het toegankelijke abdijsegment focussen we ons op de grote groep toetreders in speciaalbier. Dit jaar is op YTD-basis de omzet van Affligem in de supermarkt met 43% gegroeid. Het merk neemt daarmee 20% van de omzetgroei van het segment abdijbier voor zijn rekening. We nemen de tijd binnen retail om aan dit prachtige merk te bouwen. Volgend jaar zetten we in op het verder verhogen van de bekendheid en rotatie.” De behoefte naar bier met minder alcohol is ook binnen speciaalbier aanwezig en de winnaar van de Brand Bierbrouwwedstrijd 2017 past geheel in die ontwikkeling; Brand Session IPA 3,5% wordt begin volgend jaar geïntroduceerd. ,,We zien dat de innovaties van Brand, waaronder Porter en IPA, additioneel komen op het totale Brand volume. We realiseren extra groei in dit segment.”

Penetratiegroei cider

Tot slot zijn er de inspanningen in het cidersegment. ,,De penetratie blijft groeien. Met het brede portfolio van Jillz, Apple Bandit en de nieuwe Blind Pig en Stassen dekken we een breed scala aan verschillende smaakbehoeften en gebruiksmomenten af van een steeds groter wordende groep consumenten. Door verdere optimalisatie van de bestaande producten en aansprekende innovaties houden we dit segment, waarvan de omzet volledig bovenop de biermarkt komt, ook volgend jaar lekker in beweging”, aldus Sanders tot slot.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels